به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در یک نشست خبری گفت: امسال ۴۳ عنوان نمایشگاهی برگزار می کنیم و نسبت به سال قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش برگزاری نمایشگاه داریم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۵ هیئت خارجی از نمایشگاه اصفهان بازدید کردند؛ همچنین بازبینی و بازطراحی طرح‌های توسعه‌ای سایت نمایشگاه انجام شد و فاز ۲ نمایشگاه در سال گذشته آغاز شد و سالن شماره ۲ در حال حاضر در مرحله اجرای سازه است و اسکلت فلزی آن تا پایان سال تمام می شود و ۸۷۰۰ مترمربع وی بیان داشت: در سال گذشته همه معابر و زیرساخت‌ها تکمیل شد و بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع به فضای معابر افزوده شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: یکی از رسالت‌های نمایشگاه نگاه به مسائل زیست محیطی و پایداری آن و توسعه درختکاری و فضای سبز است و هم اکنون پنج هزار درخت در فضای سبز ما کاشته شده و برنامه هایی برای استفاده از پساب برای آبیاری و توسعه فضای سبز داریم.

طحانیان افزود: هم اکنونمهمترین مشکل ما در توسعه فضای سبز این است که بستر خاک محوطه نمایشگاه سنگ است و برای کاشت درخت و غیره باید سنگ شکن کنیم و خاک مناسب کشت آورده و محوطه پیرامونی نمایشگاه را سرسبزتر کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین به دنبال سازه‌های چند بار مصرف برای ساخت غرفه‌های نمایشگاه هستیم و در آینده نزدیک محقق می‌شود.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان از عدم استقبال صنایع استان در نمایشگاه هایی که برگزار می شود خبر داد و بیان داشت: با توجه به اینکه ما نمایشگاه های جنوب کشور را ساپورت می کنیم  و در یکی دو سال اخیر ۲۰۰ میلیارد تومان در نمایشگاه هزینه کرده ایم ولی متاسفانه فرهنگ تصمیم گیران و صنایع استان این است که «همه ما را می شناسند و نیازی به حضور در نمایشگاه نداریم». وی اعلام کرد:با اینکه به طور متوسط ۸۰ درصد از فضای نمایشگاهی ما در زمان برگزاری نمایشگاه ها پر است ولی عدم حضور صنایع و کسب و کارهای استان در نمایشگاه به یک چالش برای ما تبدیل شده است.

** تنها سایت نمایشگاهی کشور هستیم که قطعی برق نداریم

طحانیان در پاسخ به سوالی درباره تأمین برق نمایشگاه اصفهان با توجه به ناترازی ها گفت: در سال گذشته دو ژنراتور برق خریداری شد که در اوایل سالجاری در مدار قرار گرفتند و تنها سایت نمایشگاهی کشور هستیم که مشکل برق نداردیم و برای احداث پنل‌های خورشیدی نیز فراخوان مداده ایم ولی با توجه به اینکه هزینه آن بسیار زیاد است نیاز به مشارکت بخش خصوصی داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل رفت و آمد سخت و ضعف حمل و نقل عمومی اشاره و عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل مشکل داریم و در مقاطعی اتوبوس مناسب برای ورود و تردد آسان تر به نمایشگاه تاویه کردیم که تنها ۴ بازدید کننده از این سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کردند و هزینه بسیاری را در این حوزه به ما تحمیل کرد.

طحانیان اعلام کرد: همچنین رایزنی هایی برای افزایش و بازگرداندن پروازهای هوایی از تهران به اصفهان شده است چون اصفهان یکی از کمترین پروازها را دارد و شکایت های بسیاری در این زمینه جهت شرکت در نمایشگاه از سوی افراد متخصص و بسیاری از شرکت کنندگان در نمایشگاه داشته ایم.

** نمایشگاه می بایست از دورهمی و نمایش توانمندی ها خارج شود

در بخش هایی از این نشست خبری معاون امور نمایشگاه‌ها و برنامه‌ریزی و توسعه بازار نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز در تکمیل صحبت های مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان سخن می گفت.

محمد گیوی گفت:غیر از بحث کمیت در تقویم نمایشگاه های سالجاری، بحث کیفیت و رویکردهای نمایشگاهی نیز مورد توجه قرار گرفته که قالبا در فرهنگ ما نمایشگاه‌ها نمایش توانمندی‌ها تلقی می‌شود اما رویکردی که بسیار مهم است به سوی نمایشگاه‌های تقاضا محور باید حرکت کنیم و می بایست نیازهای صنایع و شرکت‌ها به شرکت‌های دانش بنیان و صاحب فناوری‌های نوین در نمایشگاه عرضه شود.

وی ادامه داد: باید از دورهمی در نمایشگاه خارج شویم و باید شرکت های راهبر در نمایشگاه حضور داشته باشند و نمایشگاه می بایست محل تلاقی شرکت ها و مجموعه های تقاضا محور شود.

وی افزود: در راستای برگزاری نمایشگاه‌های تقاضامحور، تعامل خوبی با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، انجمن شرکت‌های دانش بنیان استان و معاونت علمی و فناوری برقرار کرده ایم تا در آینده این تعاملات و برنامه‌ها به نتایج خوبی منجر شود.

معاون امور نمایشگاه‌ها و برنامه‌ریزی و توسعه بازار نمایشگاه بین‌المللی اصفهان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها با همکاری جهاد دانشگاهی نظرسنجی‌هایی با مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان انجام می‌شود که با بررسی آن‌ها نقاط قوت و ضعف هر رویدادی مشخص می‌شود که در این راستا می‌توانیم در بهبود هرچه بیشتر برگزاری نمایشگاه‌ها تلاش کنیم.

زهرا زرفشانی