اقتصاد کلان و بودجه » اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022126
سه شنبه - 26 مهر 1401 - 17:08

افزایش حقوق کارمندان و تورم

دولت در راستای ترمیم حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرد و در نهایت روز یکشنبه پس از بررسی‌های صورت گرفته نمایندگان مجلس با کلیات آن موافقت کردند و برای بررسی‌های یبشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

افزایش حقوق کارمندان و تورم

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دولت در راستای ترمیم حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرد و در نهایت روز یکشنبه پس از بررسی‌های صورت گرفته نمایندگان مجلس با کلیات آن موافقت کردند و برای بررسی‌های یبشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

بر اساس این لایحه به پایه حقوق کارمندان دولت مجموعاً حدود ۱ میلیون تومان افزوده می‌شود. علاوه بر این موضوع برای شاغلین حق عائله مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

همچنین حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به طور ثابت برای همه افزوده می‌شود به علاوه ۵ درصد به حقوق آن‌ها اضافه می‌شود.

البته حق عائله مندی و حق اولاد هم که برای بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند. حال این سؤالات مطرح است که آیا افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان با تورم همراه است یا خیر؟ آیا تورم پیاپی این مُسکن می‌تواند گره‌ای از مشکلات معیشتی مردم باز کند؟

طی سال‌های اخیر نظام اقتصادی کشور با شوک‌های تورمی وسیعی روبرو شد و موج گرانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی و غیره زندگی مردم را دستخوش تغییرات بسیاری قرار داد و منجر به کاهش قدرت خرید آن‌ها شد.

کمتر کسی پیدا می‌شود که در کشور گرانی‌ها را حس نکرده باشد حتی افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار بودند.

با این وجود هر ساله با افزایش حقوق دردی از مردم دوا نشد و حتی به چشم نیامد. امسال با اصلاح نظام یارانه‌ها و افزایش قیمت ۴ کالای اساسی و همچنین افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران شوک قیمتی جدیدی به مردم وارد شد.

و به صورت زنجیره وار این افزایش قیمت به کالاهای دیگر سرایت کرد. با گذشت ۷ ماه از سال جاری دولت نتوانست در بسیاری از کالاها ثبات قیمت ایجاد کند.

به عنوان مثال بازار این روزهای مرغ گواه این ادعا است که با افزایش قیمت مواجه شد و حتی از قیمت مصوب نیز بالاتر رفته است.

البته نبود نظارت در بازار یکی از دلایل عدم ثبات قیمت‌ها است که مشکل را دوچندان کرده است.

در رابطه با اقدام دولت در افزایش، حقوق کارمندان و بازنشستگان بایستی گفت اصل کار اقدام پسندیده‌ای است ولی طبق تجربه‌هایی که در این رابطه وجود دارد هر گونه افزایش حقوق منجر به تورم می‌شود و آن را تقویت می‌کند.

طبق گفته‌های عضو کمیسیون برنامه و بودجه دولت برای تأمین منابع مورد نیاز افزایش حقوق کارمندان منابعی را پیش بینی کرده است که یکی از موارد آن حقوق ورودی خودروهای وارداتی است که البته مشخص نیست چه زمانی خودرو به کشور وارد می‌شود.

 با این حال باید از این افزایش حقوق‌ها و ایجاد گرانی‌ها ترسید. از طرفی دولت برای سال جاری ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

همچنین کشور با تورم، افزایش نرخ ارز، وجود تحریم‌ها که هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود، مواجه است.

بنابراین چگونه این اطمینان داده می‌شود که تورمی ایجاد نشود؟ به نظر می‌رسد آنچه که اهمیت دارد ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی است.

نکته پایانی اینکه مردم دیگر تحمل گرانی و تورم را ندارند بنابراین راهکار اساسی این است که دولت باید کنترل قیمت‌ها را به طور جدی دنبال کند تا این افزایش حقوق بر بهبود معیشت حقوق بگیران تاثیری بگذارد.

نجمه کریمیان