به گزارش پایگاه خبری ربیع، دومین دوره جشنواره ملی رادیویی «صدای شهر» با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.
** کار هنری باید قدرت نفوذ و تأثیرگذاری داشته باشد
شهردار اصفهان در اختتامیه این جشنواره،با تأکید بر اهمیت تولید آثار هنری مؤثر گفت: هر یک از هنرمندان میتوانند آثار ماندگار و تأثیرگذاری تولید کنند که بر فرهنگ و رفتار مردم تأثیر بگذارد و جامعه را به سمت رشد و تعالی سوق دهد.
به گزارش خبرنگار روزنامه کیمیای وطن، علی قاسمزاده بیان داشت: یکی از انتظاراتی که رهبر انقلاب در دیدارهای اخیر خود مطرح کردهاند، این است که کارهای فرهنگی و هنری باید مؤثر واقع شود؛ در واقع اگر هنرمندان نمیتوانند کاری مؤثر و تأثیرگذار انجام دهند، نباید منابع و اموال بیتالمال را بیدلیل هدر دهند.
وی با اشاره به اهمیت تولید آثار هنری مؤثر افزود: منظور از «کار مؤثر» در عرصه هنر، اثری است که بتواند تأثیر عمیق و ماندگاری بر ذهن و احساسات مخاطب بگذارد.
شهردار اصفهان تاکید کرد: کار مؤثر هنری باید قدرت نفوذ و تأثیرگذاری داشته باشد، برای مثال بعضی از آثار هنری به قدری سطحی هستند که از کنارشان میگذریم و حتی توجهی به آنها نمیکنیم؛ در اینگونه آثار، ارتباط حسی با مخاطب به حداقل میرسد.
قاسمزاده با اشاره به مراحل مختلف تأثیرگذاری آثار هنری گفت: در سطح نخست، بعضی آثار تنها قادر به جلب توجه حواس پنجگانه مخاطب است و فقط میتواند شنیده و دیده شود، اما این آثار به سرعت فراموش میشود.
وی ادامه داد: سطح دوم تأثیرگذاری، جایی است که آثار هنری قادر است ذهن مخاطب را درگیر کند و از سطح حواس عبور کرده و فکر انسان را به چالش بکشد، اما تأثیرگذاری بیشتر در سطح سوم رخ میدهد، جایی که آثار هنری قادر به تحریک احساسات و عواطف مخاطب است و او را به شوق یا غم میآورند، زیرا این آثار دارای قدرت ماندگاری بیشتری هستند.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مهمترین سطح تأثیرگذاری در آثار هنری، سطح چهارم است که میتواند به ضمیر ناخودآگاه یا جان مخاطب نفوذ کند؛ در این مرحله، هنرمند قادر است اثری خلق کند که نهتنها ذهن و احساسات، بلکه روح و جان مخاطب را لمس کند.
قاسمزاده گفت: هنر وقتی به جان مردم مینشیند، ماندگارترین تأثیر را خواهد داشت، این آثار ممکن است در لحظه احساس نشود، اما در طول زمان در وجود فرد مستقر خواهد شد و میتواند بر رفتار و انتخابهای او تأثیر بگذارد.
وی با اشاره به اهمیت تولید آثار هنری ماندگار و مؤثر افزود: هنرمندان باید در تلاش باشند آثاری خلق کنند که نهتنها مردم را شاد و هیجانزده کند، بلکه شور و شوقی عمیق در درون آنها ایجاد کند.
**رادیو پلی میان مردم و حاکمیت برای رفع مشکلات است
در ادامه این برنامه، استاندار اصفهان با تأکید بر جایگاه ماندگار و اثرگذار رادیو در میان رسانههای مختلف گفت: رسانهها بهویژه رادیو میتوانند بستری برای انتقال مشکلات شهری، استانی و کشوری به مدیران باشند و در تقویت تعامل شهروندی نقش مهمی ایفا کنند.
مهدی جمالینژاد با تأکید بر نقش تأثیرگذار رادیو اظهار کرد: رادیو از گذشته تاکنون جایگاه ویژهای در میان رسانهها داشته و توانسته است در میان تنوع و تکثر موجود، همچنان مخاطبان خود را حفظ کند؛ از جنگ جهانی دوم تاکنون، این رسانه جایگاه خود را در دل مردم حفظ کرده است.
وی با اشاره به نقش ارتباطی رسانهها بهویژه رادیو در جامعه افزود: رسانهها میتوانند بهعنوان پلی میان شهروندان و مسئولان عمل کنند، بهویژه در حوزه مدیریت شهری، استان و کشور، بستری برای انتقال مشکلات و دغدغههای مردم به مدیران باشند.
استاندار اصفهان تاکید کرد: در بحث تقویت تعامل شهروندی، تولیدات رادیویی میتوانند نقش بسزایی در افزایش آگاهی، مشارکت و بهبود کیفیت زندگی ایفا کنند.
جمالینژاد با تأکید بر ویژگیهای منحصربهفرد رادیو گفت: رادیو، رسانهای گرم، صمیمی و ساده است؛ این رسانه بیآلایش هیچگاه مانعی در مسیر زندگی افراد ایجاد نمیکند، بلکه در هر شرایطی، همراه و همگام با مردم است و افراد میتوانند در حین انجام کارهای روزمره، ورزش، مطالعه و حتی رانندگی از محتوای آن بهرهمند شوند.
وی با اشاره به اهمیت این رسانه در حوزه فرهنگ شهروندی ادامه داد: در حوزه فرهنگ شهروندی، رادیو قطعاً اولویت دارد و به همین دلیل، از مدیران شهر میخواهم که توجه ویژهای به صدای شهر داشته باشند.
** اصفهان دارای ظرفیتهای بینظیر در تمام حوزههاست
علیرضا کیخا، معاون امور استانهای سازمان صداوسیما نیزدر آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی رادیویی صدای شهر بیان داشت: اصفهان، شهری دوستداشتنی با مردمانی فوقالعاده مهربان و مهماننواز، دارای ظرفیتهای بینظیر در تمام حوزهها، شهر هنر، ادب، علم، معرفت و معنویت است.
وی افزود: ما بهعنوان رسانه، موظف هستیم زیبایی ها را روایت کنیم؛ از جنوبیترین نقطه کشور تا شمال، از شرق تا غرب، ایران سرشار از ظرفیت، توانمندی و ثروت است، اما بهعنوان رسانه، کمتر به استانها توجه کردهایم.
کیخا با اشاره به دوره تحول صداوسیما و نقش محوری استانها در این مسیر گفت: در سند تحول رسانه ملی، استانها بهعنوان محور تحول معرفی شدهاند و توجه به ظرفیتهای استانی بهعنوان یک اولویت تعریف شده است و ما در تلاش هستیم تا این هدف را محقق کنیم.
وی با اشاره به موفقیت سریال تلویزیونی سوجان ادامه داد: پس از پایان این سریال پرمخاطب، جلسهای با عوامل آن داشتیم و حدود ۴۰ درصد مخاطب و ۸۸ درصد رضایتمندی را به خود اختصاص داد، هماکنون در استانها پنج مجموعه تلویزیونی دیگر در حال تولید است.
معاون امور استانهای سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: این آثار با بهرهگیری از ظرفیتهای بومی استانها و نه صرفاً با استفاده از نیروهای تهرانی تولید میشود و تلاش ما بر این است که میکروفونهای صدا را به سمت استانها ببریم و دوربینهای سیما را روی ظرفیتهای استانی متمرکز کنیم.
کیخا گفت: ایران، تهران نیست و تهران نیز فقط ونک، تجریش، سعادتآباد و کامرانیه نیست؛ ایران یعنی همه جای این سرزمین با همه زیباییهایش و ما باید این زیباییها را روایت کنیم.
کیخا گفت: تصویری که از سیستان و بلوچستان در ذهن بسیاری از مردم نقش بسته، مربوط به فیلمهایی همچون تاراج و زینال بندری در دهه ۶۰ است، در حالی که ما در این استان قهرمانانی داریم که برای ناموس و سرزمینشان جنگیدهاند و همین الگوها در گیلان، مهاباد، ارومیه، خوزستان، خراسان، تربت جام و بوشهر نیز وجود دارند و ما باید ایران را با همه زیباییهایش روایت کنیم.
وی با تأکید بر اهمیت جشنواره صدای شهر ادامه داد: این جشنواره بهویژه در حوزه رادیو بسیار ارزشمند است و رادیو بهعنوان یک رسانه شنیداری، کار بسیار سختی دارد و نیازمند هنرمندی ویژهای است؛ از سوی دیگر شهردار اصفهان نیز بهدرستی به نقش رسانه و هنر در جامعه اشاره کرد.
معاون امور استانهای سازمان صداوسیما تصریح کرد: جشنواره رادیویی صدای شهر رویدادی ارزشمند و فرصتی برای نمایش ظرفیتهای بینظیر ایران است که امیدواریم این جشنواره بتواند با حضور پررنگ مردم بهویژه دانشآموزان، بستری برای تربیت نسل آینده رسانه فراهم کند و به معرفی بهتر فرهنگ، هنر و ظرفیتهای بینظیر استانهای ایران کمک کند.
گفتنی است؛ در این جشنواره که در سه بخش حرفهای، مردمی و ویژه دانشآموزی برگزار شد، بیش از ۸۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که رشدی دو برابری تسبت به سال گذشته داشت.

زهرا زرفشانی