به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرج، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز پیش از ظهر امروز در شورای قضائی استان با اشاره به شرایط ویژه البرز به دلیل تنوع قومیتی و قرار داشتن در مسیر تردد چندین استان و مجاورت با پایتختگفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش روند مهاجرت از دیگر استان‌ها به البرز بوده ایم که در چنین شرایطی مسؤولان باید برنامه های ویژه ای را برای البرز تدارک ببینند.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: جلسات متعددی با اقشار و اصناف تشکیل و حضور در بین مردم نیز صورت گرفته است که تمام بازخوردها و اطلاعات این اقدامات جمع آوری شده و در قالب گزارش ۱۰۰ روزه اقدامات دادگستری استان به همراه وضعیت موجود و نیازهای شناسایی شده برای اجرای سند تحول قضایی در استان به ریاست قوه قضائیه تقدیم می شود.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت شورای قضائی استان البرز تصریح کرد: این شورا به منظور ایجاد وحدت و هماهنگی میان مسؤولان دستگاه‌های تابعه قوه قضائیه ایجاد شده تا هم صدا باهم سیاست‌های مشترکی را در استان‌ها اجرایی کنند که با تدوام منظم جلسات شورا امیدواریم بتوانیم سند تحول قضایی را به صورت کامل در استان اجرایی کنیم.

فاضلی هریکندی عنوان کرد: سند تحول قوه قضائیه دارای چندین محور است که سال ها قوه قضائیه به عنوان مشکلات عمده با آن‌ها درگیر بوده که افزایش ورودی، اطاله دادرسی، کاهش جمعیت کیفری، تکریم ارباب رجوع و مبارزه با فساد از جمله این موارد هستند. پیرو منویات مقام معظم رهبری این سند به سرعت وارد فاز عملیاتی شده است.

وی اذعان کرد: در زمینه کاهش جمعیت کیفری در جلسه آیت‌الله رئیسی با رؤسای دادگستری ها دستور داده شد با تشکیل کمیسیون عفو، استان‌ها لیست افراد واجد شرایط عفو را به قوه قضائیه ارسال کنند که در این خصوص حرکتی جهادی در کمیسیون عفو دادگستری البرز انجام شد و در مدت زمان کوتاهی پرونده تک تک زندانیان مورد بررسی قرار گرفت و یک هزار و ۵۸ نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند و اسامی آن ها ارسال شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز از مبارزه با فساد به عنوان یکی دیگر از اولویت های قوه قضائیه در راستای اجرای سند تحول قضائی یاد کرد و افزود: قوه قضائیه بنابر دستور رهبر معظم انقلاب، مبارز با هر نوع فساد را بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی یا وابستگی با قاطعیت آغاز کرده و به گفته رئیس قوه قضائیه باید در کنار مبارزه با فساد با بسترهای فسادزا هم به عنوان علت برخورد کرد.

به گفته فاضلی هریکندی، در زمینه تکریم ارباب رجوع و حفظ ارزش‌های انسانی نیز دستورالعمل مدونی توسط رئیس قوه قضائیه ارسال شده است و روسای کل دادگستری‌ها موظف هستند در پایان هر فصل گزارش اقدامات خود را ارسال کنند که این امر بیانگر رویکرد پیگیری پس از ابلاغ دستورالعمل‌ها است.

انتهای پیام/د/۱۱۰۵/س/