به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، شبکه مستند دوشنبه ۲۶ شهریور هم‌زمان با ۷ ماه محرم با پخش مستندهای «هالکالی» و « جمعه سیاه‌سفید» با عزاداران حسینی همراه می‌شود.

«هالکالی» به کارگردانی مجید استکی  مستندی درباره مراسم عاشورا در استانبول است که امشب (۲۶ شهریور)  از ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

بارزترین بخش برنامه‌های ماه محرم در استانبول مراسم روز عاشورا در میدان هالکالی است، سنگ‌بنای برگزاری مراسم عاشورای حسینی در سال ۱۹۸۲میلادی توسط حجت‌الاسلام صلاح‌الدین اوزگوندوز و حجت‌الاسلام حمید توران بنانهاده شد. مراسم اندک‌اندک پا گرفت و در سال ۱۹۹۱میلادی، برای نخستین بار خبر برگزاری چنین مراسمی در مطبوعات ترکیه منعکس شد.

میل و اشتیاق شیعیان و حتی غیر شیعیان برای برگزاری این مراسم سال‌به‌سال بیشتر شد و کار به آنجا کشید که در سال ۲۰۰۵میلادی، این مراسم در سه زمینه در کتاب «رکوردهای گینس» ثبت شد.

این مراسم از سوی سازمان «یونسکو» با ‌عنوان بهترین مراسم عزاداری حسینی(ع) در جهان انتخاب‌شده است، مراسم باشکوهی که همه‌ساله به مناسبت روز تاسوعای حسینی با حضور عاشقان اهل‌بیت(ع) در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود. «هالکالی» امشب ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش و فردا ساعت  ۱۰ بازپخش می‌شود.

«جمعه سیاه‌سفید» و معرفی شیخ احمد کافی

مستند «جمعه سیاه‌سفید» به کارگردانی سید سینا عودی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی هم امشب دوشنبه ۲۶ شهریور از ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

این مستند با نگاهی متفاوت به سرگذشت و فعالیت‌های شیخ احمد کافی در دوران رژیم پهلوی پرداخته است.

«جمعه سیاه‌سفید» در گفت‌وگو با چهره‌های سرشناسی مانند حسام‌الدین آشنا، حجت‌الاسلام  محمدرضا زائری، حجت‌الاسلام دانشمند، محمدحسام مظاهری به معرفی  و واکاوی ابعاد شخصیتی  مرحوم کافی  از خطیبان مشهور تهران در دوران رژیم پهلوی پرداخته است، روحانی شناخته‌شده‌ای که نقش به سزایی در گرایش عموم مردم تهران به مسائل دینی در دوران خود داشت.

از نکات جالب این مستند، اشاره به اختلافات شکل‌گرفته بین شیخ احمد کافی و دکتر علی شریعتی است که هر یک از کارشناسان از زاویه نگاه خود، این مسئله را تحلیل می‌کنند؛ بازپخش «جمعه سیاه‌سفید» فردا ساعت ۱۳:۱۵ خواهد بود.

انتهای پیام/