به گزارش ربیع، ابوالقاسم چلمقانی در خصوص طرح توقیف موتورسیکلت‌ها در اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ درصد موتورسواران در اصفهان از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه در سال جاری علی‌رغم اینکه طرح توقیف موتورسیکلت‌هایی که راکبان آن‌ها بدون کلاه تردد می‌کردند اجرا شد، در بحث تصادفات موتورسیکلت‌ها شاهد کاهش نیستیم بلکه کشته‌های موتورسواران در تصادفات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان تصریح کرد: طرح توقیف موتورسیکلت‌هایی که راکبان آن‌ها از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، از اسفندماه سال ۹۳ آغاز شد که در کل سال ۹۴ این طرح به شدت در اصفهان اجرا شد و در این سال شاهد کاهش کشته‌های موتورسواران در تصادفات بودیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه در سال ۹۵ علی‌رغم کاهش کشته‌ها در سایر آیتم‌های تصادفات، در بحث آمار کشته‌های موتورسواران در تصادفات شاهد کاهش نبودیم بلکه افزایش داشتیم که اولین عامل این افزایش آمار، عدم رعایت مقررات است.

چلمقانی بیان کرد: موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند اما متأسفانه در کنار آن تخلفات حادثه‌ساز مانند عبور از چراغ‌قرمز، سرعت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم و غیره را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش آمار کشته‌ها در تصادفات موتورسواران این را می‌طلبد تا کسانی که به هر نوعی با موتورسواران ارتباطی دارند، در خصوص آگاه‌سازی راکبان موتورسیکلت‌ها به استفاده کردن از کلاه ایمنی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی جدیت بیشتری به خرج دهند.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان عنوان کرد: خانواده‌ها حتی فرزندان باید به فردی که در آن خانواده از موتورسیکلت استفاده می‌کند، تذکر دهند که ضمن رعایت مقررات و نکات ایمنی از کلاه ایمنی استفاده کند، در تقاطع‌ها به هیچ‌وجه از چراغ‌قرمز عبور نکند و در مسیر و در ورودی‌های فرعی به اصلی حق تقدم را رعایت کنند.

وی بیان کرد: نکته مورد توجه این است که حتماً موتورسواران با سرعت مطمئنه حرکت کنند چراکه بیشتر از موتورسواران به علت عدم رعایت سرعت مقرره و عدم توانایی در کنترل و هدایت وسیله نقلیه، واژگون شده و یا با جسم‌های ثابت برخورد می‌کنند که در نهایت این کار منجر به مرگ آن‌ها خواهد شد.

چلمقانی اضافه کرد: در سال ۹۴ شدت و اجرای طرح توقیف موتورسیکلت‌های متخلف در اصفهان نسبت به سال جاری بالاتر بود چرا که سال گذشته تمام مسؤولان برای اجرای این طرح دست‌ به‌ دست هم دادند و وارد عمل شدند، در سال جاری هم به همین صورت بود اما متأسفانه خود موتورسواران نسبت به رعایت مقررات ملزم نبوده‌اند.

وی با بیان این که پلیس این طرح را با شدت ادامه خواهد داد، تأکید کرد: از روز ۱۵ آذر ۹۵ این طرح شدت بیشتری به خود گرفته و این طرح تا زمانی که همه موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده کنند و به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ملزم شوند، ادامه خواهد داشت.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر اکثر پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان متراکم از موتورهای توقیفی است، گفت: موتورسیکلت‌هایی که پلیس راهور به علت عدم استفاده راکب از کلاه ایمنی توقیف می‌کنند، مدت توقیفشان کوتاه بوده و اکثر صاحبان آن‌ها برای ترخیص وسیله خود اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان ماندگار شده‌اند، پس از یک سال با هماهنگی مقام‌های قضایی، تحویل ستاد امام خمینی(ره) داده خواهند شد.

چلمقانی با بیان این که دوربین‌ها برای موتورسیکلت‌ها فعال شده‌اند، تأکید کرد: از این پس موتورسوارانی که کلاه ایمنی حتی در تقاطع‌ها هم نداشته باشند، دوربین‌ها علاوه بر اعمال قانون خودروهای متخلف، موتورسیکلت‌های متخلف را هم اعمال قانون خواهند کرد.

وی بیان کرد: تقاضا داریم تا موتورسواران جهت حفظ سلامتی جان خودشان و پیشگیری از بروز مشکلات مختلف، به مقررات راهنمایی و رانندگی دقت بیشتری داشته باشند و در این خصوص جدیت بیشتری را به خرج دهند و با استفاده از کلاه ایمنی، عدم عبور از چراغ‌قرمز و غیره یک موتورسواری ایمنی را داشته باشند.

انتهای پیام/ فارس