به گزارش پایگاه خبری ربیع، علی قاسمزاده افزود: اصفهان از آلودهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوایی است. تمدن این کلانشهر، کنار زایندهرود شکل گرفته است که اگر این محور تمدنی احیا نشود، همانگونه که تدریجی شکل گرفته تدریجی هم منهدم میشود.
وی بیان داشت: سعی کردیم به عنوان مدیریت شهری از مفهوم شهر تابآور کمک بگیریم و شهر را زنده نگه داریم. شهردار اصفهان اظهار داشت:تابآوری واکنش هیجانی، احساسی و شعاری نیست، تابآوری یعنی اینکه بتوانیم بهترین واکنش را در سختترین شرایط داشته باشیم.
شهردار اصفهان گفت: اصفهان، هویت چندبعدی فرهنگی، هنری و زیست محیطی دارد. وی ادامه داد: اصفهان یک باغ شهر است که ۶ هزار هکتار فضای سبز اکولوژیک و سه میلیون و ۷۰۰ هزار درخت دارد که از گذشتگان به دست ما به امانت رسیده است.
وی افزود: نگهداری این فضای سبز با رودخانه و چاههای آب خشکیده و زمین در حال فرونشست ناشی از کمآبی بسیار سخت است اما با مکانیزمهای جبرانی، دیگر نیازی به آب زایندهرود برای حفظ فضای سبز اکولوژیک نداریم.
قاسمزاده تاکید کرد: اصفهان منحصراً متعلق به ایران نیست، بلکه یک نگین تمدنی در تاریخ بشر است و نباید این تمدن در معرض آسیب قرار گیرد. کلیددار شهر اصفهان افزود:ما خواهان شهری هستیم که سرزندگی را به مردمی که ذاتاً سرزندهاند، هدیه دهد؛ حق مسلم مردم اصفهان است که در یک شهر سرزنده و سرسبز زندگی کنند.
شهردار اصفهان بیان کرد: طبق آمار، تعداد قراردادهای شهرداری ۳۰۰۰ قرارداد در حوزههای مختلف عمرانی، حملونقل، پژوهشی و فرهنگی در سال است که از این تعداد بین ۲۰ تا ۳۰ قرارداد، سالانه ثبت دبیرخانه ماده ۳۸ میشود که تنها یک درصد آن را تشکیل میدهد.
** انضباط دقیقی در قراردادهای شهرداری ها لحاظ شود
ضرورت آموزش مباحث حقوقی به کارکنان شهرداریها
در ادامه سیوششمین نشست کمیسیون حقوقی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در سخنانی گفت: از آنجایی که کمیسیون ماده ۳۸ از رویکردهای مهم این نشست است، ضرورت دارد که به آنچه در شهرداریها بهعنوان قرارداد و در قالب داد وستد صورت میگیرد توجه بیشتری شده و انضباط دقیقی در قراردادها لحاظ شود.
وی افزود: پیشنهاد میکنم در چنین جلساتی مدل قراردادها با همه جزییات شان تهیه شود تا ضمن تحلیل و بررسی آنها، الگویی برای عملکرد شهرداریها ارائه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه آموزش مباحث حقوقی در قالب آموزشهای ضمن خدمت به متولیان این حوزه در شهرداریها باید بهصورت دقیق و اصولی اجرایی شود، ادامه داد: درخصوص کمیسیون ماده ۳۸ نیز بهدلیل اهمیت مباحث اقتصادی، ضرورت دارد که به الزامآور بودن تعهدات نیز تاکید شود تا روند اجرای قانون کوتاه و تسریع شود.
**شهرداریها به حمایت ویژه قوه قضاییه نیاز دارند
در بخش دیگری از این نشست، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: شهرداریها نهادهای مظلومی هستند که عمده دستگاهها بار مسئولیت خود را برعهده آنها قرار میدهند، بنابراین ضرورت دارد قوه قضاییه حمایت ویژهای از شهرداریها انجام دهد.
احسان متولیان اظهار داشت: طراحی قراردادهای یک شکل که در حوزه های مختلف شهرداریها منعقد شود، بسیار مهم است و در این راستا، پیش از آنکه نظر ادارات حقوقی کلانشهرها گرفته شود، باید جلسهای برگزار شود تا از نظر مشورتی قوه قضائیه نیز بهرهمند شویم.
وی با تاکید بر اینکه در دورهای از حوزه مدیریت شهر فعال هستیم که قوه قضائیه بیشترین همکاری و کمک را به شهرداریها داشته است، افزود: همکاریها بسیار نزدیک بوده است، البته شهرداریها برای رفع گرفتاری مردم، مشتری پروپاقرص دستگاه قضائی هستند.
دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران تصریح کرد: زمانی که قراردادهای یک شکل طراحی و استخراج شد، سازمان شهرداریها آن را به شهرداریهای کشور ابلاغ میکند تا بار کمتری برای دستگاه قضا داشته باشیم.
متولیان با تاکید بر اینکه شهرداریها ظاهر خوب و پر سر و صدا دارند،اما بسیار مظلوم هستند، عنوان کرد: همه دستگاه های دولتی به نوعی میخواهند باری را روی دوش شهرداریها بگذارند، برای مثال در موضوع آلودگی هوا یقه شهرداریها را میگیرند، در حالی که مسئولیت اصلی با دستگاههایی غیر از شهرداریها است.
وی ادامه داد: شهرداریها به حمایت بیشتر قوه قضائیه نیازمند هستند، زیرا زمانی که به شهرداریها ظلم میشود، به نوعی حقوق مردم از بین میرود که امیدواریم با کمک قوه قضائیه مشکل شهرداریها در این حوزهها حل شود.
** برای اجرای آرای کمیسیون باید سازوکار مدون تدوین شود
در ادامه سیوششمین نشست کمیسیون حقوقی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: اجرا نشدن به موقع آرای کمیسیون ماده ۳۸ بهعنوان یک آسیب مطرح است و این کمیسیونها باید به نرمافزارهای تخصصی مجهز و از نظر نیروی انسانی نیز تقویت شود.
علی زارع گفت: شهرداریها در حوزه کاری خود در زمینه پروژه عمرانی و خدمات شهری با قراردادهایی روبهرو شده اند که بار حقوقی نسبت به آنچه که با پیمانکاران قرارداد میبندند، ایجاد میکند.
وی با اشاره به آسیبشناسی کمیسیون ماده ۳۸ افزود: تأخیر در صدور آرا یکی از این آسیبها است؛ اگرچه ورودی چنین پروندههایی به کمیسیون برای مثال از شهرداری اصفهان بسیار کم است اما پروندهها حجم سنگینی دارد، در این راستا رسیدگی به این پروندهها با حساسیت انجام میشود.
معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: انتخاب اعضای کمیسیون ماده ۳۸ بر اساس دانش، تخصص و مهارت در زمینه حقوق و اختلافات قراردادی در زمینه فنی شهرداری انجام شود، البته این آسیب برای کمیسیون ماده ۳۸ اصفهان صدق نمیکند.
زارع اجرا نشدن به موقع آرای کمیسیون ماده ۳۸ یکی دیگر از این آسیبها است، این کمیسیونها باید به نرمافزارهای تخصصی تجهیز و از نظر نیروی انسانی نیز تقویت شود.
وی تصریح کرد: آموزش تخصصی اعضای کمیسیون ماده ۳۸ در زمینه ارتقای دانش و مهارت میتواند به صدور آرای عادلانه و اتخاذ خط مشی مناسب کمک کند.
معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به ضرورت افزایش استقلال کمیسیون ماده ۳۸ گفت: گاهی فشارهایی از ناحیه بیرونی برای رسیدگی به پروندهها وارد میشود که البته برای قضات در نحوه رسیدگی ارزشی ندارد.
زارع با بیان اینکه برای اجرای آرای کمیسیون باید سازوکار مدون تدوین شود، گفت: نیازمند تدوین آئیننامه داخلی و جامع در شهرداریها هستیم تا گامی در راستای شفافسازی فعالیت کمیسیون ماده ۳۸ برداشته شود.
وی آسیبشناسی قرارداد پیمانکاری در شهرداری را مهم دانست و افزود: شفافنبودن و ابهام در مفاد قراردادها موجب بهوجود آمدن اختلافات میشود و طولانی و کند شدن روند اجرای پروژهها، همچنین کاهش کیفیت اجرای پروژهها را در پی خواهد شد، در این زمینه میطلبد که قراردادهای شهرداری جامع و شفاف باشد و مزایا و چهارچوب حقوقی و پیشبینی اختلافات نیز در آن لحاظ شود.

زهرا زرفشانی