به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نشست مشترک اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بال حضور مدیرگروه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با عنوان کارگاه آموزشی، توجیهی منع تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت جامعه، کاهش سن ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و علت ۶۵ درصد مرگ و میرها، زنگ خطری تلقی شد که ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت جامعه را برای رسانه‌ها و کانون‌های تبلیغاتی مطرح می‌کرد.

مشکل ما در اجرای قانون است

اصغرمختاری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه قانون منع تبلیغ کالای آسیب رسان به سلامتی جامعه در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه بعنوان یک حکم دائمی مطرح است، مشکل در اجرای قانون بین چنین دستگاه اجرایی عنوان کرد و با تاکید بر سلامتی جامعه بعنوان خط قرمزی که با هیچ چیز معاوضه نمی‌گردد. وی با اشاره به نقش نظارتی ارشاد بر تبلیغات رسانه‌ها و دانشگاه علوم پزشکی که هرساله فهرستی از کالاهای آسیب رسان را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، خلائ موجود را مجازات برای کسانی که خلاف می‌کردند، نامید و افزود: رسانه‌ای که کالا و خدمات آسیب رسان به سلامت جامعه را تبلیغ کند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

امدادخواهی علوم پزشکی از رسانه‌ها

دکتر رضایی، مدیرگروه عوامل خطر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ۶۵ درصد علل مرگ و میر را ناشی از بیماری‌های غیرواگیر دانست که شامل قلبی عروقی، سرطان و سپس تصادفات است. ضمن آنکه جوانان در سنین پایین مستعد ابتلا به این بیماری‌ها در میانسالی شده‌اند که ناشی از تغذیه ناسالم، چاقی، دخانیات و موارد دیگر است. وی از انجام غربالگری و شناسایی ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی، ۶۳ سرطان بدخیم در مراحل اولیه، بیش از ۶۰۰ پولیپ مستعد سرطان و ۲۲۰ سرطان پستان خبر داد و افزود: منشائ افزایش دوبرابری بیماری‌ها را باید پیدا کنیم. رضایی با اشاره به افزایش دوبرابری تخت‌های بیمارستانی، گفت: علیرغم این ضریب توسعه، تعداد زیادی از بیماران غیرواگیر در صف ارائه خدمات می‌مانند. وی افزود: دست امدادخواهی علوم پزشکی به سوی رسانه‌ها برای منع تبلیغ کالاهایی که تهدیدی برای سلامت جامعه است، نشانه رفته و نقش بمداخلات رسانه هادر سلامتی جامعه تاثیرگذار است.

بیماری‌های غیرواگیر، تهدیدی برای جمعیت مولد

عباس پریانی، مدیرگروه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و مسئول تعیین فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت در وزارت بهداشت در اشاره به گسترش بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها مهمترین عامل مرگ و میسر در کشور بیان کرد و سردسته بیماری‌های غیرواگیر را بیماری‌های مزمن تنفسی، آرتروز، دیابت، افسردگی و…عنوان نمود. وی با ابراز تأسف از اینکه بیماری‌های غیرواگیر گروه مولد و شاغل جامعه را درگیر می‌سازند، مرگ میانسالان و گروه مولد جامعه موجب خسارات سنگینی برای جامعه دانست. وی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر را عوامل رفتاری و غیررفتاری بیان کرد و گفت: با افزایش سن، قدرت ایمنی بدن تضعیف می‌گردد و با توجه به تأثیر عوامل رفتاری مثل الگوی سبک زندگی، چاقی، دخانیات و ترکیب سموم با املاح بدن، تجمع رسوب در رگ و ممانعت از خون رسانی به قلب و مغز، سکته‌های قلبی و مغزی عارض می‌گردند.

مدیرگروه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در وزارت بهداشت، اولویت اصلی نظام سلامت در ایران و جهان را مقابله و کنترل بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد با اشاره به نفش آموزش بعنوان یک استراتژی، اهمیت مراقبت‌های پیشگیرانه و درمانی را بیان کرد. وی با توصیف جامعه به طیفی که دریکسو افراد ناآگاه ود سویی دیگر، افراد مطلع هستند، از گروه وسط طیف بعنوان لجباز، متأثر از تبلیغات و فکر به لذتجویی نام برد و خاطرنشان کرد: در طراحی تبلیغات باید گروه‌ها و افراد جامعه را دسته بندی کنید و سیاستها و قوانینی را تنظیم سازیم که طیف بیشتری را درگیر می‌سازد. همچنین، افزایش هزینه‌های عرضه و عوارض مربوط به کالاها و خدمات آسیب رسان، در حدی که خارج از توان اقتصادی افراد باشد، مانع از استقبال مردم می‌شود و تأثیر عوارض سنگین بیشتر از اعمال قانون منع تبلیغات خواهد بود. وی تاکید کرد: دو راهکار افزایش قیمت، محدودیت و ممنوعیت تبلیغات بیشترین تأثیر را بر رفتار مصرف کننده دارد.

۶۰ درصد جمعیت استان اصفهان در معرض بیماری‌های غیرواگیر

مهشید احمدیان، مسئول بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان آنکه سن ابتلا به سکته‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها بیش از ۱۰ سال کاهش یافته، سرطان پستان را اولین و سرطان روده بزرگ را دومین علت ابتلا در زنان بیان کرد. وی ۶۰ درصد افراد استان اصفهان را چاق یا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد وبا اشاره به اینکه ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است، یادآور شد: با این روند، آینده بدی در پیش روی استان هست.