پیشخوان » تولیدی » رادیو و تلویزیون » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1021871
سه شنبه - 19 مهر 1401 - 08:16
نگاهی به سریال‌های پلیسی که از قاب تلویزیون پخش شده است

از پلیس جوان تا میکائیل

سریال‌های پلیسی از جمله سریال‌های است که طرفداران خاص خود را دارد و با چاشنی اکشن، معمایی و…ساخته می‌شود.

از پلیس جوان تا میکائیل

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سریال‌های پلیسی از جمله سریال‌های است که طرفداران خاص خود را دارد و با چاشنی اکشن، معمایی و…ساخته می‌شود.

در ایران تا کنون سریال‌های موفقی در این حوزه ساخته شده و با وجود اینکه ساخت این قبیل سریال‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و هنوز هم با استانداردهای جهانی فاصله دارد، تلویزیون توانسته تا حدودی موفق عمل کند.

به مناسبت هفته نیروی انتظامی در اینجا نگاهی به برخی از سریال‌های موفق پلیسی می‌پردازیم.

پلیس جوان

این سریال به کارگردانی سیروس مقدم برای اولین بار از شبکه سوم پخش شد. محوریت این سریال زندگی شخصی و کاری یک پلیس بود و از صحنه‌های اکشن و جنایی دور بود. بازیگران شاخص این سریال داریوش ارجمند، شهاب حسینی، مریلا زارعی و …است.

خواب و بیدار

این سریال یکی از سریال‌های خاطره انگیز دهه ۸۰ است که به کارگردانی مهدی فخیم زاده تهیه و از شبکه ۱ سیما پخش شد. بسیاری از مردم هنوز هم مشتاق پخش دوباره این سریال هستند. این سریال با بازی مهدی فخیم زاده، دانیال حکیمی، رؤیا نونهالی و …بود. داستان این سریال درباره شخصی به نام توران بود که پس از بازگشت به ایران به کارهای خلاف و سرقت مسلحانه می‌پردازد.

کلانتر

سریال کلانتر از مجموعه‌های پر بیننده ده ۸۰ است که در سه فصل ساخته شد. کارگردان این مجموعه محسن شاه محمدی بود، که از شبکه ۱ پخش شد. فصل اول این سریال در ۱۳ قسمت ساخته شد. فصل دوم در ۱۷ قسمت و ۳ اپیزود و فصل سوم در ۳۰ قسمت ۵ اپیزودی تهیه شد.

تب سرد

این سریال به کارگردانی علیرضا افخمی و بازی درخشان شهاب حسینی، کامبیز دیرباز، حمید گودرزی و سولماز غنی تهیه شد. این سریال نیز یکی از سریال‌های ماندگار و پرمخاطب تلویزیون بود.

دایره تردید

این سریال با بازی فرامرز صدیقی، علی اوسیوند، رضا رضوی، بهزاد خداویسی و لیلی رشیدی یک سریال پلیسی کاراگاهی ایرانی به کارگردانی امیر قویدل و با نویسندگی فرهاد توحیدی و مرحوم خشایار الوند است که در آن سه افسر زبده آگاهی تلاش می‌کنند پرونده‌هایی پیچیده و جذاب را حل کنند و متخلفین و تبهکاران را به دام بیندازند.

حس سوم

دومین سریال جذاب مهدی فخیم زاده در ژانر پلیسی است که از شبکه دو سیما پخش شد. فضای این سریال اکشن و با چاشنی طنز تهیه شد. محوریت این سریال دستگیری باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر بود.

بی صدا فریاد کن

این سریال نیز به کارگردانی مهدی فخیم زاده تهیه شد و در زمان پخش خود جز سریال‌های پرطرفدار بود. این سریال در ژانر اکشن و با محوریت قرص‌های روان گردان تولید شد.

سقوط آزاد

سقوط آزاد به کارگردانی علیرضا امینی با بازی حامد بهداد، پوریا پورسرخ، الهام حمیدی نیز یک سریال پلیسی، اکشن و معمایی جذاب است که برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد. نام این سریال در ابتدا «گیوتین» بود، اما در زمان پخش به سقوط آزاد تغییر پیدا کرد. این عنوان یکی از سریال‌های پلیسی موفق دهه نود است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

میکائیل

سریال میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم با بازی کامبیز دیرباز، بهنوش طباطبایی، کامران تفتی و متین ستوده دومین سریال پلیسی از سیروس مقدم است که توانست در جشنواره فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی مسکو، دیپلم افتخار و همچنین تندیس برتر بهترین سریال این جشنواره را دریافت کند.

نوار زرد

یکی از جدیدترین سریال‌های پلیسی و جنایی تلویزیون سریال نوار زرد به کارگردانی پوریا آذربایجانی در سال ۹۶ بود که از شبکه دو سیما پخش شد. این سریال در هفته نیروی انتظامی روی آنتن رفت.
نوار زرد داستان یک سرگرد آگاهی به نام کاوه کیهان را روایت می‌کند که در شغلش موفق عمل کرده و پرونده‌های زیادی را به سرانجام رسانده است.
امیر آقایی، سیروس گرجستانی، کمند امیرسلیمانی، داریوش اسدزاده، بهاره کیان افشار، امیر غفارمنش، نادر مشایخی، قاسم زارع و محسن بهرامی بازیگران سریال نوار زرد را تشکیل می‌دهند.

گشت ویژه

یکی دیگر از سریال‌های جنایی و پلیسی سال‌های اخیر تلویزیون سریال گشت ویژه به کارگردانی مهدی رحمانی در سال ۹۵ بود که از شبکه یک سیما در هفته ناجا پخش شد.
داستان سریال گشت ویژه در یک اداره پلیس می‌گذرد و قصه اصلی پیرامون چهار پلیس است که که در حل و فصل پرونده‌های پلیسی و جنایی از برجسته‌ترین‌ها هستند

گاندو

سریال یگان ویژه ایرانی گاندو مجموعه‌ای به کارگردانی جواد افشار است که پخش آن از خرداد ۱۳۹۸ در شبکه سه سیما آغاز شد. با توجه به استقبال مردم، فصل دوم مجموعه نیز ساخته و پخش آن از اسفند ۱۳۹۹ آغاز و سپس با یک توقف کوتاه، بقیه آن پس از انتخابات سال ۱۴۰۰ منتشر شد. مجموعه گاندو بابازی داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهکردی، محمدرضا شریفی‌نیا، پندار اکبری یکی از جدیدترین و بهترین سریال‌های پلیسی ایران در ژانر امنیتی است که فیلمنامه آن براساس مستندات تاریخی نگاشته شده است.

خانه امن
خانه امن جدیدترین سریال پلیسی تلویزیون که می‌تواند در میان لیست بهترین سریال‌های پلیسی ایرانی قرار بگیرد، سریال خانه امن به کارگردانی احمد معظمی است.
سریال پلیسی ایرانی جدید خانه امن بابازی حمیدرضا پگاه، امین زندگانی، پرویز فلاحی‌پور، سامان صفاری و سیما تیرانداز روایتگر چند ماجرای موازی از تلاش دشمنان ایران و تروریست‌ها برای ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در کشور است.

نجمه کریمیان