به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با نگاهی کلی به چرخه صنعت برق، از افتتاح ۵۱۰ پروژه برق‌رسانی با اعتبار ۸۴۰ میلیارد ریال در شهرستان اصفهان در این ایام خبر داد.
حمیدرضا پیرپیران، مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با گرامیداشت دهه ولایت و تلاقی اعیاد قربان و غدیر با هفته دولت، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صنعت برق کشور و لزوم اطلاع‌رسانی در امر مدیریت مصرف برای آینده، گفت: نباید نگران خاموشی‌های سال آینده باشیم.
وی با نگاه کلی به چرخه صنعت برق کشور که از ابعاد تولید، انتقال و توزیع تشکیل شده است، از تولید در نیروگاه‌های در مقیاس کوچک و نیروگاه‌های بزرگ متصل به شبکه سراسری خبر داد که برای کاهش تلفات باید سطح ولتاژ بالا باشد، سپس برای انتقال و توزیع باید سطح ولتاژ را تعدیل سازیم.
وی علت بروز مشکل در تولید در سال جاری را ناشی از خشکسالی دانست و افزود: ۲۰ درصد برق کشور از نیروگاه‌های برق آبی تأمین می‌شد که در زمان پیک بار می‌توانستیم این برق را به شبکه سراسری تزریق کنیم و امسال از آن بی‌نصیب بودیم. از طرفی امسال شدت گرما در اکثر استان‌ها، موجب افزایش رشد مصرف تا بیش از ۵ درصد شد و به منظور مدیریت مصرف، مجبور به تحمل خاموشی‌ها شدیم.
وی با اشاره نرخ رشد ۵/۲ درصدی مصرف برق در دنیا، نرخ رشد بالای مصرف در کشور را غیرمنطقی خواند و بیان داشت: هر مگاوات برق، مستلزم ۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که با نرخ ارز فعلی دو برابر می‌شود.
وی با عنایت به اینکه صنعت برق کشور از محل فروش انشعاب و خدمات، ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد، این حجم سرمایه‌گذاری را نامعقول خواند.
پیرپیران با تأکید بر تغییر و اصلاح الگوی مصرف، امکان ذخیره‌سازی برق را مطرح نمود و گفت: ذخیره‌سازها تکنولوژی آینده‌اند که بسیار گرانبها هستند و فعلا امکان ذخیره‌سازی برق وجود ندارد.
وی از اختلاف بالای پیک بار نسبت به زمان کم باری سخن راند و افزود: در زمستان، ۲۸ هزارمگاوات کمینه مصرف است؛ ولی در تابستان، ۵۰ هزار مگاوات که این ارقام حاکی از اختلاف ۳۵ درصدی است که عمدتا ناشی از سیستم‌های سرمایشی است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، صادرات برق را یک افتخار ملی عنوان کرد که نیازمند شبکه‌ای با قدرت انتقال است و کشور واردکننده باید آمادگی پذیرش برق به شبکه خود را داشته باشد.
وی درباره مدیریت خاموشی‌ها اظهار کرد: اولین شرکت توزیع برق در کشور هستیم که جدول خاموشی را تهیه و روی سایت گذاشتیم. وی مترو و چند بیمارستان حساس را مستثنا از برنامه خاموشی‌ها اعلام نمود و گفت:
به غیر از خاموشی به دلیل حوادث، اطلاع‌رسانی از خاموشی‌های با برنامه، قبل از اجرا انجام می‌شود.
پیرپیران در ادامه از ۷ محور به عنوان چشم‌انداز سازمان خود در سال ۱۴۰۵ صحبت کرد که شامل کاهش خاموشی‌ها به کمتر از ۳۰ دقیقه به ازای هر مشترک؛ ارائه خدمات غیرحضوری که از هم‌اکنون مشتری می‌تواند با تلفن ۳۸۱۲۱ بدون مراجعه حضوری، به خرید اشتراک اقدام کند؛ مدیریت بار، که اختلاف بار باید به کمتر از ۱۸ درصد برسد؛ کاهش تلفات شبکه توزیع که از ۷/۶ باید به کمتر از ۵ درصد برسد؛ اجرای صددرصد پروژه‌های تعریف شده و صفر شدن حوادث و اتفاقات انسانی
و آسیب به تجهیزات می‌شود.
انجام کلیه امور مشترکان برق به صورت غیرحضوری
مهرداد جنتیان، معاون خدمات امور مشترکان با اشاره به ارائه خدمات غیرحضوری به مشترکان، از فعالیت سامانه سمیع در شرکت توزیع برق شهرستان خبر داد که پاسخگوی ۲۴۳ هزار تماس از طریق تلفن ۳۸۱۲۱ بوده است.
وی افزود: ۱۵۶ هزار تماس، مشاوره گرفته‌اند که منجر به حذف ۴۱۲ هزار تردد شهری و کاهش مصرف سوخت شده است.
جنتیان افزود: سامانه بصیر، پیگیر درخواست‌های سمیع بوده است؛ همچنین بایگانی الکترونیک یک میلیون و ۱۵۱ هزار مشترک، ۸۵ هزار کاغذ را از سیستم اداری حذف کرده است.
معاون خدمات امور مشترکان از راه‌اندازی میز خدمت در مناطق مختلف خبر داد و افزود: ۵۵۰ میلیارد تومان فروش و وصول مالیات به صورت غیرحضوری تحقق یافته است.
جنتیان با اشاره به ثبت اطلاعات الکترونیکی پرداخت قبوض بیان کرد: مشترکانی که قبض خود را پس از موعد می‌پردازند، چنانچه بدهی در قبض بعدی تکرار شود، با تلفن ۱۲۱ برای اصلاح قبض تماس برقرار کنند.