به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، دو شب از آغاز سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر و ولوله در تماشاخانه‌های تهران می‌گذرد، به رغم سردی هوا اما سالن‌های نمایشی تنورشان داغ است.

نکته‌ای که در این دو روز برای سانس‌های مختلف نمایشی دیده می‌شود، ازدحام جمعیت صندلی‌دارها در کنار بدون صندلی‌ها و در نهایت نیز بلیت‌های VIP و خبرنگاران است.

پیش از آغاز جشنواره تئاتر فجر خبرنگاران رسانه‌های مختلف دستچین شده کارت‌هایی برای جشنواره دریافت کردند، طبق آن کارت‌ها و کارت‌های بانکی ملت، رسانه‌ها می‌توانستند بر اساس اعتبارشان طی دو روز بلیت‌های مدنظر برای هر نمایش یک صندلی را رزرو کنند و البته این امر بر اساس میزان اعتبار کارت بانکی‌شان به آنها اجازه خرید بلیت می‌داد، خیلی از رسانه‌ها به دلیل مشغولیت در جشنواره فیلم فجر فرصت تهیه بلیت‌هایشان را پیدا نکردند.

نکته دیگر نیز بلیت‌های VIP برای هنرمندان و مسئولان بود که برای نهادهای مختلف و هنرمندان صادر شده و عملاً این کارت‌ها برای ورود به سالن دردسر زیادی را برای افراد ایجاد کرده است. طی دو روز گذشته با توجه به ازدحام در سالن‌ها عملا خیلی از وی‌آی‌پی‌ها، رسانه‌ها و بلیت‌دارهای بدون صندلی موفق به ورود به برخی سالن‌های تئاتر شهر نشدند.

حتی برای نمایش خارجی «سوآم» کار مجارستانی عده زیادی از مردم پشت میله‌های آهنی سالن قشقایی ماندند حتی آنهایی که بلیت هم داشتند و سر ساعت هم آمده بودند. مردم به نشانه اعتراض پشت درب سالن ایستاده بودند و بلیت‌های بدون صندلی یا حتی با صندلی‌شان را نشان می‌دادند در حالیکه حراست سالن اعلام می‌کرد که بیش از ظرفیت هم تماشاچی پذیرفته‌اند!

نکته دیگر اما ظرفیت سالن‌های مختلف تئاتر شهر است، اینها هر کدام ظرفیت‌های مشخصی دارند و در این دو شب ظرفیت دو برابری را هر کدام پذیرا بودند همین امر نگرانی برای تأمین امنیت و تهویه سالن را ایجاد می‌کند، به طوریکه برای یکی از تماشاچیان هم مشکلی پیش بیاید امکان خروج از سالن را ندارد به دلیل اینکه تمام پله‌ها و درب ورودی و جلوی صحنه مملو از جمعیت است.

اینکه برای جشنواره‌ای به بزرگی تئاتر فجر چنین استقبالی صورت می‌گیرد جای بسی خشنودی دارد اما اینکه مشکل امنیتی یا هر مسئله دیگری برای یکی از این سالن‌ها پیش بیاید چه کسی جوابگو خواهد بود نیز مسئله دیگری است. نکته اصلی در برپایی جشنواره‌ها تأمین آرامش و راحتی و امنیت مردمی است که با علاقه به تماشای کارهای مورد علاقه شان آمده‌اند.

علاوه بر این مسائل، نمایش چیدمان فرانسه نیز امروز،‌ ۲۴ بهمن ماه اجرا نمی‌شود. علت این مشکل را مسائل فنی مطرح کرده‌اند. نمایش چیدمان «چیدمان (گذرگاه)» به نویسندگی و کارگردانی پیر یودلوسکی از کشور فرانسه قرار بود در تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر اجرا شود.

انتهای پیام/