پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1032927
چهارشنبه - 10 آبان 1402 - 19:52

از گردشگری غذا غافل نشویم!

امروزه گردشگری به عنوان یکی از صنایع بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود که با رونق آن درآمدهای بسیاری نصیب کشورها می‌شود. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این صنعت ارزشمند گردشگری غذا است که به دلیل نوظهور بودن و سودآوری می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند.

از گردشگری غذا غافل نشویم!

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه گردشگری به عنوان یکی از صنایع بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود که با رونق آن درآمدهای بسیاری نصیب کشورها می‌شود. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این صنعت ارزشمند گردشگری غذا است که به دلیل نوظهور بودن و سودآوری می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند.

کشور ما از نظر تنوع غذایی و غذاهای وسوسه انگیز و خاص از پیشینه بالایی برخوردار است به طوریکه در تمام نقاط کشور جذابیت‌های غذایی بسیاری وجود دارد و برای همه ذائقه‌ها تنوع غذایی است.

از آنجایی که بسیاری از غذاهای ایرانی در دنیا شناخته شده است، می‌تواند بستری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. اما متاسفانه آنچه که در عمل دیده می‌شود نسبت به این صنعت آنچنان توجهی صورت نگرفته و مورد غفلت واقع شده است. این در حالی است که شاهدیم در بسیاری از شهرها و مراکز توریستی کشور رستوران‌های چینی، ژاپنی، ایتالیایی، هندی‌ها گسترش یافته و مشتریان پرو پا قرصی دارد.

به طور کل گردشگری غذا سبب اشتغال زایی و توسعه اقتصادی محلی می‌شود. از طرفی محبوبیت‌های اقامتگاه‌های بوم گردی سبب شده تقاضا برای سفر به نقاط محلی کشور افزایش یابد و به طبع این صنعت رونق پیدا کند. ولی با این حال تا نقطه مطلوب فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد که می‌طلبد مسئولان گردشگری به این صنعت مهم توجه کافی داشته باشند.

برای توسعه این صنعت راهکارهای مختلفی وجود دارد که در اینجا به آن اشاره می‌شود. در ابتدا راهنمایان گردشگری با معرفی غذاهای متنوع و خوش طعم با گردشگران در این مسیر کمک بسیاری می‌کنند. از طرفی با آگاهی بخشی از فواید غذاها بر سلامتی بدن نظر مردم را جلب کنند.

اما مشکلی که در تحقق این امر وجو دارد جای خالی آموزش‌های تخصصی در رابطه با این نوع از گردشگری است و افراد علاقه مند نمی‌توانند اصول علمی و اساسی در این عرصه را آموزش ببینند و فقط به صورت تجربی برخی مهارت‌ها را کسب می‌کنند.

راهکار بعدی که می‌تواند نقش موثری در جلب گردشگر غذا ایفا کند استفاده از مکان سنتی با غذای سنتی است که با ارتباط این دو و تأثیر بر احوالات گردشگر به جذب او کمک کرد. در این خصوص بایستی در شهرهای تاریخی از جمله شیراز، اصفهان، یزد و…رستوران‌های سنتی برپانمود تا باعث افزلیش توریست شود.

حال با توجه به اهمیت این پدیده در توسعه صنعت گردشگری بایستی مسئولان ذی ربط برای رونق و رشد بوم گردی در کشور اقدامات اساسی داشته و موانع را برطرف کنند. همچنین با ارائه تسهیلات ویژه از متقاضیان فعالیت در این صنعت حمایت کرد. لازم به ذکر است این پدیده برای جهانیان منحصر به فرد است بنابراین می‌توان از این طریق در جذب گردشگر خارجی تلاش کرد و موجب رونق صنعت گردشگری کشور شویم.

نجمه کریمیان