به گزارش پایگاه خبری ربیع، در جهان امروز تعاملات بین فردی عمدتاً در غالب ارتباطات غیرکلامی معنا پیدا می‌کند. هنگامی‌که با دیگران توسط تلفن همراه یا کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کنیم کمتر می‌توانیم ازاهنگ صدا، حرکات و زبان بدن، تماس چشمی یاحتی کم و زیاد کردن فاصله‌ی فیزیکی برای انتقال پیام استفاده کنیم. روان شناسان معتقدند تا حدودی می‌توان بخشی از ویژگی‌های شخصیتی و روانی افراد را از طریق عکس پروفایلشان ارزیابی نمود. اینجاست که تصویر پروفایل درفضای مجازی در شناخت وضعیت روانی و شخصیت انسان محلی از اعراب پیدا می‌کند. دردنیای روان شناسی نوین امروزی شخصیت شناسی افراد با توجه به نوع؛ دست نوشته (خط) بوی عطر، امضا، و عکس پروفایل که مقصود ما در این نوشتار است از اهمیت زیادی برخوردار است. طبعاً ویژگی‌های شخصیتی و روان شناختی خاص هر فرد تاحدودی، از علل انتخاب تصاویر پروفایل می تواندنشات گیرد. به طوری که هرتیپ و گرایش شخصیتی نوع و شکل و طرح خاصی از تصاویر را ارجح می‌دهد. شاید تاکنون به این مسله فکرکرده ایدکسی که برای پروفایل خود تصویری را انتخاب می‌کند منجر به برداشت‌های گوناگون (طرزتلقی) دیگران نسبت به منش و ابعادشخصیتی وشما می‌گردد.

احمد ترابی متخصص روان شناسی بالینی در این زمینه به کیمیای وطن می‌گوید:

پژوهش گران حوزه‌ی رفتارشناسی تحقیقات وسیعی را در مورد شبکه‌های اجتماعی نجام داده اندکه نتایج آنها به شرح زیراست:

برون گراها”

برون گرایی یک بعدمهم واصلی درمنش و شخصیت انسان است. به طورکلی افراد برون گرا؛ گرم، اجتماعی، وپویا هستند. اغلب دوست دارند با دیگران با بیشتر تعامل کنند و اکثر مواقع پرحرف و پرانرژی هستند. در تصویرپروفایل افرادبرونگراغالبا بیش ازیک نفرمشاهده می شودو شخص با افرادزیادی احاطه شده است. همانطورکه ذکرشد عکس دسته جمعی نشان دهنده‌ی شخصیت برون گرای آن‌هاست و نمودان است که تفریح، میمهانی، و خوشگذارانی دراولویت زندگی آنها قرار دارد. در واقع تصاویر بادوستان و دیگران را ترجیح دادن برعکس تنهاو انفرادی بودند.

افراد درون گرا”

درون گراها معمولاً به جلب توجه و کانون دید دیگران بودنندکمترعلاقه نشان می‌دهند و اصطلاحاً سرشان به کارو علایق خودشان گرم است. این اشخاص معمولاً از گذاشتن عکس خودشان به عنوان پروفایل درشبکه های اجتماعی اجتناب می‌کنند و گرایش بیشتری دارند عکس‌هایی از منظره‌های زیبا و شگفتی‌های طبیعت یاحتی یک تصویرساده و با معنی دارند. نکته حائز اهمیت این است که همچنین عکسهایی باچنین مضامینی شرح حال افرادی می‌توانند باشند که موقعیت اجتماعی، سیاسی، علمی، مهمی دارند و طبعاً نمی‌خواهند چندان در فضای مجازی شناخته و کشف شوند یا حتی به نوعی محدودیت و معذوریتی دارند. همچنین خانم‌های متأهل یا دخترانی که پدران سخت گیر و متعصبی دارند از این قاعده پیروی می‌کنند.

افراد روان رنجور (زودرنج)”

روان رنجورها اغلب دچاراضطراب، ترس، بدخلقی، نگرانی، یاس، احساس ناامیدی، افسردگی وتعییر کننده فاجعه آمیز کننده‌ی امور زندگی هستند. ناتوانی درتصمیم گیری به ویژه درهنگام انتخاب، یکی ازعناصرکلیدی روان رنجوری است. افراد زود رنج غالباً گرایش دارند عینکی ساده با کمترین میزان رنگ را برای پروفایل خود انتخاب کنند. هرچه فرد روان رنجورتر احتمال اینکه عکسی انتخاب کند عاری ازصورت خودش هم بیشتراست. طبق نظرپژوهشگران حوزه‌ی روان شناسی افرادی که از روان رنجوری رنج میبرندنمیتواننداحساسات وهیجانات منفی را مخفی یا از خود دورکنند و ازهمین حیث است که تصاویر حیوانات یا بناهای تاریخی (ساختمان و سازها ….) بیشتردرپروفایل شان به چشم می‌خوردند.

افرادوظیفه شناس”نیزدارای رفتاری برنامه ریزی شده به همراه نظم و انضباط هستند. آن‌ها معمولادرتصاویرشان سنی بالاتراز سن واقعی خود را نشان می‌دهند. برای نشان دادن این موضوع از لباس‌هایی استفاده می کنندکه این ویژگی را بیشتر در آنها نشان می‌دهد. این افراد تقریباً همه‌ی احساسات تیپ‌های شخصیتی متفاوت را نمایش می‌گذارند. علاوه براین، آن‌ها احساسات مثبتی درتصاویرشان ابرازمی کنند. دربیشتر اوقات، افرادی که سازگاری خوبی با شرایط دیگران دارند عکس‌های ضعیف و بی کیفیتی از خود به اشتراک می‌گذارند. اما وجه مشترک آنها این است که غالباً در تصاویر هیجانات مثبت و شاد و سرزندگی به وضوح دیده می‌شوند. اشخاص سازگار و توافق پذیر معمولاً عکس‌هایی از چهره خندان خود با دیگران را به نمایش می‌گذارند علاوه برتیپ های شخصیتی که ذکر آنها رفت، عکس نوشته‌های غمگین، خاص ومغرورانه، عکس پروفایل حیوانات، سیاه وسفیدوخاکستری نیز تحلیل خاص خودرا دارند برخی افرادبعضا دوست دارندعکس حیواناتی نظیر (شیر، سگ، گربه، و…) درپروفایل خود قراردهند این افراد از شخصیت‌های برون گرا، موافق و وظیفه شناس دورترهستند و به شخصیت‌های کنشگر و عصبی نزدیکر انتخاب عکس‌های خاکستری، سیاه و تاریک نشان دهنده‌ی تمایلات افسردگی، غم و ناامیدی می‌باشند.

درخاتمه باید توجه نمود که اکثر برداشت های و قضاوت ها در فضای مجازی ابتدای امر از طریق تصاویر پروفایل است چراکه این تصاویرگویای اطلاعات زیادی درمورد شما وشخصیت تان است. بدیهی به نظر می رسد که باید نسبت به انتخاب آنها دقت و عنایت لازم را داشته باشید.

افراد مغرور و خودشیفته که تمایل دارند کانون توجه و دید دیگران باشند، حس مبالغه امیزی به ظاهر فیزیکی خود می‌گیرند و به عکس‌های پروفایل خود به گونه‌ای افراطی عشق می‌ورزند. برای تشخیص این افراد خودمحور، نارسیست دردنیای مجازی، کافیست (به ویژه خانم‌ها) توجه کنید. این افرادصورت، اندام، پوشش، و…جلب کننده‌ای دارند. ایا درمیان دوستان و اشنایان شما کسی را به یادمی اوریدکه با دیدن عکس‌های صفحات اجتماعی او، یاد مجلات مد و زیبایی بیفتید؟ این افراداحتمال زیاد علاقه مند هستندکانون توجه و جذب کننده‌ی نگاه دیگران به خود باشند.