به گزارش پایگاه خبری ربیع، این جرایم می‌تواند شامل خیانت، دریافت رشوه، جرایم سنگین اجتماعی، ادای شهادت دروغ و سوگند باشد. استیضاح به دو طریق قابل طرح است: نخست دیوان عالی فدرال ایالات متحده می‌تواند علیه هر یک از مقامات رسمی کشور اعلام جرم کند و از کنگره بخواهد که فرد مزبور را به دلیل ارتکاب عمل مجرمانه استیضاح کند. اما در شیوه دوم، خود کنگره راسا می‌تواند وارد شود و علیه یک مقام دولت فدرال اعلام جرم کند. در هر دو شکل، ابتدا باید موضوع استیضاح به تصویب اکثریت مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا برسد، سپس این مجلس از مجلس سنای آمریکا درخواست کند که دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. در چنین صورتی مجلس سنا به دادگاه تبدیل می‌شود و هر یک از سناتورها نقش یک دادستان را ایفا می‌کنند. در این جلسات، رئیس دیوان عالی فدرال به اداره دادگاه می‌پردازد.

اندرو جانسون و بیل کلینتون تنها رؤسای جمهوری بودند که تجربه تلخ محاکمه در زمان حضور در کاخ سفید را پشت سر گذاشتند. هر دو تنها با یک رأی اضافه توانستند به ریاست جمهوری خود ادامه دهند. درجریان ماجرای واتر گیت در سال ۱۹۷۴، پس از تصویب طرح استیضاح رئیس جمهور در کمیته قضایی مجلس نمایندگان، ریچارد نیکسون که نسبت به تصویب این طرح در مجلس نمایندگان و سپس محکومیت خود در سنا اطمینان داشت داوطلبانه از مقام خود کناره‌گیری کرد.

اینک نوبت ترامپ است که استیضاح شود؟ افشاگری یک افسر اطلاعاتی عضو سازمان سیا در خصوص جزئیات تماس تلفنی ترامپ با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، باعث به جریان افتادن طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شده است.