به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر کل بهزیستی گیلان با بیان اینکه شهرداری در اقدامی با ایجاد مسیر پیاده روها ومشخص کردن مسیر نابینایان حرکت خوبی داشته ولی از حفاریها در مسیر پیاده رو گله مند هستیم گفت: این مسیر در برخی مناطق با حفاری از بین رفته که این نقض در مدیریت شهری است.

 محمدرضا پارسی پیش از ظهر امروز(شنبه،۱۰ آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت روز جهانی معلولان با اشاره به اینکه حدود ۴۲ هزار معلول در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند گفت: از این تعداد، طی سال گذشته ۱۱ هزار معلول و ۶ هزار آسیب‌دیده اجتماعی از سازمان مستمری دریافت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی گیلان ۴۳ هزار معلول مددجو دارد گفت: یارانه‌ای که سالانه برای خدمات رسانی به معلولان گیلانی اختصاص می‌یابد حدود ۲ میلیارد تومان است که جوابگوی نیاز معلولان استان نیست.

مدیرکل بهزیستی گیلان تعداد مستمری‌بگیران سازمان به نسبت افراد تحت پوشش را کم دانست و افزود:از فروردین امسال با اجرای قانون حمایت از معلولان و از محل اعتبارات هدفمندی، مستمری ماهیانه مددجویان سازمان بهزیستی اعم از معلولان و آسیب‌دیدگان به صورت تدریجی تا ۳.۵ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه  ۲۵ هزار و ۸۹۰ نفر از تعداد کل، مستمری‌بگیر سازمان هستند و این درحالی است که هنور ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر از این مبلغ ماهانه محروم و در انتظار پیوستن به لیست مستمری بگیران هستند

پارسی تاکید کرد: هدف‍گذاری دولت در قانون جامع حمایت از معلولان، بر معلولیت شدید و خیلی شدید است گفت:تعداد مستمری بگیران بهزیستی گیلان نسبت به کل افراد تحت پوشش کمتر بوده که این مسئله یکی از دغدغه‌های بهزیستی است و پیگیری‌های لازم در این زمینه در حال انجام است..

وی در ادامه به حوزه اجتماعی اشاره و بیان کرد: در این حوزه نیز امسال حدود سه هزار نفر به جمعیت مستمری‌بگیر ۶ هزار و ۶۰۰ نفری اضافه و به ۹ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده که منطبق با جامعه هدف است.

مدیرکل بهزیستی گیلان تصریح کرد: در حوزه آسیب دیدگان اجتماعی اعم از زنان سرپرست خانواده و کودکان نیازمند این امکان ایجاد تا جامعه تحت پوشش را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری دولت در قانون جامع حمایت از معلولان برای حمایت از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید است، اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۷ هزار و ۶۰۰ پرونده در این حوزه تحت پوشش هستند.

پارسی با بیان اینکه ماهانه ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مستمری به معلولان تحت پوشش استان پرداخت می‌شود اذعان کرد: این پرداختی در حوزه اجتماعی۹۷۰ میلیون تومان است.

وی افزود: به‌طور میانگین ماهانه ۲۰۰ هزار تومان حق پرستاری به هزار و ۵۰۰ معلول ضایعه نخاعی و همچنین ۱۰۰ هزار تومان کمک خرید وسایل بهداشتی پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به راه‌اندازی مرکز کم‌توان ذهنی بانوان بالای ۱۴ سال در ماسال گفت: درصددیم با کمک نماینده مردم صومعه سرا در مجلس سوله ورزشی آسایشگاه غرب گیلان را راه‌اندازی کنیم.

پارسی با اشاره به آسایشگاه سالمندان رشت خاطرنشان کرد: همزمان برای بهره برداری از فاز جدید ساختمان سالمندان رشت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت شد.

این مسئول با اشاره به اینکه ما پیگیر مطالبات معلولان به ویژه مناسب سازی در جشنواره شهید رجایی بوده و هستیم گفت:مناسب سازی  و بهبود  در این سازمان برای رفاه حال معلولان سرعت پیدا کرده و ما از متولیان ساخت و ساز و شهرداری ها تقاضا داریم بیشتر به این موضوع توجه کنند.

وی از در نظر گرفتن امتیاز برای دستگاهها توسط دولت در مناسب سازیها خبر داد و گفت:دستگاهی که اصول مناسب سازی را  در سطح شهر و نصب تابلوهای هشدار دهنده  و تابلوی پارک ویژه معلولان و مسیری را برای نابینایان رعایت کند امتیاز می گیرد و این مناسب سازی خاص یک سازمان و نهاد نیست بلکه کل جامعه بایدانگیزه داشته باشد.

مدیر کل بهزیستی گیلان با بیان اینکه شهرداری در اقدامی با  ایجاد مسیر پیاده روها ومشخص کردن مسیر نابینایان  حرکت خوبی داشته ولی از حفاریها در مسیر پیاده رو گله مند هستیم گفت: این مسیر در برخی مناطق با حفاری از بین رفته که این نقض در مدیریت شهری است.

وی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری ربیع، گفت: در مورد اشتغال و اطلاع رسانی کا رفرمایان حوزه گیلان در  جایگاه خوبی هست و امسال در سهمیه کشوری ما  ۱۴۰۹  نفر امتیاز اختصاص  که از این تعداد ۶۲۳ نفر فقط معلولان بودند.

وی همچنین از پرداخت تسهیلات ۲۷ میلیارد تومانی در سال ۹۶ برای اشتغال معلولان خبر داد و گفت:در سال ۹۷ و تا امروز ۱۴۹۱ نفر تعیین برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی شدند که ۸۷۰ نفر ثبت نام  و به ۱۱ بانک معرفی شدند .

 وی اعتبار بهزیستی گیلان را در سال ۹۷ تا امروز۱۸ میلیارد تومان که ۱۰ میلیارد تخصیص و ۳ میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان جذب برای معلولان شده است.

ایشان ایجاد اشتغال برای معلولان را کار سختی خواند و گفت: در سال ۹۶ تقریبا ۱۱۳ نفر دوره حرفه آموزی را در مراکز فنی و حرفنه ای گذراندند که ۵۷ نفر مدرک فنی و حرفه ای را دریافت می کنند.