زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شهر دیدنی و بسیار زیبای اصفهان با بناهای تاریخی به جا مانده از دوره قاجار، عباسیان و صفوی به عنوان یک شهر توریستی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار می گیرد. این شهر دارای آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی فراوانی است که همواره توجه گردشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ را به خود جلب می کند.

۱۵۰سال پیش، محمد حسین کازرونی، از مالکان و تجار بنام ایرانی بود که آوازه شهرتش در فرانسه هم پیچیده بود عمارتی با ارزش و زیبا در دل بافت تاریخی اصفهان در نزدیکی مسجد حکیم ساخت که اکنون نسل امروزی با مشاهده این بنا به سازند گان آن احسنت می گویند.

این عمارت در سال۱۳۹۸ توسط  مهد ی شهسواریان خریدار ی شد و دو سال زمان برد تا این بنا مرمت شده و به یک مجموعه اقامتی تبدیل شود . در سال ۱۴۰۰ بعد از مرمت و بهسازی، این خانه معروف به عمارت شهسواران شد که مجموعه ای اقامتی با ۱۱ اتاق در دو طبقه و دارای بخش هایی چون کافه و رستوران است که برای خرید و بازسازی این بنا ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد.  به همت اداره گردشگری شهرداری اصفهان ،زمینه ای فراهم شد تا از این بنا بازدید کرده و با روابط عمومی آن گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

مدیر روابط عمومی عمارت شهسواران در گفتگو با ربیع درباره این بنای تاریخی گفت: این عمارت ۱۵۰ سال قدمت دارد که در دوره قاجار، محمد حسین کازرونی آن را برای کارهای تجاری خود ساخت. سپس آقای یزدیان آن را خریداری کرد و بعد از آن، مهدی شهسواریان در سال ۱۳۹۸ مالک این عمارت شد.

نگین پوری عطا،  افزود: این هتل ۱۱ اتاق اقامتی دارد که هرکدام با دیگری متفاوت است. از لحاظ ویژگی عمارتی و معماری نیز مانند سایر عمارت‌های قاجاری، سقف‌های لمبه، شومینه‌های تزئین شده، اتاق‌های دارای حوض و نرده‌های قاجاری دارد.

وی با اشاره به روند مرمت طولانی اما اصولی عمارت شهسواران افزود: حکمی‌ها در هر زمینه، مانند امور هتلی و گردشگری، طراحی و ساخت کافی شاپ و رستوران و مرمت اصولی عمارت، مشاور مخصوص به خود را داشت. استحکام دیوارها، به دلیل قرار گرفتن عمارت در منطقه خشک اصفهان و فرونشست زمین بسیار مورد توجه بود که بتوانیم مسافران را با اطمینان خاطر در این بوتیک هتل اقامت دهیم.

 وی گفت: مرمت این بنای قاجاری با حفظ کالبد اصلی بنا،رعایت اصول مرمت و بهره‌گیری از بهترین استادکاران و نگارگران، انجام شده و در حال حاضر به بوتیک هتل شهسواران معروف است.

وی افزود: ویژگی مشترک همه بناهای کازرونی در این است که گچ‌بری‌ها و ستون‌های یکسان دارد؛ در بازسازی عمارت شهسواران، تلاش شد که با حفظ اصالت معماری، بنا به منظور استفاده هتل، نوین و به روز شود؛ بدین ترتیب پنجره‌ها دوجداره و سیستم گرمایش و سرمایش اتاق‌ها با حفظ حالت سنتی و اصیل خود به روز شد.

زهرا نصیری