به گزارش پایگاه خبری ربیع، سومین نمایشگاه بین المللی سیمان، معدن، صنایع، فرآوری، مواد معدنی و خدمات وابسته در حالی از ۸ تا ۱۱ شهریور ماه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان برگزار خواهد شد که این نمایشگاه، اولین و تخصصی ترین نمایشگاه صنعت سیمان کشور محسوب می شود.

به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، استان اصفهان بیش از ۷۰ درصد زنجیره تأمین صنعت سیمان کشور را در خود متمرکز دارد از این رو نمایشگاه بین المللی سیمان، معدن، صنایع، فرآوری، مواد معدنی و خدمات وابسته از سال ۹۳ در اصفهان آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در نشست خبری این نمایشگاه ضمن اعلام این مطلب گفت: این نمایشگاه یک نمایشگاه بسیار تخصصی است که به صورت انحصاری در اصفهان برگزار می شود.

رسول محققیان افزود: یک بخش از گروه هدف این نمایشگاه، کارخانه داران، تأمین کنندگان و صاحبان خدمات و دانش فنی هستند و بخش دیگر گروه هدف این نمایشگاه را صادرکنندگان و مهره های تأثیرگذار در بازارهای صادراتی تشکیل می دهند که تلاش ما تحقق اهداف مورد نظر برای هر دو گروه است.

وی تأکید کرد: امیدواریم با حضور هیأت های خارجی و داخلی تخصصی و بازرگانی که در قالب خریدار از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد، توان غرفه داران این نمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد تا این نمایشگاه مانند دوره های گذشته بتواند حداقل در استان اصفهان زمینه ساز توسعه صادرات باشد چراکه به یقین اتکا به بازارهای داخلی در شرایطی که این بازارها اشباع شده اند، به هیچ وجه منطقی و اقتصادی نیست و باید به توسعه بازار و حرکت های جدید فکر کرد.

جایگاه نمایشگاه اصفهان در کشور

همچنین معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، گفت: نمایشگاه صنعت سیمان اصفهان یکی از تخصصی ترین نمایشگاه های کشور است.

محمد مجیری، با اشاره به نقش نمایشگاه ها در تغییر سیاست های تولید و مدیریت یک صنعت اظهار داشت: وقتی در کنار چنین نمایشگاهی شاهد برپایی پنل های تخصصی، همفکری با رسانه ها و ایجاد موج انگیزشی در داخل یک صنف هستیم، می توانیم بگوییم که تأثیرات نمایشگاه از هم اکنون آغاز شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص مشکلات و وضعیت صنعت سیمان افزود: در سال ۹۵ میزان صادرات سنگ، گچ و سیمان کشور ۸۰۳ میلیون دلار و سهم استان اصفهان از این میزان، ۴۲ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: مطالعه بازارهای جدید، حل مشکلات حوزه بازاریابی، حمل و نقل، جانمایی و مکان یابی استقرار صنایع سیمانی و رفع رکود از جمله مهم ترین دغدغه های این صنعت است که با حل آن می توان شاهد رشد و شکوفایی دوباره این صنعت بود.

به گفته وی، کشور ایران پنجمین تولید کننده سیمان در جهان است که متأسفانه کشورهای ترکیه، پاکستان و امارات متحده عربی در این زمینه از ایران پیشی گرفته اند در حالی که ایران، بخشی از بازارهای خود را از دست داده و هنوز به دنبال تهاتر سیمان با کالا در بازارهای صادراتی است.

مجیری تأکید کرد: نقش دولت، حمایت و تسهیل فضاهای صادراتی است اما یافتن بازارهای جدید صادراتی، بر عهده تشکل ها است و تشکل های صنفی باید خود را از اتکای کامل به دولت رها کرده و نقش خود را بازیابی کنند.

اصفهان، بهترین گزینه برای نمایشگاه صنعت سیمان

همچنین مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن که مجری تخصصی برپایی این نمایشگاه در اصفهان است، اعلام کرد: اولویت ما برای برپایی این نمایشگاه، شهر اصفهان است چراکه اصفهان بهترین گزینه و استان پایلوت برای برپایی نمایشگاه سیمان محسوب می شود.

محمود بندرچی اظهار داشت: اصفهان قطب صنعتی بزرگی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف صنعت سیمان دارد و بر این اساس سومین نمایشگاه بین المللی سیمان، معدن، صنایع، فرآوری، مواد معدنی و خدمات وابسته، با دو رویکرد تجهیز کارخانجات سیمان و توسعه بازار از ۸ تا ۱۱ شهریور ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: کارخانجات و پروژه های ساخت، شرکت ها، مهندسین مشاور، مشاوران سازه، خدمات فنی-مهندسی، تأسیسات، فیلتراسیون و محیط زیست، ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی، ماشین آلات، خدمات و تجهیزات و انرژی و بهره وری از جمله زیرگروه های این نمایشگاه هستند.

ضعف حضور شرکت های اصفهانی

وی اضافه کرد: در سه دوره گذشته، این نمایشگاه هر ساله میزبان بیش از ۲ هزار بازدیدکننده مؤثر و کاملاً متخصص بوده است که عدد قابل توجهی برای هر دوره نمایشگاهی است.

مجری برپایی نمایشگاه صنعت سیمان اصفهان گفت: اگرچه ۷۰ درصد زنجیره تأمین صنعت سیمان در اصفهان قرار دارد و همچنین ۷ برند و واحد بزرگ و مهم تولیدی این صنعت در اصفهان مستقر هستند، متأسفانه در دوره های گذشته ۶۰ درصد مشارکت کنندگان این نمایشگاه از استان هایی به غیر از اصفهان بوده اند که امیدواریم این روند در سال جاری تغییر کند.