به گزارش پایگاه خبری ربیع، ترامپ ظاهرا با تمام توافقات بین‌المللی مانند برجام برخورد می‌کند؛ زیرا توافق‌نامه آب و هوای پاریس را هم توافق‌نامه بد خطاب کرده است.
آمریکا ادعاهایی درباره خدشه‌دارشدن روح برجام کرده و به بهانه حضور ایران در منطقه و بهانه‌های بی‌ربط به برجام، ‌درصدد است تا اروپا را متقاعد به خروج از برجام کند. از سویی ‌کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، انگلیس و فرانسه قبلا بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که درباره بعضی موارد در منطقه با آمریکا همسو هستند؛ به همین دلیل دونالد ترامپ می‌خواهد از این فضا استفاده و اروپا را قانع کند که تغییراتی در برجام اعمال شود. اروپا همسویی بیشتری با آمریکا دارد و به نظر می‌رسد تصمیمی مشابه آمریکا درباره برجام اتخاذ کند.
اروپا در کلام از آغاز تاکنون گفته است که از برجام دفاع می‌کند و مسئولان ایرانی خواهان اقدام در جهت حفظ برجام بوده‌اند، نه صرفا در کلام؛ اما به هر روی مذاکرات آتی دونالد ترامپ درباره برجام می‌تواند بر موضع اروپا نسبت به برجام تغییر ایجاد کند. اروپا برای اینکه پاسخ منفی به آمریکا نداده باشد، در موارد خاص آمادگی دارد امتیاز کوچکی به کاخ سفید بدهد.
همان‌گونه که یک کارشناس روابط بین‌الملل گفته است اگرچه دیدگاه اروپا درباره برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی قابل قبول مورد تأکید قرار گرفته است، اما تاکنون اروپایی‌ها به دلیل تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی آمریکا، انعطاف محدودی در ارتباط با ایران داشتند؛ اروپا خروج از برجام را نخواهد داشت، اما از سازوکارهای لازم برای مقابله با آمریکا هم برخوردار نخواهد بود؛ به این ترتیب اروپا اولا تمایلی به رویارویی با آمریکا در ارتباط با برجام ندارد. نکته دوم اینکه از توان لازم برای رویارویی با آمریکا برخوردار نیست؛ بنابراین اروپا هم موضع محکمی در ماندن در برجام ندارد.
به هر روی چنانچه در نقض توافق بین‌المللی اروپا نیز همراه آمریکا شود، باز هم ایران بازنده نیست؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران پایبندی خویش را به جهانیان نشان داد و صلح‌جوبودن خویش را با رفتن به پای میز مذاکره نمایان‌تر کرد.