به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  ایسنا، سید عباس صالحی در دیدارش با وزیر بهداشت با اشاره به تدوین سند فرهنگ سلامت گفت: رویکردی وجود دارد که فرهنگ را به عنوان زیست بوم اجتماعی می‌نگرد که این رویکرد روز به روز تقویت می‌شود و بر اساس آن اگر بتوانیم فرهنگ را به عنوان زیست بوم زندگی اجتماعی مبنا قرار دهیم اضلاع زندگی اجتماعی بهبود پیدا می‌کند. به عنوان مثال اگر به مسئله پیشیگری و درمان نگاه کنید، می‌بینید که پیشگیری مقدم بر درمان است و اگر در این حوزه منابع را صرف کنیم هزینه‌هایمان کاهش می‌یابد. باید توجه کرد که فرهنگ نقش قابل ملاحظه‌ای در حوزه پیشگیری دارد و اگر در حوزه فرهنگ هزینه کنیم. هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و … کاهش می‌یابند.

وی افزود: در عین حال خود مراقبتی نیز حوزه‌ای است که هم هزینه‌های کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و در عین حال نتایج بیشتری هم دارد و فرهنگ مهمترین عاملی است که به خودمراقبتی کمک می‌کند. اگر بخواهیم به سمت سیاست‌ها و اقدامات پایدار حرکت کنیم. باید بنایش را در حوزه فرهنگ بگذاریم. حوزه فرهنگ است که به باورها، ارزش‌ها و هنجارهای پایدار نفوذ می‌کند و سیاست‌ها و اقدامات پایدار می‌سازد.

صالحی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به توسعه اجتماعی فکر کنیم. پایه و زیرساخت این توسعه در حوزه فرهنگ است. به وزارت بهداشت تبریک می‌گویم که شورایی را در حوزه فرهنگ سلامت شکل داده و فرهنگ سلامت را جدی گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که به سمت نگاه درست در این حوزه حرکت می‌کنیم. به نظر می‌رسد در این نگاه باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. یکی از ظرفیت‌های موجودمان شورای فرهنگ عمومی است که در داخل خودش ۳۰ نهاد از حوزه‌های فرهنگی درگیرند و گسترده‌ترین قرارگاه و شبکه فرهنگ عمومی ما در آن قرار دارد و از طرفی یک شبکه وسیع جغرافیایی محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: اگر به فرهنگ، نگاه توسعه‌ای داشته باشیم ظرفیت ساختار شورای فرهنگ عمومی ظرفیت خوبی است. باید توجه کرد که موضوعات متعددی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار دارد. مانند فرهنگ مصرف آب، سلامت و … حال اگر می‌خواهیم نگاه توسعه‌ای داشته باشیم. باید در این حوزه‌ها اقدام کنیم. در عین حال ما نمی‌خواهیم نهادسازی جدید انجام دهیم اما نهادهای موجود باید بتوانند از ظرفیت هم افزایی شورای فرهنگ عمومی استفاده کنند. بر همین اساس وقتی بحث فرهنگ سلامت مطرح شد وزارت بهداشت در پیشبرد آن سهم قابل توجهی را در تدوین سند فرهنگ سلامت ایفا کرد.

صالحی تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی یک بازوی نهادهای کشور است تا آنها احساس کنند که مسائل‌شان از طریق ظرفیت این شورا حل می‌شود. یکی از اشکالاتی که در اسناد تدوینی وجود دارد این است که ما برای دستگاه‌ها وظایف ذاتی تعریف می‌کنیم و در نتیجه آنها دچار تعارض رفتاری می‌شوند. خوشبختانه در سند فرهنگ سلامت ساختار به گونه‌ای تعریف شد که بتوان به اجرای آن امیدوار بود. متاسفانه یکی از آسیب‌های نظام اداری و مدیریتی ما این است که سند تدوین می‌شود اما اجرا نمی‌شود.

وی همچنین گفت: در این سند به ایجاد پویش‌های اجتماعی نیز توجه شده است. در حوزه توانسته‌ایم پویش‌های اجتماعی را شکل دهیم و از آنها بهره بریم موفق‌تر بوده‌ایم. از طرفی توجه به کانون‌های اجتماعی و مردمی و استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی نیز بسیار موثر است.

وی با اشاره به لزوم حضور بخش خصوصی در حوزه فرهنگ، گفت: بخش خصوصی در برخی حوزه‌ها مانند بیمارستان سازی، مدرسه سازی، اسکان و … احساس مسئولیت کرده و جلو آمده است اما هنوز نقش درستی در حوزه فرهنگ ندارد. اینکه بتوانیم بخش خصوصی را با زیرساخت توسعه فرهنگ درگیر کنیم در سند فرهنگ سلامت دیده شده است. خوشبختانه در این مدت قدم‌های رو به جلویی طی شده و به نظر می‌آید گام‌ها به نقطه‌های اجرایی نزدیک‌تر شده‌اند و باید به سمت شکل گیری کارگروه‌های استانی و شهرستانی رویم.

به طور کلی ۳۶ اقدام در این سند دیده شده و دستگاه‌های مختلف نیز به عنوان مجری آنها دیده شده‌اند. مهمترین بحث در سند فرهنگ سلامت ارتقای سواد سلامت است.

انتهای پیام/