به گزارش پایگاه خبری ربیع، عضو خبرگان رهبری شامگاه سه شنبه در جمع معتکفین مسجد امام با اشاره به آداب ایام اعتکاف، گفت: سرّ اعتکاف در انقطاع بوده و منظور انقطاع از غیر خدا است تا از دنیا بریده شده و به خدای متعال وصل شویم.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی افزود: تا زمانی که دل به دنیا وصل است، به همان اندازه از آخرت و معنویات کم می گذارد؛ پس باید خود را را در مسجد حبس کرده و سعی در قطع ارتباط با دنیا کنیم.

وی با بیان اینکه در هر انقطاعی یک اتصال بوده و آن انقطاع از مبدا و اتصال به مقصد است، گفت: هر اندازه از مبدا دور شده به همان اندازه به مقصد نزدک می شویم؛ بنابراین در اعتکاف نیز هر چه از دنیا دور شویم، به همان اندازه به خدای متعال تقرب می جوییم.

استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند”قبل از آنکه جان شما را بگیرند، خودتان بمیرید”، اظهار کرد: اعتکاف در واقع نوعی موت اختیاری بوده و کسانیی که موفق به موت اختیاری شوند، روز سوم طعم اعتکاف را خواهند چشید؛ برای راحت تر رسیدن به موت اختیاری در اعتکاف باید به این فکر کنیم اگر من در دنیا نباشم چه می شود.

آیت الله مهدوی  در ادامه خاطرنشان کرد: عهد همه ما انسان ها با خدای متعال این بوده که از شیطان تبعیت نکرده و خدا را عبادت کنیم از این رو در اعتکاف نیز باید سعی کنیم این عهد را محکم  و به سوی امام زمان (عج) دست یاری دراز کنیم.

وی شرط اعتکاف را روزه گرفتن و قصد قربت دانست و  عنوان کرد: اگر کسی مریض یا مسافر بوده و یا نمی‌تواند روزه بگیرد، نمی تواندمعتکف شود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: بعضی به دنبال همراهی معتکفین بوده که در این راستا می توانند حتی اگر روزه نیز نبوده از فضای آنجا استفاده کنند؛ این افراد که به دلایل مختلف برای مثال مسافر بودن توانایی روزه گرفتن ندارند، می توانند از عبادات، دعا، تلاوت قرآن و حضور در جمع معتکفین بهره ببرد.

آیت الله مهدوی با بیان این که با بیان این که اصل اعتکاف واجب نبوده اما اگر کسی ۲ روز در مسجد ماند، ماندن در مسجد در روز سوم بر او واجب می شود، عنوان کرد: اگر شخصی حتی از روی اضطرار روز سوم  از مسجد بیرون آمد و اعتکافش را به هم زد، باید قضای این اعتکاف را بگیرد.
عضو خبرگان رهبری افزود: معتکفین در هر یک از روزهای اعتکاف ۱۰ جز قرآن خوانده و ثواب آن را به ائمه اطهار هدیه کنند تا معصومین نیز عنایت ویژه ای به آن ها کنند.

وی با توصیه به معتکفین در استفاده از فرصت سخنرانی های موجود در اعتکاف، خاطرنشان کرد: معتکفین اگر سوالات دینی و  اعتقادی و یا شبهاتی داشته و یا حتی در مباحث اخلاقی به دنبال اخلاق حسنه مثل حلم، سخاوت، شجاعت هستند، با علمایی که در اعتکاف اهلیّت دارند این موارد را مطرح و مشکلات دینی‌ و دنیایی‌ خود را حل کنند.

انتهای پیام/ مباحث