به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها کمتر کسی در صفهان هست که در مورد انتخاب استاندار جدید اصفهان سخن نگوید و اظهارنظری در مورد استانداران قبلی به میان نیاورد.

هر چند باید هر چه سریع‌تر معاون سیاسی وزیر کشور به‌عنوان مقام مستقیم در این حوزه مشخص گردد تا بعد مکانیزم رسمی انتخاب استانداران کلید زده شود.

البته انتخاب استانداران معمولاً تابع عوامل مختلفی است؛ و در سال‌های اخیر و به‌ویژه در آغاز دولت‌ها نوعی هماهنگی میان وزیر کشور و نمایندگان تعیین‌کننده بوده است.

در دولت چهاردهم مؤمنی، وزیر کشور تأکید کرده که استانداران را با هماهنگی نمایندگان انتخاب خواهد کرد و رئیس‌جمهور هم گفته که که در انتخاب استانداران ستاد‌هایش در استان ها مورد مشورت قرار می گیرند پس به‌غیراز مواردی خاص که ممکن است شخص رئیس‌جمهور و یا وزیر کشور دررابطه‌با شخص و یا استانی ورود داشته باشند مهم‌ترین ارکان تعیین‌کننده در این روند، نمایندگان مجلس و ستاد‌های انتخاباتی هستند.

با این وجود، اما شواهد و قرائن نشان می دهد که با توجه به تاکیدات رییس جمهور پزشکیان نگاه حاکم بر وزارت کشوردر انتخاب استانداران نباید سیاسی، بلکه بیشتر باید اجتماعی، علمی و تخصصی باشد؛ زیرا استاندار در واقع رئیس‌جمهور و رئیس‌کابینه استان است از این‌رو در هر استان سرنوشت موفقیت دولت و برنامه‌های آن ارتباط مستقیمی با صلاحیت‌ها، توانمندی‌ها، خلاقیت‌، هماهنگی‌ها و تحرک استاندار و تیم آن در استان دارد.

بر این اساس، انتخاب استانداران و در مرحله بعد فرمانداران باید با دقت و بررسی جامع صورت گیرد و هرگونه رودربایستی، تعجیل، توجیه‌پذیری و ساده‌گیری انتخاب مدیر ارشد دولت در استان کنار گذاشته شود.

اما در اصفهان سیاسی ما که مردم بیشترین رای را در دو دو دوره برگزاری انتخابات چهاردهم به کاندیدای جبهه پایداری دادند اوضاع سخت تر است و این موضوع مانع از رایزنی‌ها، فشار‌ها و تلاش‌ها برای تحمیل استاندار منتخب  گروه‌ها، حلقه‌ها و جریان‌های سیاسی نشده است.

در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد عمده استانداران از قشر نظامی و سیاسی و امنیتی برای کشور انتخاب شدند.

حسن روحانی اما با توجه به شرایط خاص کشور در دوره دوم ریاست جمهوری و تورم بالای کالاها و خدمات تلاش کرد استانداران خود را از بین گزینه‌هایی با گرایشات نزدیک به حوزه اقتصاد انتخاب کند.

در دولت سیزدهم هم شهید رئیسی با توجه به انتخاب وزیر کشورش از بین نظامیان، عمده استاندارانش هم  سبقه نظامی داشتند.

هر چند در اصفهان در ادوار مختلف بیشتر استانداران از میان افرادی انتخاب شدند که سهم بخشی از جریانات و افرادی که مدیریت های کوتاه و ناشناخته برای عوام و خواص انتخاب شدند.

در این ادوار، اما مسائل و مشکلات اساسی استان‌ با این انتخاب ها همچنان پابرجا باقی ماند چنانکه بسیاری از پروژه‌های مهم، به اندازه عمر این دولت‌ها همچنان نیمه کاره هستند و فرونشست و سوزاندن مازوت با توجه به آلودگی شدید هوا در استان و بذل و بخشش های آب زاینده رود و خشکانده شدند کشت و کار در شرق استان و … همچنان پابرجاست و اتفاق مثمر ثمری در حل این معضلات رخ نداده است.

در همین زمینه رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفته «نصف جهان برای رفع مشکلاتشنیازمند یک استاندار ویژه است»

امیر کشانی اعلام کرده: با توجه به اینکه استان اصفهان با مشکلات جدی مواجه است، رفع تمامی این مسائل و نجات این استان، از مسیر انتصاب یک استاندار ویژه امکان‌پذیر است.

وی بیان کرده: با پایش امنیت سرمایه‌گذاری در کشور می بینیم که اصفهان در بین ۳۲ استان کشور در رتبه ۲۲ قرار دارد که معنای آن این است که ۲۱ استان کشور، امنیت سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به استان اصفهان دارند.

همچنین اصفهان سال‌هاست در پرداخت مالیات پس از استان تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد؛ اما در سرانه تخصیص بودجه کشور و همچنین تملک دارایی‌ها در رتبه یکی به آخر در بین استان‌های کشور قرار دارد و پرداخت تسهیلات به میزان سپرده‌های استان نیز در رتبه ۲۴ کشور است.

رسول بخشی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم گفته«استاندار اصفهان باید چهره‌ای ملی و مشرف بر مسئله آب استان باشد».

وی مهمترین معضل اصفهان را مسئله آب عنوان کرده و گفته: باید دید برنامه استاندار آینده برای حل این معضل چگونه خواهد بود و استاندار اصفهان را بدون در نظر گرفتن جناح بندی‌های سیاسی و صرفاً بر اساس کارآمدی انتخاب کرد چرا که مسئله آب مسئله‌ای ملی است و چهره‌ای ملی می‌طلبد.

البته در این میان کاندیداهای پیشنهادذی برای استانداری اصفهان در برخی محافل اعلام شده اند که از آن جمله می توان به حسن فیاضی کارشناس وزارت کشور، ابطحی رییس سابق دانشگاه صنعتی، اسفندیار تاجمیری فرماندار سابق شاهین شهر، ایوب درویشی معاون قبلی منابع انسانی استانداری اصفهان، ناهید تاج الدین نماینده اصفهان در خانه ملت، حسین اشتری فرمانده انتظامی کشور، عباس رضایی استاندار سابق ، قدرت الله نوروزی شهردار سابق و هاشم امینی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اشاره کرد.

حال باید دید این روزها که رییس جمهور از نگاه نو به انتخاب استانداران سخن می گوید و اعلام می کند استانداران و فرمانداران براساس شاخص های علمی انتخاب می‌شوند و افرادی که شاخص‌های کارشناسی ندارند به عنوان گزینه برای استانداری یا فرمانداری معرفی نمی شوند برای استان بزرگ و اقتصادی ما  و برخوردار از نگاه همگان در کشور (چه مثبت و چه منفی) چه فردی سکاندار صندلی خیابان گلدسته می شود.

زهرا زرفشانی