به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا رحمان قهرمان‌پوردر تشریح اهداف رییس‌جمهور ترکیه در حمله مجدد به شمال سوریه و شرق فرات، تصریح کرد: اردوغان هر موقع انتخاباتی در  پیش رو داشته باشد ، سعی می‌کند با انجام اقداماتی نظرات افکار عمومی  را به سمت خود جلب کند، در فروردین ماه ۱۳۹۸ قرار است، انتخابات محلی در ترکیه برگزار شود و قطعا  نتایج این انتخابات و حفظ شهرداری آنکارا و استانبول که اکنون در اختیار حامیان او است، برای اردوغان بسیار مهم است و او این موضوع را در حفظ و بسط قدرت خود موثر می‌داند.

وی با بیان این‌که «اردوغان با حزب ملی‌گرا ترکیه ائتلاف کرده و یکی از شروط آن‌ها جهت ادامه این ائتلاف با حزب عدالت و توسعه ، تداوم  مبارزه با «پ ک ک » و عدم سازش با کردهاست»، ادامه‌ داد: درواقع اردوغان با تهدید به انجام این حمله می‌خواهد مانور قدرتی در بین افکار عمومی ترکیه داشته باشد.

وی با اعتقاد بر این‌که «یکی دیگر از اهداف این مقام عالی رتبه ترک از این حمله، ارسال این  پیام به آمریکایی‌هاست که آن‌ها باید در مورد سوریه با ترکیه همکاری کنند»، گفت: درواقع می‌توان گفت این تصمیم ترکیه یک نوع مانور قدرت در برابر اقدام آمریکا در ایجاد  پایگاه‌های نظامی در مناطق کردنشین سوریه است. ترکیه از همان ابتدا با تاسیس این پایگاه‌ها مخالف بود و نسبت به این موضوع اعتراض کرد  ولی در نهایت نتوانست آمریکایی‌ها را از این تصمیم خود منصرف کند و دولت واشنگتن اقدام به تاسیس این پایگاه‌ها کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل  با بیان این‌که «اعلام این تصمیم که ترکیه می‌خواهد به شمال سوریه و شرق فرات در این مقطع حمله کند، نوعی اعتراض به آمریکایی‌ها و ارسال این پیام به واشنگتن  است که دولت آنکارا می‌تواند مستقل از آمریکا فعالیت‌های خود  را انجام دهد»، ادامه‌ داد: عملیاتی که ترکیه می‌خواهد در این منطقه آغاز کند در ادامه عملیات پیشین این کشور در شرق فرات است که به عملیات “شاخه زیتون” معروف شده بود.

وی با بیان این‌که «ترک‌ها نمی‌خواهند اجازه دهند که کردها بر دو طرف غرب و شرق فرات مسلط شوند و از طریق پیوستگی ژئوپولوتیک در این منطقه اقدام به تشکیل دولت کردنشین کنند»، افزود: در واقع ترکیه می‌خواهد با این حمله این ارتباط را قطع کند و اجازه ندهد که کردها در این دو نقطه جغرافیایی به یکدیگر وصل شوند.

وی همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف اردوغان از این حمله تضعیف پ ک ک است؛ چراکه بعد ازتحولات سال ۲۰۱۱ و بحران سوریه تعدادی از اعضای پ ک ک از کوه های قندیل به سمت سوریه رفتند و در آن جا بعضا به آموزش یگان‌های خلق کرد سوریه پرداختند که این باعث تقویت  گروه پ ک ک شد. اکنون اردوغان یکی از اهدافش از این حمله تضعیف پ ک ک است.

انتهای پیام