به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازسازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان،«خوموچینگ» مدیر موزه هنرهای تزئینی شانگهای و عضو هیأت‌مدیره موزه‌های این شهر به همراه رییس آکادمی هنرهای شانگهای و مدیر بخش خارجی موزه این شهر با سفر به اصفهان با محمد عیدی معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و سایر مسئولان این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

مدیر موزه هنرهای تزئینی شانگهای در این نشست اظهار داشت: تمایل داریم ارتباطاتی که با اصفهان داریم را به کمک شما گسترش دهیم و می‌توانیم در زمینه فرهنگی، تجاری و گردشگری همکاری‌های بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.
خو مو چینگ افزود: موزه‌های چین اجازه انجام کارهای تجاری فرهنگی نیز دارند و می‌توانیم در این برنامه‌های ترکیبی فرهنگی و تجاری با اصفهان همکاری کنیم.
او با اشاره به برنامه‌های موزه هنرهای تزئینی شانگهای در سال ۲۰۱۹ ادامه داد: از شهرداری اصفهان دعوت می‌کنم که علاوه بر بازدید از شهر شانگهای، در سه رویداد میراث ناملموس بشری، پنجمین کنفرانس فرهنگ توریسم و گردشگری و برنامه هنرهای زیبا که با همکاری کشورهای مختلف از جمله سرکنسولگری ایران در شانگهای برگزار می‌شود، شرکت کرده و نمایندگانی از شهرداری اصفهان در این سه رویداد سخنرانی کنند.
مدیر موزه هنرهای تزئینی شانگهای با اشاره به برگزاری مسابقه نقاشی جاده ابریشم و برگزیده شدن آثار سه کودک اصفهانی در آن گفت: در مردادماه امسال برنامه‌ای کودکانه با عنوان «دانش و هنر» برگزار می‌کنیم و تمایل داریم این برنامه را با همکاری شهرداری اصفهان انجام دهیم.
مو چینگ تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم نمایشگاهی از هنرهای سنتی چین در شهر اصفهان برگزار کنیم. این نمایشگاه سال گذشته در اسکندریه مصر برگزار شد و امسال در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.
او بیان داشت: در مذاکرات خود با سرکنسولگری ایران در شانگهای به‌دنبال ایجاد مرکز مطالعه جاده ابریشم در این شهر هستیم. دولت چین تأکید بسیاری روی این پروژه دارد و از آن حمایت می‌کند و هدف سفر ما به اصفهان نیز همین است.
مدیر موزه هنرهای تزئینی شانگهای با اشاره به همکاری با موزه هنرهای معاصر اصفهان، گفت: سال گذشته و با همکاری این موزه، آثار هنری از اصفهان شامل فرش، ملیله‌کاری، نقره و مینیاتور در نمایشگاهی در شانگهای به نمایش درآمد و چهار نمایشگاه فروش در گالری موزه شانگهای به ایران اختصاص پیدا کرد.
در ادامه این نشست، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار داشت: گفت‌وگوی امروز بازنمایی سنت چند هزار ساله بین ایران و چین است. اصفهان و شانگهای از طریق جاده ابریشم مانند دو خواهر هستند که بسیار شبیه به یکدیگر شده‌اند.
محمد عیدی افزود: جاده ابریشم امکانی بوده که فرهنگ‌های مختلف را در عین کثرت به سمت وحدت سوق داده است. زمینه گفت‌وگو بین ایران و چین آن‌قدر زیاد است که گویی جهان ما یکی است. در هر سه زمینه ذکرشده یعنی میراث ناملموس، هنرهای زیبا و سنتی و فرهنگ توریسم برنامه‌هایی در دستور کار ما قرار دارد و آمادگی داریم که در این حوزه‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
او ادامه داد: اصفهان در حوزه میراث ناملموس رتبه بالایی در ایران دارد و اگر بتوانیم در روابط فرهنگی این میراث را به اشتراک بگذاریم، به توسعه خلاقیت فرهنگی بین دو ملت ایران و چین کمک کرده‌ایم. همچنین رتبه نخست کشور را در تنوع صنایع‌دستی داریم و این انگیزه‌ای است که به حوزه اقتصاد فرهنگ ورود پیدا کنیم.
معاون شهردار اصفهان گفت: در حوزه گردشگری نیز با توجه به میراث ملموس و ناملموسی که اصفهان به برکت قرارگیری در کنار جاده ابریشم از آن برخوردار است، رغبت بسیاری برای همکاری داریم و علاقمند به استفاده از تجارب طرف مقابل هستیم.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه جاده ابریشم مانند کمربندی فرهنگی است که می‌تواند نقطه اشتراکی بین اصفهان، شهر تاریخی شانگهای و دیگر شهرهایی باشد که در این مسیر قرار دارند، تصریح کرد: دو سال پیش هیأتی از کره جنوبی با همین رویکرد به اصفهان آمدند و برنامه‌ای در شهر اصفهان اجرا کردند.
عیدی بیان داشت: جاده ابریشم مدل زندگی مهربانانه‌ای در طول تاریخ ترسیم کرده است که می‌تواند معلم خوبی برای تلطیف ارتباطات در دنیای امروز باشد.
او اضافه کرد: اصفهان شهر دوستدار کودک است و در برنامه‌های خود به سمت داشتن شهری با کودکان حرکت می‌کنیم، نه اینکه صرفاً شهری برای کودکان داشته باشیم و می‌توانیم از تخیل کودکانه برای زندگی مهربانانه‌تر استفاده کنیم.
معاون شهردار اصفهان با بیان اینکه جهان مدرن از تخیل خالی شده است و پرواز تخیل کودکان می‌تواند باعث رشد خلاقیت هنری شود، خاطرنشان کرد: وظیفه ما در شهرداری این است که با دادن دو بال به کودکان، تخیل آنها را در ساخت شهر مشارکت دهیم.
عیدی اظهار داشت: در زمینه هنرهای زیبا، میراث ناملموس، گردشگری و کودکان و هنر آمادگی همکاری با مسئولان فرهنگی شانگهای را داریم و مطابق با برنامه‌ریزی کارگروه ویژه‌ای که در معاونت فرهنگی داریم، برنامه‌هایی طراحی خواهیم کرد و با اشتیاق فراوان حاضر به تعامل با شانگهای هستیم.
او افزود: خوشحال می‌شویم که هنرمندان چینی هم از فرصت جهان‌شهر اصفهان برای معرفی خود استفاده کنند و فکر می‌کنم این ارتباط دوسویه، احیای سنت تاریخی مبارکی باشد.
در پایان این نشست، از طرف مدیر موزه هنرهای تزئینی شانگهای یادبودی از یکی از آثار ناملموس چین به رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اهدا شد و محمد عیدی نیز با اهدای تابلوی خطاطی و نشان شهر اصفهان از این مهمانان تقدیر کرد.
گفتنی است، شهر شانگهای چین یکی از مهم‌ترین بنادر این کشور و پرجمعیت‌ترین شهر دنیا محسوب می‌شود.