به گزارش پایگاه خبری ربیع،فرزاد تیموری در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران از بهره‌برداری پروژه‌های نوسازی مدارس استان طی دهه فجر خبر داد و اظهار داشت: امسال ۱۱ پروژه از محل اعتبارات نوسازی مدارس و کمک خیرین برای ایام دهه فجر آماده افتتاح است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در زیربنای ۱۲ هزار و ۴۴۱ متر مربع با ۸۲ کلاس و ۵۶ اتاق افتتاح می‌شود، گفت: ۲۴ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس همدان از افتتاح مدرسه ابن سینا در خیابان امیرکبیر خبر داد و بابیان اینکه مدرسه ابن سینا در حالی به بهره‌برداری می‌رسد که مدرسه شهید فراهانی و سعدی به شدت در تنگنا بودند و نیاز به مدرسه‌ای جدید بود، گفت: این مدرسه ۲۶ کلاس درس و ۱۳ اتاق دارد و با اعتبار ملی ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

تیموری با اشاره به اینکه ۱۳ کلاس این مدرسه ابتدای مهرماه تکمیل و تحویل آموزش و پرورش استان همدان شد، گفت: افتتاح این مدرسه بخش عمده‌ای از مشکلات آموزش و پرورش ناحیه ۲ همدان را حل خواهد کرد.

ایجاد مجتمع حیات طیبه در همدان

وی از ایجاد مجتمع حیات طیبه خبر داد و افزود: طبق برنامه وزارت آموزش و پرورش مدارس کوچک در کشور به سمت مجتمع هدایت می‌شوند به طوری که در این مراکز یک دانش‌آموز تمام دوره‌های تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه را در یک مجتمع می‌گذراند و در کنار آن از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی برخوردار می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان با اشاره به اینکه در هر شیفت ۱۲۰ نفر از مجتمع حیات طیبه استفاده خواهند کرد، گفت: در این مجتمع یک سالن ورزشی بزرگ نیز ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به مدرسه خیری بنیاد مصلی نژاد که طی یک سال به بهره برداری رسیده است، گفت: این مدرسه ۲ هزار و ۳۵۰ متر مربع زیربنا دارد و شامل ۱۲ کلاس و ۱۳ اتاق است.

تیموری اعتبار خیری این طرح را ۴ میلیارد تومان ذکر کرد و با بیان اینکه این پروژه از معدود پروژه‌های خیری است که سهم دولت ندارد و تمام تجهیزات نیز توسط خیر تأمین شده است، گفت: این مدرسه هفتاد و ششمین مدرسه ساخته شده توسط این خیر مدرسه ساز است.

۴۰ مدرسه با ۳۳۷ کلاس درس با ۴ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان اعتبار به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شدندمدیرکل نوسازی مدارس استان همدان به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه ۴۰ مدرسه با ۳۳۷ کلاس درس با ۴ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان اعتبار به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شدند، گفت: از مجموع پروژه‌های در نظر گرفته شده برای افتتاح در دهه فجر امسال ۴ پروژه دولتی و ۷ پروژه با مشارکت خیرین ساخته شده است و ۳ مدرسه نیز کلنگ زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدرسه خیری سیمین با ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار دارای ۳ کلاس است و ۳۰۶ متر مربع را شامل می‌شود، گفت: مدرسه خیری عصمتیه که ۴ سال پیش تخلیه شده نیز با همت یک خیر ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجرای مدرسه عصمتیه ۸۰۰ میلیون تومان توسط خیر و ۸۰۰ میلیون تومان دیگر توسط نوسازی مدارس تأمین می‌شود، گفت: این مدرسه ۶ کلاسه است و زیربنایی حدود ۸۵۰ متر مربع را شامل می‌شود.

تیموری از کلنگ‌زنی مدرسه خیری آبشینه با ۵۰۰ میلیون تومان تعهد خیری و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نوسازی مدارس خبر داد و گفت: این مدرسه نیز ۴ کلاسه است و مقطع متوسطه را شامل می‌شود.

تیموری به استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس استان همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه از سال ۹۳ تا کنون اعتبار استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس به صورت ملی لحاظ شده است، گفت: حذف کامل بخاری‌های نفتی مد نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دهه فجر سال گذشته همدان نخستین استان موفق در اجرای این طرح بود و دهه فجر سال ۹۷ تمام بخاری‌های نفتی در مدارس استان همدان حذف و استانداردسازی انجام شد، گفت: در استان‌های دیگر کار در حال انجام است تا سال تحصیلی آینده تمام مدارس کشور از وجود بخاری‌های نفتی پاک شود.

وی با بیان اینکه تاکنون از محل اعتبارات ملی برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس استان همدان ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: با این اعتبار ۱۳۶۲ مدرسه با تعداد ۶۳۰۰ کلاس استانداردسازی شده است.

۲۷ مدرسه با شوفاژ و بخاری برقی گرم می‌شوند

تیموری با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۶۲۱ مدرسه در استان وجود دارد که ۷۰ درصد این مدارس شامل ۱۸۳۴ مدرسه با شوفاژ و پکیج کار می‌کنند، افزود: ۷۶۰ مدرسه معادل ۲۹ درصد مدارس دارای بخاری گازی استاندارد هستند و یک درصد مابقی شامل ۲۷ مدرسه با شوفاژ و بخاری برقی گرم می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل سیستم گرمایشی مدارسی که با بخاری معمولی کار می‌کنند به شوفاژ و بخاری گازی کم مصرف در دستور کار است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان تصریح کرد: تبدیل تمام بخاری‌های گازی معمولی استان به پکیج یا موتورخانه مورد توجه ماست.

وی در خصوص برنامه استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان همدان تعمیر سیستم گرمایشی مدارس در حال بهره‌برداری را اولویت برشمرد و گفت: تبدیل سیستم گرمایشی مدارس بزرگ از بخاری به شوفاژ و حرارت مرکزی مورد توجه است تا طی چند سال آینده بخاری‌های گازی معمولی را به مرکزی و یا هرمتیک تبدیل کنیم.

تیموری در ادامه با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۲۱ مدرسه ۱۱ هزار و ۸۲۱ کلاس درس در استان همدان وجود دارد، گفت: از محل اعتبارات تخریب و بازسازی بخش وسیعی از مدارس استان همدان بازسازی شده است به طوری که ۶۵ درصد مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی مقاوم سازی ندارند و ۳۵ درصد نیازمند این اقدام هستند.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه ۴ میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به این بخش اختصاص یافت که در پی آن استان همدان ۶۵ درصد عملکرد مثبت داشت، گفت: در برنامه ششم توسعه ۳ میلیارد دلار دیگر برای تخریب و بازسازی و نوسازی مدارس در نظر گرفته شده بود که تا حدودی کارها انجام شد.

وجود ۵۴ پروژه خیرساز نیمه تمام در استان همدان

تیموری به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیرین نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ۵۴ پروژه در این زمینه در استان همدان وجود دارد، گفت: ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۸ برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیرین لحاظ شده است و اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ملی استانی ۳۳ میلیارد تومان است که برای ۲۷ پروژه لحاظ شده و اعتبار تخریب بازسازی ۱۵ میلیارد تومان است و برای ۲۱ پروژه هزینه خواهد شد.

وی بابیان اینکه در مجموع در استان همدان ۱۰۲ پروژه ملی وجود دارد از شناسایی ۴۰ پروژه استانداردسازی سیستم گرمایشی و ۱۵۰ پروژه استانی خبر داد و با بیان اینکه در مجموع ۲۹۲ پروژه در سال جاری برای استان همدان تعریف شده و اولویت با تکمیل پروژه‌های ناتمام است، گفت: در استان همدان هیچ پروژه بلاتکلیفی نداریم و طرح‌ها در حال اجراست.

وی با بیان اینکه از ۱۱۵ پروژه ناتمام، پروژه کانون فرهنگی ملایر و اسدآباد که از سال ۸۵ آغاز شده بود امسال اعتبار خوبی جذب کردند، افزود: سال آینده بخش عمده‌ای از این پروژه‌های نیمه‌تمام افتتاح خواهند شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان همچنین در ادامه با اشاره به فعالیت خیرین مدرسه‌ساز در استان همدان افزود: از سال ۷۷ جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که عملکرد بسیار قابل توجهی را از خود به یادگار گذاشته‌اند.

تعهد خیرین مدرسه ساز استان همدان در سال جاری یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان بوده استتیموری با بیان اینکه ۴۰ درصد مدارس کشور توسط خیرین احداث شده است، گفت: تعهد خیرین مدرسه ساز استان همدان در سال جاری یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه تعهد خیرین مدرسه استان همدان طی ۲۱ دوره برگزاری جشنواره ۲۸۵ میلیارد و ۹۳۷ میلیون تومان بوده که ۱۹۴ میلیارد و ۶۹۹ میلیون تومان آن محقق شده است، گفت: در استان همدان ۸۷۴ خیرین مدرسه ساز وجود دارد که از این تعداد ۲۰۴ نفر خیر مدرسه ساز هستند و مابقی با اهدای زمین، پول نقد، تجهیزات و مصالح به مدرسه سازی کمک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد ۳ هزار و ۳۳۸ نفر از فرهنگیان ماهانه مبلغی از حقوق خود را به مدرسه سازی اختصاص می‌دهند که جمع هدایای این قشر در سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان بوده است، گفت: از سال ۷۷ تا پایان دی‌ماه ۹۸ در مجموع ۳۱۴ پروژه شامل یک هزار و ۹۲۰ کلاس درس‌های اتاق با زیربنای ۲۲۱ هزار و ۳۳۴ متر مربع در استان همدان توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.

تیموری با بیان اینکه در بعضی محافل مطرح می‌شود که به خیرین مدرسه‌ساز نیاز نداریم و باید خیرین هزینه‌ها را به بخش‌های دیگر هدایت کنند که این گفته صحیح نیست، اظهار داشت: با رشد علم و دانش و تجهیزات روز باید سالانه در این زمینه اقدام شود چراکه تعمیرات سالانه مدارس و تجهیز مدارس به فضاهای جانبی نیازمند همت خیرین است.

وی همچنین به اظهار نظر فرماندار کبودرآهنگ که هفته گذشته در کمیته برنامه ریزی این شهرستان از وجود ۶۰ مدرسه فرسوده و ۵ مدرسه در حال تخریب که هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد خبر داده و عنوان کرده بود نوسازی مدارس در این زمینه پاسخگو نیست اشاره کرد و گفت: متأسفانه فرماندار کبودرآهنگ در هنگام توزیع اعتبارات استانی برای اماکن آموزشی اعتباری لحاظ نمی‌کند.

تیموری گفت: پارسال ۱۸ میلیارد تومان اعتبار نفت و گاز به کبودرآهنگ اختصاص یافت و طی مکاتبات انجام شده ۱۰ میلیارد تومان پروژه نوسازی مدارس برای این شهرستان تعریف کردیم اما در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بیشتر از ۷۷۰ میلیون تومان برای مباحث آموزشی لحاظ نشد که آن هم برای تعمیرات هزینه شد.

نگاه به پروژه‌های آموزشی در کبودرآهنگ ضعیف است

وی با بیان اینکه نگاه به پروژه‌های آموزشی در این شهرستان ضعیف است، گفت: اگر کسی توسعه آموزشی را نیاز می‌بیند باید اعتبار لازم را در نظر بگیرد.

وی با توصیه به فرماندار کبودرآهنگ مبنی بر اینکه مانند ۹ شهرستان دیگر استان که نگاه ویژه‌ای به پروژه‌های آموزشی دارند در عمل نشان دهد که به این موضوع توجه دارد، گفت: نوسازی مدارس محل تأمین اعتبار نیست و باید فرمانداری به این موضوع توجه داشته باشد.

تیموری با بیان اینکه کبودرآهنگ را همیشه با ضریب محرومیت آن دیده‌ایم، گفت: به عنوان نمونه فرماندار همدان ۳۷ پروژه را در این زمینه برای صرف اعتبارات تعریف کرد اما فرماندار کبودرآهنگ هیچ پروژه‌ای را مشخص نکرده است.

وی با بیان اینکه فرماندار کبودرآهنگ به جای اینکه طلبکار باشد باید پاسخگو باشد، گفت: جلسات جای گلایه مندی از ادارات نیست و باید واقعیات بیان شود.