به گزارش پایگاه خبری ربیع،امروزه اغلب افراد در محیط‌ های شهری زندگی می‌کنند و آن چه مسلم است این است که در فضای زندگی شهری رفع نیازها از طریق تعاملات متقابل افراد با یکدیگر صورت می‌پذیرد. لذا آن چه در روند این نوع زندگی ضروری به نظر می‌رسد، قاعده‌مند ساختن روابط افراد در جامعه‌ی شهری جهت جلوگیری از هرج‌ومرج و بی‌ثباتی در جامعه است. در جامعه ی شهری حقوق شهروندی به مجموعه قواعد حاکم بر روابط اشخاص که غیرقابل‌انتقال و تجزیه‌ناپذیر است گفته می شود. حال این حقوق شهروندی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ برخی از صاحب‌نظران معتقدند، شهرنشینان هنگامی‌که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت خویش در قبال جامعه عمل نمایند به “شهروند” ارتقا می‌یابند. نکته ی قابل‌توجه این است که حقوق شهروندی به افرادی تعلق می‌یابد که “تابعیت” یک کشور داشته باشند. همچنین باید افزود که حقوق شهروندی، به تابعان یک کشور فارغ از رنگ، قومیت، نژاد، دین و طبقه‌شان تعلق می‌یابد. درواقع این حقوق، رنگ و بویی ملی به خود گرفته و به صفات گفته‌شده ارتباطی ندارد.

احیای حقوق شهروندی شهر قم

شهر مقدس قم که قطب و پایگاه مذهبی ایران بوده و در کنار سایر مراکز مذهبی از موقعیت کاملاً مذهبی و توریستی برخوردار می‌باشد و از نظر موقعیت جهانی محل تردد کشورهای جهان اسلامی می‌باشد. بنابراین توجه به توسعه و رونق مسائل شهری در گرو احیای حقوق شهروندی است، با ارتقای فرهنگ شهروندی و آگاه‌سازی افکار عمومی و ارائه ی مزایای این حقوق از طریق مبادی ذیربط و نهادهای مسئول و بهره‌مندی عموم مردم از حقوق شهروندی به‌طور طبیعی شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم نیز بهبود می‌یابد.

طبق برنامه‌ریزی‌های جدید شواری اسلامی شهر قم، ارتقای فرهنگ شهروندی اولویت نخست مدیریت شهری قم است. از اقدامات اخیر در زمینه فرهنگ شهروندی در شهر۴ نشست خبری جشنواره ی نمایشی «شهر خوب، شهروند خوب» با تأکید بر اهمیت آموزش دانش‌آموزان و درگیرشدن اقشار مختلف در مسائل شهروندی و مشکلات اجتماعی است. از اقدامات دیگر در شهر قم آموزش فرهنگ شهروندی به کودکان به مناسبت روز جهانی کودک، همچنین آغاز به کار طرح همیاران شهر در بخش‌های کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان دنبال می‌شود و با ایجاد سایت همیاران شهر در بخش نوجوانان این طرح توسعه خواهد یافت و در بخش جوانان و بزرگ‌سالان طرح‌هایی نظیر داوطلب آتش‌نشان اجرایی شده و کسانی که می‌خواهند کمک‌حال شهر بوده و در بخش‌های مدیریت شهری، زیباسازی و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند به‌عنوان خادمان افتخاری شهر کریمه در طرح همیاران شهر معرفی می‌شوند.

روش‌های آموزش شهروندی

روش‌های بسیاری را در تدریس آموزش‌های مربوط به شهروندی می‌توان در برنامه‌ریزی‌های درسی دانش آموزان و دانشجویان گنجاند که می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

۱)آموزش مستقیم تربیت شهروندی که در قالب کلاس‌های درس، سمینارها، کنفرانس‌ها با توجه به ماهیت برنامه‌های درسی طراحی و به مرحله ی اجرا درمی‌آید.

۲)آموزش ضمن تربیت شهروندی از طریق رسانه‌ها و وسایل آموزشی مانند برنامه‌های نمایشی، کارتون‌ها، انیمیشن، س دی های آموزشی و اینترنت اجرا می‌شود.

نقش رسانه‌ها در آموزش مهارت‌های شهروندی

آموزش رسانه‌ای جایگاه مهمی را در تعیین شرایط شهروندی در اختیار دارد. بدین ترتیب که آموزش شهروندی به دنبال ایجاد امکانی برای ابراز فرهنگی و برخورداری از سواد اجتماعی و مدنی است. محتوای آموزش باید شهروندان را به سمت توافق در عین اختلاف‌سلیقه برساند که می‌توان آن را به سه عنصر عاطفی، شناختی و عمل‌گرایانه تفکیک کرد. عنصر شناختی آن مربوط به اطلاعات و ماده خام و آشنایی با نظام مردم‌سالار و اقتضائات آن می‌شود. بخش عاطفی متضمن ایجاد ارتباط و احساس است. در بخش عقلانیت، آموزش شهروندی باید باعث شود شهروندان به آگاهی و مفاهمه برسند. کارکرد دیگر رسانه‌های این حوزه برای گسترش فرهنگ شهروندی، تولید کالاهای فرهنگی مرتبط با شهروندی است. نقش نهادها و سیستم‌ها و سازمان‌های دولتی برای تسهیل آموزش شهروندی، استفاده از امکانات اینترنت، ایجاد رفاه و مفاهمه از دیگر کارکردهای رسانه‌ها برای ایجاد فرهنگ شهروندی است.