به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نظم مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجارب بشری که به صورت قواعد، مقررات و نظامهایی که به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملی، حفظ سلامت و ایمنی عمومی، گسترش مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی و …. به کار می‌رود استاندارد گفته می‌شود و کالایی که علامت استاندارد دارد باید بر آنچه گفته شد منطبق باشد و از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.

استادارد جهانی

 از زمان تشکیل استادارد جهانی در ایران نیز مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی وظیفه تدوین استاندارد ملی در بخشهای کشاورزی، صنعت، معدن، ارتباطات، مواد غذایی و … را بر عهده گرفت. این مؤسسه جهت حصول اطمینان از رعایت اصول استاندارد در فرآیندهای تولید کالا در کشور، حداقل یک بار درماه از خط تولید کارخانه‌ها نمونه برداری می‌کند و در صورت لزوم، کالاهایی را به عنوان نمونه از بازارخریداری و آزمایش می‌کند تا میزان تطابق آنها را با استاندارد تعیین شده، بررسی نماید. اما آیا این مأموریت به درستی انجام می‌گیرد؟

کالاهای بی کیفیت با نشان استاندارد

به نظر می‌رسد این مأموریت با نقص روبه رو است چرا که کالاهایی با نشان استاندارد به بازار عرضه می‌شود که کیفیت کافی و لازم را ندارد و مردم به راحتی آنرا لمس و درک می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا گرایش جامعه به کالاهای خارجی بیشتر و بیشتر گردد گرچه خیلی از کالاهای مشابه خارجی نیز کیفیت استانداردی که باید را ندارد ولی شاید ارزانتر به دست مصرف کننده می‌رسد هرچند هزینه‌های طی مسیر و دست به دست شدن بیشتر دارد! حالا چرا آن مشابه خارجی ارزانتر است؟ استاندارد به عنوان حاکمیت باید با قدرت و قوت و با در نظر گرفتن اصول اساسی تولید به وظیفه عمل کند. در واقع موسسه استاندارد در صورت کشف کالاهای غیر استاندارد و زیانبار برای سلامت مردم، ضمن اعلام جرم علیه تولید کنندگان آن کالاها و تقاضای مجازات برای متخلفان از مراجع قضایی، فرآورده‌های غیر استاندارد را از مراکز تولید، توزیع و فروش جمع آوری و از ورود آنها به بازار جلوگیری بعمل می‌آورد این وظیفه اصلی موسسه استاندارد است اما خبری که حکایت از این اقدام کند کم و کمتر شنیده شده و دیده شده است؟ آیا استاندارد به درستی به وظیفه عمل می‌کند؟ یا ملاحظاتی اجازه انجام وظیفه نمی‌دهد؟ اگر عمل می‌کند خوب است گزارشی شفاف از آنچه انجام شده و از کالاهایی که از بازار جمع آموری کرده و… ارائه نماید تا افکار عمومی بدانند چشم تیز بین حاکمیت مراقب سلامتی و پول و سرمایه مردم است و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آید.

 مسلم، استاندارد و استاندارد کردن از پایه‌های استقرار علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد، چراکه باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا بتوان به فن آوری پیشرفته درتولید محصولات نائل آمد. با کمال تأسف استفاده از لوازم خانگی غیر استاندارد، خودروهای غیر استاندارد، چرخ و موتورهای غیر استاندارد و موادغذایی غیر استاندارد و حتی پوشاک، همه ساله تلفات جانی و خسارات مالی چشمگیری به بار می‌آورد و سبب بروز مشکلات فراوانی می‌شود که باید فکری برای آن بشود.

انتهای پیام/