اجتماعی » بهداشت و سلامت » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1044206
یکشنبه - 28 مرداد 1403 - 16:43

افزایش پرخاشگری در هوای گرم

گرمای هوا در فصل تابستان برای بسیاری از مردم به عنوان یک معضل بزرگ محسوب می‌شود.

افزایش پرخاشگری در هوای گرم

نجمه کریمیان

گرمای هوا در فصل تابستان برای بسیاری از مردم به عنوان یک معضل بزرگ محسوب می‌شود. کافی است برای رفتن به محل کار و یا انجام کارهای مختلف از منزل خارج شوید و در مسیر حرکت از وسایل سرمایشی دور باشید و یا اینکه مسیری را پیاده طی کنید آن وقت است که به دلیل تابش گرمای خورشید و افزایش حرارت بدن، گرما و تعریق وجودتان را فرا گرفته و کلافه می شوید و یا اینکه بین موضوعی اعصاب شما را تحریک کند و از کوره در بروید و عصبانی شوید آن وقت است که رفتارهای پرخاشگرایانه بروز داده می شود و منجر به دعوا و درگیری خواهد شد.

 در واقع گرمای هوا در کسری از ثانیه می‌تواند با روح و روانمان بازی کند و روی خط اعصاب راه برود. تحقیقات دانشمندان در رابطه با نقش گرمای هوا در بروز خشم و پرخاشگری نشان می‌دهد هر ساله با آغاز فصل گرما میزان پرخاشگری و درگیری افزایش می‌یابد و رابطه مستقیمی میان این دو مؤلفه وجود دارد. در واقع در تابستان به دلیل تعریق کلید سدیم از بدن خارج شده و منجر به اختلال عملکرد مغز می‌شود و در نتیجه آستانه تحمل افراد پایین می‌آید. البته افرادی که شخصیت‌های زودرنج و حساسی دارند بیشتر در معرض پرخاشگری حاصل از هوای گرم هستند.

به غیر از این بسیاری از افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، فشار خون و چاقی هستند نیز در فصل گرما میزان تاب آوری آنها کاهش یافته و پرخاشگری آنها مضاعف می‌شود. آنطور که گفته شد با گرمای هوا آب بدن تحلیل رفته و خستگی دو چندان می‌شود. با وجود اینکه گرما منجر به پرخاشگری می‌شود ولی مستقیماً نمی‌تواند بر رفتار تأثیر بگذارد. در واقع یک سری عوامل از جمله تحریک عواطف منفی و فعالیت‌های پراسترس موجب تحریک پذیری فرد شده و آتش خشم را در او شعله ور می‌کند.

حال برای اینکه شرایط بهتری در روزهای گرم داشته باشیم و بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم انجام کارهای ذیل مهم است. در قدم اول حتی الامکان در هوای گرم و فضای روباز پرهیز کنید و یا اینکه از وسایل سرمایشی استفاده کنیم. گام بعدی اینکه در طول روز مایعات خنک استفاده شود زیرا به حفظ تعادل بدن و جلوگیری از خستگی کمک می‌کند. استحمام روزانه نیز در کاهش پرخاشگری مؤثر است. استفاده از لباس‌های خنک و روشن نیز کمک بسیاری در حفاظت از گرما می‌کند.

به خاطر داشته باشیم گرما می‌تواند بر رفتار ما اثر بگذارد ولی این ما هستیم که می‌توانیم با شناخت و کنترل عوامل مؤثر از بروز رفتارهای پرخاشگرایانه جلوگیری و آرامش خود را حفظ کنیم.

نجمه کریمیان