17 September 2024 | ۱۴۰۳/۰۶/۲۷

استقبال زنان شاغل از بخش دولتی در سال ۱۴۰۲

استقبال زنان شاغل از بخش دولتی در سال ۱۴۰۲

بر اساس آمارهای نیروی کار در سال ۱۴۰۲، زنان بیشتر از مردان تمایل به اشتغال در بخش دولتی نشان داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از اکوایران، نیروی کار یکی از مهمترین موتورهای محرک هر اقتصادی است. موتوری که به عنوان نهاده‌ تولید، به افزایش تولید در بخش‌های مختلف در یک اقتصاد کمک می‌کند.

زمانیکه صحبت از وضعیت نیروی کار در یک کشور می‌شود جمعیت شاغل و نسبت اشتغال این افراد در بخش‌های مختلف اقتصاد از اهمیت برخوردار می‌شود. به همین جهت برای درک بهتر وضعیت اشتغال باید همواره نیم نگاهی به وضعیت شغلی افراد جامعه بر حسب جنسیت داشت. این نگاه به سیاستگذار کمک می‌کند در امر تصمیم‌گیری برای جامعه دچار خطای کمتری شده و انتخاب درست‌تری داشته باشد.

آخرین آمارهای مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد زنان و مردان شاغل در بخش خصوصی بیشترین سهم را از جمعیت شاغل داشته‌اند. همچنین در این آمار مشخص است که تمایل زنان شاغل به کار در بخش عمومی بیشتر از مردان شاغل بوده است. در ادامه این آمار با جزئیات بیشتر بررسی شده وضعیت زنان و مردان بر حسب وضعیت شغلی مشخص خواهد شد.

بیش از ۴۲ درصد مردان شاغل در بخش خصوصی فعال‌اند

بررسی آمار نیروی کار در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ۴۲.۴ درصد از مردان شاغل در کشور حقوق‌بگیر بخش خصوصی هستند. همچنین در این آمار مشخص است که ۳۹.۵ درصد از مردان شاغل تمایل به کار به شکل مستقل داشته و کارمند نبوده‌اند.

رتبه سوم سهم وضعیت اشتغال در مردان شاغل به «مزد و حقوق‌بگیران بخش عمومی» اختصاص یافته است. طبق این آمار ۱۲.۶ درصد از مردان شاغل به عنوان کارمند در بخش‌های دولتی مشغول به کار هستند. در ادامه ۳.۸ درصد از مردان شاغل، کارفرما بوده و ۱.۷ درصد به عنوان کارکن فامیلی بدون مزد مشغول به کار بوده‌اند.

سهم جزئی کارفرمایان زن از کل جمعیت شاغل زنان

مرکز آمار ایران این داده‌ را برای زنان نیز منتشر کرده است. بر این اساس در زنان نیز همانند مردان بیشترین سهم اشتغال مربوط به بخش خصوصی بوده است. طبق این آمارها، در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۸.۳ درصد از زنان شاغل در بخش خصوصی مشغول به فعالیت بوده‌اند.

طبق این آمار ۲۳.۹ درصد از زنان شاغل به عنوان کارمند در بخش دولتی و ۲۳.۷ درصد از زنان شاغل به عنوان کارکن مستقل مشغول به فعالیت بوده‌اند. همین آمار نشان می‌دهد در میان زنان شاغل تمایل بیشترین برای کار در بخش دولتی نسبت به مردان وجود داشته است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد ۱۲.۶ درصد از زنان در فعالیت‌های خانوادگی مشغول به کار بوده‌اند و درآمد خود را از این طریق کسب‌ کرده‌اند.

کمترین سهم اشتغال در زنان که بسیار جزئی بوده، فعالیت به عنوان کارفرما بوده است. طبق بررسی‌های انجام شده سهم کارفرمایان زن از کل جمعیت شاغل زن در کشور معادل ۱.۴ درصد بوده است.