مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حضرت آیت الله خامنه ای صبح روز چهارشنبه هفته گذشته در دیدار هزاران تن از مردم آذربایجان شرقی، با اظهار تعظیم به ملت پر عظمت ایران به علت خلق ۲۲ بهمنِ تاریخی امسال، تأکید بر پیشرفت‌ها را به معنی انکار ضعف‌ها ندانستند و فرمودند: ضعف‌ها و کمبودهای زیادی به دلایل مختلف در کشور وجود دارد که بعضی از آنها مانند گرانی، تورم و کاهش ارزش پول ملی برای مردم محسوس است و در بخش‌های دیگر مانند بخش‌های اداری هم ضعف‌هایی وجود دارد اما در مقابل این ضعفها، دو نوع نگاه می‌توان داشت.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نگاه و رویکرد اول این است که با نگاه به دستاوردها، بفهمیم این توان وجود دارد که با همان همتی که به این پیشرفت‌ها دست یافته‌ایم، امکان برطرف کردن ضعف‌ها نیز وجود دارد که این نگاه، نگاه انقلابی است.

ایشان در تبیین نگاه دیگر که از آن به «نگاه ارتجاعی» تعبیر کردند، گفتند: با نگاه ارتجاعی به ضعف‌ها، اینگونه نتیجه گرفته می‌شود که فایده‌ای ندارد و نمی‌شود کاری کرد بنابراین باید دست روی دست بگذاریم یا نِق بزنیم و ضعف‌ها را با صدای بلند مطرح کنیم و حتی مثل برخی‌ها اصل انقلاب و جمهوری اسلامی را انکار کنیم.

بی شک ارتجاع، نقطهٔ مقابل انقلاب است. تاریخ نشان می دهد که بسیاری از انقلابهای دنیا خیلی زود مبتلا به ارتجاع شدند؛ علت این ارتجاع که اکثر به آن مبتلا شدند را می توان در بی‌اهتمامی‌های آنان به اصول و عمل به شعارهایشان یافت؟ برگشت به وضعیت قبل از انقلاب به معنای ارتجاع است؟ گذشتن از اصول اساسی انقلاب، اهداف انقلاب که در شعارها متجلی بود ارتجاع است؟ ارتجاعی که خطرناک و نغض غرض است! اگر قرار باشد یک ملتی آنهمه هزینه بدهد و پس از مدت کوتاهی به همان جایگاه قبلی برگردد، یعنی عقب گرد کند خسران زده خواهد شد؟ پیشرفت انقلابی و پس رفت به معنای ارتجاع! بستگی د به ارادهٔ انسانها دارد (ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم)؛ انسانها اگر درست حرکت کنند، هدف را گم نکنند؟ درست و در صراط مستقیم پیش خواهند رفت؛ اما اگر به اشتباه و غلط حرکت کنند هر حرکت و اقدامی آنها را از هدف دورتر می کند و پس‌رفت خواهند داشت، قرآن کریم به هر دوی این موارد اشاره فرموده است چنانچه در سورهٔ مبارکه رعد آمده است: إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم؛ سیاق این آیه جنبهٔ مثبت را بیان میکند، یعنی وقتی انسانی و ملتی تغییرات مثبت در خودش ایجاد کرد، خدای متعال هم برای او حوادث مثبت و واقعیّتهای مثبت را به وجود می‌آورد. مورد دوم یعنی ارتجاع در سورهٔ انفال آمده است: ذٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَم یَکُ مُغَیِّرًا نِعمَهً أَنعَمَها عَلیٰ قَومٍ حَتّیٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم؛ این، بخاطر آن است که خداوند، هیچ نعمتی را که به گروهی داده، تغییر نمی‌دهد؛ جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند؟ این آیه اشاره به جنبهٔ منفی حرکت و اغییر دارد، یعنی جنبه ای که عقب‌گرد است و سبب پس رفت خواهد شد یعنی شکست قطعی در انقلاب! آری، اگر خدا نعمتی به انسانی یا ملّتی داد و او درست حرکت نکرد، درست عمل نکرد، خداوند نعمتی که داده را از او میگیرد. ولی امر مسلمین فرموده اند:

یکی از مهم‌ترین آفتهای همهٔ انقلابها ارتجاع است. ارتجاع یعنی چه؟ یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده بود و ملّت داشتند در این مسیر با نیروی انقلابی و با سرعت حرکت میکردند، در یک جاهایی سست بشوند، بعد متوقّف بشوند، بعد برگردند؛ این ارتجاع است؛ ارتجاع یعنی برگشت. همهٔ انقلابهای بزرگ تاریخ که ما آنها را می‌شناسیم -مثل انقلاب فرانسه، مثل انقلاب روسیه و انقلابهایی که در کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و جاهای دیگر اتّفاق افتاد-

تقریباً بدون استثنا در سالهای اوّل عمر خودشان به این بلیّه دچار شدند؛ اینکه چهل سال بگذرد و شعارهای انقلاب دست نخورد، تکان نخورد، در هیچ‌کدام از این انقلابها وجود ندارد؛ ما توانستیم این شعارها را حفظ کنیم. امّا خطرناک است؛ من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت اشرافیگری حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای توجّه به طبقهٔ ضعیف، دل‌سپردهٔ طبقات مرفّه و زیاده‌خواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای تکیهٔ به مردم به خارجی‌ها تکیه کردیم، امیدمان را به بیگانه‌ها بستیم، این حرکت در سمت ارتجاع است؛ این نباید اتّفاق بیفتد. نخبگان جامعه باید حواسشان باشد، مدیران جامعه باید حواسشان باشد. مدیران کشور باید بشدّت مراقبت کنند، مردم هم نگاه کنند، با حسّاسیّت دنبال کنند رفتار ماها را، رفتار مدیران را؛ با حسّاسیّت. ارتجاع چیز خطرناکی است. ارتجاع وقتی اتّفاق می‌افتد، معنایش این است که همان آدمهای انقلابیِ سابق سرِ کارند امّا خط را عوض کرده‌اند، راه را عوض کرده‌اند؛ کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرِ کار! برای این [کار] که انقلاب نشد؛ انقلاب یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدفهای والائی را در نظر گرفتن و به سوی آنها حرکت کردن؛ اگر از این هدفها فراموش کردیم، دیگر انقلاب نیست.۱۳۹۶/۱۱/۲۹ بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی

تاکیدی که مقام معظم رهبری بارها و در سالهای مختلف به آن پرداخته اند و امسال نیز در روز ۱۴ خرداد فرمودند و نسبت به خطر نفوذ جریان ارتجاع هشدار دادند نیازمند توجه ویژه است؟ جریان ارتجاع در تلاش است با گماردن افرادشان در جایگاه‌های اداری و اجرایی و نفوذ مسیر را منحرف و موجبات عقبگرد را فراهم کنند! هم مردم و هم مسئولان رده اول کشور و نیز دستگاههای نظارتی باید با دقت و ظرافت این هشدار را جدی بگیرند و اجازه ندهند نفوذیها مردم را سر در گم کنند؟

مردم و مسئولان باید مراقب باشند که غربگرایان داخلی همگام با دولت های جهان استکبار همواره گرایش به غرب و غرب پرستی! و سبک زندگی غربی را که در واقع نوعی عقب گرد و ارتجاع است را پیشرفت جلوه می دهند و عمل به احکام و دستورات اسلام را و پایبندی به ارزش‌های اسلامی را ارتجاع جلوه می دهند چنانچه در سالهای اخیر و بویژه در چند ماهه گذشته روی این موضوع در تبلیغات مسموم و فضای مجازی وسیعی که در اختیار دارند ارزش‌های دینی و ملی را زیر سوال بردند و با حرکت‌های هر چند کور و ضعیف ارزش‌های غرب را بزرگنمایی کردند تا پس رفت ایجاد کنند که مردم در روز ۲۲ بهمن با مشت بردهان آنها کوبیدند اما مسئولان چه؟ مسئولیت آنها نظاره گری است یا اقدام قانونی؟ مسئولان باید اهتمام داشته باشند و وارد عمل شوند و اجازه ندهند اقلیتی ناچیز ارزش‌ها را در جامعه نادیده بگیرند و براحتی در کوی و برزن ارزش‌های غربی را عملا تبلیغ، ترویج و تشویق نمایند! که این همان عقبگردی است که خطرناک است؟

آری، “ارتجاع”، یعنی بازگشت خسارت بار به عقب؛ و هر اندیشه‌ای که نتیجه‌اش عقب گرد و پسرفت انسان و یا یک ملت باشد، نه پیشرفت او به سمت اهداف متعالی، اندیشه ای ارتجاعی است که در مقابل اندیشه انقلابی قرار دارد؟ مردم مراقب این هشدار باشند.

مظفر حاجیان