زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چوگان از ورزش‌های کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است .این ورزش در اصفهان و ایران ریشه کهن دارد.در گذر تاریخی این ورزش می توان  میدان نقش جهان اصفهان را به عنوان یکی از نمادهای الگوی چوگانی  درجهان معرفی کرد چرا که  ورزش چوگان از گذشته‌های دور در میدان نقش جهان اصفهان بازی می شده است . آثار به دست آمده نشان می‌دهد که ایرانیان اولین کسانی بودند که بازی چوگان را ابداع کردند. در واقع از حدود ۲۵۰۰ سال پیش (از سال ۵۲۵ قبل از میلاد) چوگان در ایران رواج داشته و این بازی قسمتی از تمرینات سواره نظام ایران بوده است.

 امروزه  به سبب جذابیت این رشته ورزشی بیش از ۷۷ کشور مسابقات و برنامه‌های ویژهٔ چوگان برگزار می‌کنند اما متاسفانه این رشته ورزشی که زمانی خواستگاهش ایران بوده؛ اکنون در کشور هنوزآن طور که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفته و بازیکنانی هم که چوگان بازهستند دل پر دردی از عدم حمایت ها ، عدم اختصاص تجهیزات بازی ,عدم وجود زمین اختصاصی برای چوگان بازی ، قمیت بالای اسب و خرج و مخارج های بالایی که این رشته ورزشی برایشان دارند گلایه مند هستند و مدعی اند که یک بازیکن چوگان باز بسیار گران است؛ چرا که تنها برای خرید یک اسب باید حداقل یک میلیارد تومان سرمایه داشت و این جدای از مسائل دیگر چون تامین علوفه و غذا برای حیوان، تجهیزاتی چون چوب، توپ،و غیره است.

بودجه به نام چوگان به کام سوارکاری

اما در استان اصفهان با سابقه بسیاری زیادی که در مورد رشته ورزشی چوگان وجود دارد و در قدیم میدان نقش جهان به میدان چوگان معروف بوده است اما هنوز ازاین دیارورزش دوست یک نفر چوگان باز در تیم ملی حضور ندارد و این مسئله به دلیل اختلاف سلیقه ها و بعضا عدم همکاری برخی نهاد ها برای تمرینات مستمر چوگان بازان است که بسیاری از بازیکنان مطرح چوگان در استان اصفهان به این مسئله اذعان دارند که باشگاه نقش جهان تنها زمینی است که ورزشکاران این رشته می توانستند درآن تمرین کنند اما متاسفانه این باشگاه ها هم به دلیل معارضانی که برای آن وجود دارد نتوانسته به فعالیت خود بپردازند.

 سرپرست فدراسیون چوگان کشور، البته برای حل مشکلات چوگان بازان اصفهانی اولین مقصد سفر استانی خود را  نصف جهان قرار داد و درباره عدم چرایی اختصاص تجهیزات مناسب به ورزشکاران چوگان به کیمیای وطن پاسخ داد: متاسفانه از سال ۹۳ هر چه اعتباربرای خرید تجهیزات چوگان اخذ شده، صرف خرید تجهیزات سوار کاری شده است و از این جهت بازیکنان چوگان بسیار در مضیقه هستند؛ به لحاظ اینکه همه تجهیزات بازی چوگان وارداتی بوده و تحت تاثیر قیمت دلار است لذا امسال تلاش کرده ایم که برخی از این تجهیزات را خریداری و در اختیار تیم ها قرار دهیم .

 بازی چوگان یک ورزش بسیار گران است

اصغر ناظری تصریح کرد:اساسا بازی چوگان یک ورزش بسیار گران دردنیا به شمارمیرود و به جهت اینکه به تجهیزات و ابزارهای گران قیمتی نیاز دارد ؛ لذا افراد کمتری جذب این ورزش می شوند.یک بازیکن چوگان  به صورت استاندارد یک میلیارد تومان هزینه برای اسب باید داشته باشد که بر عکس دیگر ورزش ها این ورزش نیاز به روز بودن دارد  و بخش خصوصی چندان رغبتی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارد .

وی اصفهان را مهد بازی چوگان در دنیا و کشور دانست و افزود: اگر انسجام بیشتری بین بازیکنان این رشته ورزشی باشد قطعا قصدمان این است که ازحضورچند اصفهانی درتیم ملی چوگان بی بهره نمانیم و لذا متاسفانه به دلیل برخی مسائل که وجود دارد علیرغم حضور بازیکنان خوب چوگان باز در استان اصفهان اما هنوز در این زمینه جای خالی اصفهانی ها در تیم ملی چوگان احساس می شود .

سرپرست فدراسیون چوگان کشور، در پاسخ به این پرسش خبرنگار ربیع درباره بودجه اختصاص یافته به این فدراسیون و کمک هایی که برای هیات های استانی چوگان در سال جاری اختصاص یافته است افزود:متاسفانه چند حساب فدراسیون به دلیل بدهی های مالیاتی ویا اشخاص حقیقی و حقوقی بسته شده است و ما نمی توانیم تا حل این مشکلات برداشتی از حساب ها داشته باشیم .

حضورپر قدرت بانوان اصفهانی درورزش چوگان

وی درباره اهمیت حضور بانوان در رشته ورزشی چوگان به ربیع پاسخ داد: خوشبختانه بانوان در این رشته ورزشی بسیار فعال هستند و در استان اصفهان نیز تیم فعال بانوان درخمینی شهر مشغول به فعالیت است.کیفیت بازی بانوان ازاقایان نیز بیشتر است و قصد داریم که مسابقات استانی و کشوری چوگان بازان خانم را نیز برگزارکنیم .

ناظری درباره اختصاص زمین چمن اختصاصی به ورزش چوگان در استان اصفهان به ربیع گفت:  از سال ۹۳ که مسابقات چوگان به صورت نمادین در اصفهان برگزار شد، و علیرغم اینکه این استان دارای تیم های بسیار خوب چوگان در شهرستان های خمینی شهر و شاهین شهر ، تیران و کرون و غیره است اما هنوز زمین چمن اختصاصی بازی چوگان ندارد و باشگاه نقش جهان نیز که  به نام فدراسیون چوگان است و هویت چوگان با نام باشگاه نقش جهان است  اما متاسفانه معارضانی چون اوقاف پیدا کرده  که اجازه نمی دهند ازاین موقعیت ها استفاده شود .

وی با اشاره به اینکه ۵۵ هکتار زمین در مجموعه نقش جهان متعلق به اداره ورزش و جوانان و فدراسیون چوگان است افزود: برای حل مشکلات این زمین جلساتی را با مدیر کل ورزش و جوانان داشته ایم که هیات چوگان نیز پیگیر این مسئله است .

استفاده از ظرفیت باشگاه های بزرگ برای حمایت از ورزش چوگان

سرپرست فدراسیون چوگان کشور، درباره استفاده از ظرفیت باشگاه های بزرگ برای حمایت از ورزش چوگان گفت: در این سفر با باشگاه سپاهان جلساتی را برگزار کردیم و ان شالله در آینده برای برگزاری مسابقات کشوری در شهر یورماه برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی در ادامه اعلام آمادگی نمود که بازیکنان چوگان باز اصفهانی می توانند هفته ای دو بار اززمین چمن باشگاه تهران استفاده نمایند و ما اسب و تجهیزات لازم را در اختیار آن ها قرار خواهیم داد همچنین سعی مان این است که برگزاری مسابقات اقایان و خانم ها را در شهرستان ها توسعه دهیم .

ناظری درباره به کارگیری بازیکن هندی و پاکستانی در تیم ملی چوگان گفت: اگر بازیکنان اصفهانی و کشور بتوانند قابلیت های خود را افزایش دهند قطعا نیازی به بازیکنان خراجی نخواهیم داشت.

زهرا نصیری