به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمد رجالی  در نشست خبری به مناسبت «هفته تامین اجتماعی» افزود: با توجه به افزایش هزینه‌ های درمانی در سال‌های اخیر، تعداد بستری ها از ۷۰ هزار نفر بستری در سال ۱۴۰۰به ۸۲ هزار نفر بستری در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

**۱۵ درصد از اعمال جراحی استان در سه بیمارستان تامین اجتماعی انجام می شود

وی اظهارداشت: در همین زمینه، تعداد اعمال جراحی از ۴۰ هزار عمل به ۵۳ هزار عمل جراحی در سال ۱۴۰۲ رسیده است  و ۱۵ درصد از اعمال جراحی استان در سه بیمارستان تامین اجتماعی اصفهان انجام می شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان افزود: هم اکنون ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در اصفهان به ۹۰ درصد رسیده است و خرید خدمات سرپایی و پاراکلینیک از ۸ میلیون خدمت سرپایی در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون خدمت در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به خرید خدمت هایی که انجام شده است، اشاره و عنوان کرد: در بخش خرید خدمات با ۱۰۰۰ مطلب و ۱۹۰۰ پاراکلینیک و رادیولوژی در حال همکاری هستیم.

** تمام بدهی سال ۱۴۰۲ درمان تامین اجتماعی تا پایان مرداد پرداخت می شود

رجالی اضافه کرد: پرداخت هزینه خدمات به مراکز دانشگاهی، دولتی و خصوصی با توجه به مشکلات مالی سازمان با تاخیر انجام می شود و هم اکنون بدهی های خود به مراکز دولتی و خصوصی را تا بهمن ماه سال گذشته تسویه کرده ایم و بهای خدمات ارائه شده تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ را نیز تا پایان مرداد ماه تسویه می کنیم.

** اصفهان در حوزه درمان های سرپایی و بستری بسیار کمبود دارد

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در حال توسعه فضاهای درمانی با توجه به بیمه شدگان زیاد استان هستیم، اظهارداشت: اما متاسفانه در حوزه سرپایی و بستری بسیار کمبود داریم.

رجالی اعلام کرد: هم اکنون در شاخص تعداد بیمه شده به جمعیت و برخورداری از خدمات در جایگاه پانزدهم کشوری قرار داریم ولی در حوزه خدمات جراحی و بستری در جایگاه اول و دوم در کشور هستیم.

*** تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان در ادامه سخنانش به کلنگ زنی بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی تامین اجتماعی در شهرک شهید کشوری اشاره کرد و بیان داشت: امیدواریم تا پایان شهریور ماه مجوز و تاییدیه های سازمان حفاظت محیط زیست در راستای چگونگی دفن زباله و فاضلاب این بیمارستان را دریافت کنیم و با تایید نقشه های بیمارستان توسط وزارت بهداشت و اعمال اصلاحاتی که مورد تایید شهرداری اصفهان باشد، عملیات عمرانی و اجرایی این بیمارستان در سال جاری آغاز شود.

وی از برآورد تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این بیمارستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود این بیمارستان تا پنج سال آینده آماده بهره برداری شود و کمک بسیاری در درمان و ارائه خدمات بهداشتی به بیمه شدگان شرق اصفهان کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با وجودی که دو بیمارستان «دکتر شریعتی» و «شهید غرضی» اصفهان از نظر کیفیت ارائه خدمات در رتبه های اول و دوم بیمارستان های تامین اجتماعی در کل کشور قرار دارند، ولی اصفهان نیازمند احداث بیمارستان سوم تامین اجتماعی است و در صورت انجام این مهم، این بیمارستان که مصوبه آن آذر ماه ۱۴۰۱ دریافت شد و شش هزار میلیارد تومان نیز به آن بودجه تخصیص یافت، می تواند حجم قابل توجهی از مشکلات درمانی شهر و استان اصفهان را حل کند.

**۱۱ درمانگاه تامین اجتماعی استان بازسازی و نوسازی می شود

وی در ادامه به برنامه های توسعه ای و مرمت و نوسازی درمانگاه ها و بیمارستان های ملکی تامین اجتماعی در استان اشاره و عنوان کرد: با توجه به قدمت بسیار و سازه های قدیمی بسیاری از درمانگاه های شهر همچون قدمت ۵۵ ساله درمانگاه ملکوتی، قدمت ۵۰ ساله درمانگاه کمال پور و قدمت ۴۰ ساله درمانگاه خیام، سازمان تامین اجتماعی تصمیم به بازسازی و نوسازی ۱۱ پروژه درمانگاهی با یک میلیارد تومان هزینه گرفت.

رجالی افزود: در این راستا درمانگاه ملکوتی در چهارراه اوحدی دارای ساخت جدید می شود و درمانگاه شاهین شهر هم بازسازی می گردد؛ همچنین در حال دریافت مجوز برای ساخت درمانگاه در بهارستان هستیم و کلنگ زنی درمانگاه هرند نیز تا پایان امسال انجام می شود و در پیربکران هم زمینی واگذار شده است و در آینده نزدیک اقدام به ساخت و تجهیز آن می کنیم.

** ۸۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ هزینه درمان پرداخت کرده ایم

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ هزینه درمان پرداخت کرده ایم، گفت: با حذف یارانه دارو و هزینه های درمان دچار افزایش ۷۵ درصدی در هزینه های درمان شده ایم و متاسفانه انتظارات بیمه شدگان را نمی توانیم پوشش دهیم.

**توسعه ۷۵۰ متر مربعی اورژانس بیمارستان شریعتی

رجالی از توسعه ۷۵۰ متر مربعی اورژانس بیمارستان دکتر شریعتی خبر داد و گفت: این اورژانس یکی از پر مراجعه ترین اورژانس های سطح شهر اصفهان است و هم اکنون اورژانس این بیمارستان ۵۰۰ متر مربع فضای درمانی دارد و در حال ساخت و توسعه فضای اورژانس تا یک هزار و ۲۵۰ مترمربع هستیم که امیدواریم تا پایان سالجاری افتتاح و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی بیان داشت: همچنین در انبار دارویی این بیمارستان در حال حاضر شش ماه دپو داریم و در حال افزایش دپوی بیمارستان غرضی نیز هستیم.

**انجام ۵۳ هزار عمل جراحی رایگان در ۳ بیمارستان تامین اجتماعی

در ادامه و در بخش دیگری از این نشست خبری، مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: در سال گذشته ۵۳ هزار عمل جراحی رایگان در سه بیمارستان تامین اجتماعی استان انجام شده است و بخش جراحی قلب بیمارستان شریعتی اصفهان، اعمال جراحی رایگان بسیاری انجام می دهد و با توجه به هزینه ۲۰ تا ۳۰ میلیونی عمل قلب باز در بیمارستان های دولتی و ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی در بیمارستان های خصوصی، این بیمارستان مراجعه کنندگان بسیاری دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان غرضی دارای شرایط بحرانی و از آسیب دیدگان تصادفات هستند، توسعه و افزایش تخت و اورژانس این بیمارستان در دستور کار است ولی باز هم کافی نیست.

**تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هتلینگ سه بیماربستان

رجالی همچنین از تخصبص و تجهیز هتلینگ سه بیمارستان تامین اجتماعی استان با هزار میلیارد تومان بودجه خبر داد.

وی ادامه داد: امسال سی تی اسکن، سنگ شکن و دستگاه های MRI جدید برای بیمارستان های غرضی و شریعتی خریداری شده که تنها با خرید دو سی تی اسکن و یک سنگ شکن برای بیمارستان شریعتی، بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اعلام کرد: در نظر داریم تا سه سال آینده ۱۵ تا ۲۰ درصد در حوزه خدمات درمانی سرپایی افزایش خدمت داشته باشیم و مشکلات جذب نیرو و تامین حقوق و خدمات ارائه شده آنها را با تخصیص اعتبار و اصلاح قوانین برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در شاهین شهر با واگذاری زمینی توسط بنیاد مستضفعفان قادر به ساخت درمانگاهی با متراژی دو برابر درمانگاه قبلی خواهیم بود.

وی افزود: همچنین در درچه با تخصیص زمین توسط شهرداری به تامین اجتماعی، آمادگی ساخت درمانگاه داریم و در فولادشهر هم مصوبه ساخت درمانگاه داریم ولی شرکت عمران فولادشهر به ما زمینی اختصاص نداده است تا بتوانیم عملیات ساخت را آغاز کنیم.

زهرا زرفشانی