اجتماعی » بهداشت و سلامت » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1042851
سه شنبه - 19 تیر 1403 - 12:52

اضطراب در ایستگاه کنکور

زمزمه های آغاز دومین مرحله از کنکور سراسری به گوش می رسد.کمتر از ۲۴ ساعت از شروع ماراتن کنکور زمان باقیمانده است.

اضطراب در ایستگاه کنکور

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، زمزمه های آغاز دومین مرحله از کنکور سراسری به گوش می رسد.کمتر از ۲۴ ساعت از شروع ماراتن کنکور زمان باقیمانده است.داوطلبان پس از مدت ها تلاش و کوشش خود را برای رقابت در بزرگ ترین آزمون علمی آماده کرده اند و در این مسیر با برنامه ریزی صحیح ، درس خواندن اصولی،مهارت تست زنی و شرکت در کلاس های کنکور هر چه در توان داشتند برای موفقیت در آزمون سراسری انجام دادند تا بتوانند در رشته مورد علاقه خود قبول شوند.

البته منظور از داوطلبانی که ذکر شد همان کسانی هستند که با هدف و پشتکار برای آزمون آماده شدند، نه افرادی که فقط شانسی و از روی تنبلی شرکت می کنند.متقاضیان کنکور سراسری در حالی خود را آماده شرکت در آزمون کرده اند که در این ساعات پایانی اضطراب کنکور تمام وجودشان را فرا گرفته  و آرام و قرار ندارند.در این بین استرس والدین نیز مزید بر علت شده و این وضعیت را تشدید کرده است.

اضطراب کنکور مطلب تازه ای نیست اصولا افراد در تمام دوران زندگی با استرس مواجه می شوند. البته میزان کمی استرس در هنگام امتحان و یا هر آزمون دیگری لازم و طبیعی است و موتور حرکت و پیشرفت انسان به شمار می آید.اما منظور ما از استرس همان فشار روحی است که در جان و تن داوطلب افتاده و عملکرد آموزشی آن را مختل می کند و یک لحظه همه تلاش و کوشش فرد را از بین می برد.

حال چه عواملی باعث ایجاد استرس در شخص می شود؟تسلط ناکافی بر منابع آموزشی و عدم اعتماد به نفس از سویی و رفتارهای نادرست والدین از سوی دیگر سبب ایجاد استرس می شود.اشتباه والدین این است توقعات بیجا و غیر منطقی از فرزند خود دارند و انتظارشان این است او در همان رشته مورد نظر آنها قبول شود.از طرفی وقتی دانش آموز به مرتبه علمی خود می نگرد و آن را پایین تر از سطح انتظار والدین میبیند قطعا استرس وجودش را فرا گرفته و بر عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد.

عامل دیگری که سبب اضطراب در داوطلب می شود رقابت تنگاتنگ در بین برخی از رشته های پرمتقاضی است و دایره استرس را وسیع تر می کند.درست است هر یک از این عوامل در ایجاد استرس نقش دارند اما این دلیل نمی شود فرد خود را اسیر این عوامل کرده و آینده خود را تباه کند.مهم آن است که با رعایت چند راهکار از افزایش استرس بکاهد و با آرامش در جلسه کنکور حاضر شود.

داوطلبان برای اینکه در این ساعات پایانی از بار استرس بکاهند باید به خدا توکل کنند و و نتیجه ماه ها تلاش خود را به او واگذار کنند.قدرت ایمان در آرامش فرد بسیار موثر است.با کمی راز و نیاز و خواندن ادعیه می توان آرامش درونی را کسب نمود.

همچنین به داوطلبان توصیه می شود در این لحظات کتاب و تست راکنار بگذارند،زیرا دیگر وقت مرور به اتمام رسیده است.راهکار بعدی اینکه به تغذیه خود توجه لازم را داشته باشند تا استرس کنترل شود.امید است داوطلبانی که تمام سعی و تلاش خود را برای موفقیت در کنکور به کار بستند با آرامش در سر جلسه کنکور حاضر شوند.

نجمه کریمیان