فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حیدر علی عابدی، استاد دانشگاه و دکترای تخصصی پرستاری، در گفت‌وگو با ربیع اظهار کرد: یکی از علت‌های تجمع پرستاران اضافه کار اجباری است، باید به این نکته توجه کرد که اضافه کار اجباری قانونی نیست و باید ممنوع شود، لذا مدیران بیمارستان نباید اضافه کار اجباری را برای پرستار یا کادر پرستاری درنظر بگیرند.

وی ادامه داد: قانون بهره‌وری و تعرفه خدمات پرستاری برای پرستاران در مجلس تصویب شده و باید دولت اجرا کند و این قوانین تنها بخشی از مطالباتی پرستاران است.

استاد دانشگاه گفت: قوانینی که مجلس برای این قشر تصویب کرده به درستی اجرا نمی‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد مبالغ اضافه کاری به این قشر در زمان مقرر پرداخت نمی‌شود و نمی‌تواند مشکلات زندگی پرستاران را برطرف کند و از نظر معیشتی زندگی دشواری را تجربه می‌کنند امیدواریم دولت جدید به این مهم توجه کندو مشکلات این قشر به مرور برطرف شود.

وی افزود: تنها زمانی فشار فعالیت پرستاران کاهش می‌یابد که نیروهای جدید استخدام شوند، بنابراین اگر این موضوع اجرایی شود مشکلات دیگر این قشر رفع می‌شود.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: منظور از استاندارد بودن پرستار نسبت به تخت این است که اگر بیمارستان ۴۰۰ تخت داشته باشد باید ۸۰۰ پرستار استخدام کنند و پرستاران در بخش های مختلف و در شیفت‌های صبح، بعدازظهر و شب و تعدادی براساس قوانین باید از مرخصی استفاده کنند.

عابدی اضافه کرد: سهمیه یک تخت دو پرستار است، اما بعد از توزیع در بخش های مختلف فعالیت دارند و استاندارد توزیع دو به یک است، همچنین آمارها در خصوص استاندارد بودن پرستار نسبت به تخت در بیمارستان‌ها اکنون بسیار پایین است، متاسفانه در بیمارستان‌ها زمانی که تخت افزایش می‌یابد نیروی پرستار استخدام نکردند و پس از استخدام باید تخت را افزایش دهند و این موضوع فشار کار پرستاران را مضاعف می‌کند.

فاطمه براتی