زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ها، داشتن فشار خون بالا است. این بیماری بدون علامت، توجه فرد مبتلا را درگیر نمی‌کند، اما در عین حال منجر به مرگ بیمار می‌شود. براساس یافته ها از هر هشت مرگ ثبت شده در سراسر جهان، یک مورد با بیماری فشار خون در ارتباط است ،فشار خون بالا فرد را در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به دمانس یا کاهش عملکرد شناختی در فرد مبتلا شود.  فشار خون بالا، سومین عامل کشنده در جهان است و شیوع آن در افراد دارای اضافه وزن و چاقی، مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، افراد دیابتی و دارای سابقه مصرف سیگار، بیشتر است.

در همین پیوند رئیس اداره بیماری های مزمن و سالمندی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در گفتگو با ربیع پیرامون آمار مبتلایان به بیماری خاموش فشار خون گفت:  یکی از موانع مهم در کنترل مؤثر فشارخون بالا را عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون شان است که همین مسئله موجب سختی در کنترل بیماری میشود .

غلامی با اشاره به اینکه بیماری فشار خون هزینه‌های بسیاری را به بیمار و سیستم درمانی تحمیل می‌کند و ناتوانایی‌ها و میزان مرگ‌و میر بالایی را به دنبال دارد افزود:اقدامات ساده‌ای برای ادغام ارزیابی معمول فشارخون در ارائه خدمات بهداشتی درمانی، مدارس، دانشگاه‌ها، محل‌های کار، جامعه و نیز تمام جوامع وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در شناسایی و درمان این بیماری داشته باشد.

بسیاری از سکته‌های قلبی و مغزی به فشار خون بالا مرتبط است

وی با بیان اینکه سهم بسیاری از سکته‌های قلبی و مغزی که منجر به فوت می‌شوند به فشار خون بالا مرتبط است، افزود: از بیماری فشار خون بالا تحت عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود، چرا که ابتلاء به آن علائمی ندارد و تنها زمانی محرز می‌شود که فرد به دنبال سنجش فشار خون خود برود.

ادامه داد: برای افزایش آگاهی از فشارخون بالا، دو جزء حیاتی؛ برپایی برنامه‌های غربالگری اجتماعی با ظرفیت بالا برای تشخیص فشارخون بالا در افراد در معرض خطر و ترویج اندازه گیری معمول فشارخون توسط کارکنان حرفه‌ای بهداشتی در تمام برخوردهای بالینی نیاز است.

وی گفت: براساس آخرین نتایج پیمایش ملی بیماریهای غیر واگیر درسال ۹۹ دراستان اصفهان ۳/۱ جمعیت بالای ۱۸ سال دراین استان فشارخون بالا داشته ودرمعرض خطر عوارض جدی این بیماری هستند یعنی از هر ۳ نفر اصفهانی یک نفر مبتلا است .

غلامی تاکید کرد:براساس آمارها  ۳۳ درصد افراد از ابتلا به این بیماری خبر ندارند و فقط ۵۷ درصد از افراد از این بیماری مطلع هستند  ودارو مصرف می کنند و ۴۳ درصد نیز از بیماری خود مطلع اند اما دارو مصرف نمی کنند .

وی با اشاره به اینکه ازافرادی که دارو مصرف می کنند فقط ۴۰ درصد موارد فشارخون درحد مطلوب دارند گفت: ۶۰ درصد بیماران دارو مصرف می کنند که فشارخون آنها کنترل نشده است .

یک میلیون نفر دراستان اصفهان درخطر عوارض جدی ابتلا به فشارخون هستند

رئیس اداره بیماری های مزمن و سالمندی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان افزود:درمجموع نزدیک به یک میلیون نفر دراستان اصفهان درخطر عوارض جدی ابتلا به بیماری فشارخون بوده یعنی ۲ برابر سکته قلبی بیشتر و۴ برابر سکته مغزی بیشتر نسبت به سایر افراد که بعلت  عدم اطلاع از بیماری یا عدم اقدام به درمان یا درمان نامطلوب است .

وی ادامه داد: تاکنون ۲۶۰ هزار  پرونده بیماری های مزمن  تا پایان اسفند ۱۴۰۱در مراکز درمانی تامین اجتماعی استان اصفهان تشکیل شده که حدود ۶۳ درصد آنها مبتلا به فشارخون می باشند و حدود ۵۴ درصد آنها مبتلا به دیابت می باشند که بیماران با مراجعه ماهیانه به مراکز تحت درمان قرار می گیرند.

غلامی با اشاره به اینکه شیوع بیماری فشار خون در مردان تا پیش از سن ۵۰ سالگی بیشتر است و شیوع این بیماری در زنان و مردان پس از سن ۵۰ سالگی به نسبت برابر می‌شو افزود: داشتن فرد مبتلا به بیماری فشار خون در خانواده درجه اول یک فرد احتمال ابتلای وی به این بیماری را افزایش می‌دهد، مواردی از جمله کم‌تحرکی، مصرف بیش از اندازه نمک، تغذیه نامناسب و استفاده از فست‌ فودها، استفاده از نان‌های شور یا دارای جوش شیرین، استرس، دخانیات و سیگار از عواملی هستند که قابل مداخله محسوب می‌شوند.

اصلاح شیوه زندگی نقش مهمی در عدم مبتلا به فشار خون دارد

وی ادامه می‌دهد: افراد برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری فشار خون بالا باید حداقل روزی نیم ساعت با شدت متوسط، پیاده‌ روی داشته باشد؛ همچنین استرس و اضطراب از عواملی محسوب می‌شوند که تمام افراد در زندگی‌های امروز با آن دست به گریبان هستند، اما نکته حائز اهمیت، کسب مهارت کنترل آنها است.

غلامی  پیش‌بینی‌های انجام شده مبنی بر این بود که در طول ۱۰ سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴، میزان ابتلاء به بیماری فشار خون در استان اصفهان کاهش ۱۰ درصدی داشته باشد، اما میزان ابتلاء به این بیماری در طول چهار سال، ۸.۵ درصد در استان اصفهان و هفت درصد در کشور افزایش یافت.

رئیس اداره بیماری های مزمن و سالمندی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه اصلاح شیوه زندگی، داشتن تغذیه سالم و کاهش استفاده از نمک برای بیماران مبتلا به فشار خون بسیار حائز اهمیت است، اضافه می‌کند: در کنار اصلاح سبک زندگی، افراد مبتلا به بیماری فشار خون باید تحت درمان قرار گیرند و تا پایان عمر از دارو به منظور کنترل بیماری خود استفاده کنند. میزان نمک مواد غذایی تهیه شده از خارج منزل از جمله پنیر، نان، دوغ، غذاهای کنسروی و فرآوری شده و انواع سس‌ها بسیار بالا است و از همین رو به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود که از این مواد غذایی استفاده نکنند، میزان مصرف روغن‌های جامد را کاهش و میزان مصرف سبزیجات و میوه‌ها را افزایش دهند.

زهرا نصیری