به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایمنا، ایرج مظفر صبح امروز-چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۸- در بیست و هشتمین نشست تخصصی معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای ایران با ابراز تأسف از واقعه سیل خوزستان، اظهار کرد: امروز خرسندیم که شهرداری اصفهان میزبان افرادی است که نقش مهم و تأثیرگذاری در تحقق برنامهها و سیاستهای عمرانی شهرها دارند؛ کسانی که تلاش و پیگیری آنها باعث به حرکت درآمدن چرخه سازندگی، ایجاد شور و نشاط و امید در جامعه شده است و کنترلهای مستمر آنها باعث افزایش کیفیت ساخت و سازها و ارتقاء تاب آوری شهرها شده و هوشمندی آنها باعث صرفه جویی، مدیریت انرژی و مصرف بهینه از منابع و مصالح شده است.
وی افزود: امروز میزبان افرادی هستیم که گرچه متولی بهره برداری اقدامات خود نیستند، اما مجری بخش اعظم سیاستهای بودجهای در بخش عمرانی شهرها که در اصفهان حدود ۷۰درصد از کل بودجه را شامل می شود، هستند، افرادی که علاوه بر همت و تلاش مضاعف باید پاسدار زحمات عوامل زحمتکش در سایر بخشها باشند تا حاصل زحمات آنها برای برنامه ریزی سیاست گذاری، تهیه طرح، تأمین بودجه و … در هنگام اجرا به بهترین وجه و منتطبق با سیاستها و اهداف تعیین شده، اجرا شود؛ افرادی که با استفاده از پتانسیلهای فنی مشاوران و پیمانکاران و ایجاد بستر مناسب در شهرها باعث شکوفایی استعدادها و رشد توان فنی و عمرانی در شهرها میشوند.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان تأکید کرد: برگزاری این نشستها برای تبادل تجربیات موفق، به اشتراک گذاری توانمندیها و توان تخصصی و گذران مصوبات مفید و موثر و به شرط حمایت تمام مراجع ذیربط برای رفع مشکلات احتمالی و قانونی میتواند زمینه ساز بسترهای بسیار خوبی برای حرکتهای عمرانی در سطح شهرها باشد.
وی با بیان اینکه فعالیت معاونان عمران شهری شهرداری ها در اوضاع اقتصادی موجود با حمایت مدیران شهرداریها و اعضای شورای اسلامی در شهرها پیگیری و انجام میدهند، علاوه بر انجام عملیات عمرانی همچون احداث معابر، ساختمانها، کانالهای دفع آبهای سطحی، تقاطعهای غیرهمسطح و ایجاد اشتغال، باعث بهبود قضاوتهای مردم نسبت به عملکرد شهرداریها میشود، گفت: در سالهای اخیر توقع مردم نسبت به ارائه خدمات شهری و عمرانی از شهرداریها به خصوص در شهرهای بزرگی همچون اصفهان زیاد شده به طوریکه تقریباً تمام امور شهر را از شهرداری مطالبه میکنند، بنابراین اقدام نکردن برای اجرای عملیات عمرانی در سطح شهر باعث رکود و ناامیدی در شهر میشود که آثار آن افزایش آمار بیکاری، کاهش ساخت و سازها، کاهش درآمد و در نهایت سطح خدمات به شهروندان است.
مظفر خاطرنشان کرد: در این دوره از مدیریت شهری با سیاست اتمام پروژههای نیمه تمام و پروژههای تأثیرگذار با استفاده از تمام پتانسیلهای موجود در شهر تنها در بخش عمرانی علاوه بر اجرای ابر پروژههای خط دو قطار شهری، حلقه حفاظتی، مرکز همایشهای بین المللی اصفهان، تقاطعهای غیرهمسطح، سالن گلستان شهدا، پایانههای مسافربری و… نسبت به اجرای حدود ۳۳۰ پروژه در سطح مناطق با مبلغ قراردادهای منعقد شده بالغ بر هزار میلیارد تومان در خط دو پروژه قطارشهری و ۷۳۶ میلیارد تومان در مناطق مختلف شهرداری اقدام کرده که این حرکت در وضعیت اقتصادی فعلی، ثبات نداشتن قیمتها، همخوان نبودن قوانین برای گرفتن تصمیمات مناسب در برخی بخشها، ایرادات بخشهای نظارتی، محدودیتهای ترافیکی، معارضات ملکی و تأسیساتی صرفاً به همت و عزم جدی، حضور و پیگیری مستمر مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر و همراهی مدیران استانی و شهری میسر شده است.
وی با بیان اینکه کلانشهر اصفهان امروزه به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است، افزود: اقدامات عمرانی بزرگ و کوچک در شهر اصفهان را به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل ساخته تا برگ زرین دیگری را برای اجرای همزمان این تعداد پروژه و با این مبلغ در اقدامات عمرانی شهری به افتخارات خود بیافزاید.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان پیشنهاداتی برای طرح موضوع در مجمع شهرداران کلانشهرها و کمیسیون فنی عمرانی این مجمع را ارائه کرد و افزود: یکی از این پیشنهادات آن است که باتوجه به محدودیت منابع مالی و لزوم جذب سرمایه گذار برای تأمین مالی و استفاده از پتانسیلهای غیرنقدی شهرداریها، نسبت به وضع قوانین مربوطه برای تسهیل در این کار اقدام شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد دوم تشکیل کمیسیون عالی فنی با اختیارات کافی و قانونی برای اتخاذ تصمیمات لازم در مواقع خاص از جمله تغییرات قراردادی، پرداخت مابه تفاوتهای ناشی از تغییر قیمتها و… در تمامی شهرها است.
مظفر پیشنهاد سوم را تشکیل کارگروههای تخصصی زیر مجموعه کمیسیونهای مربوطه با حضور مدیران و کارشناسان حوزههای مرتبط در کلانشهرها و برگزاری جلسات فصلی در شهرهای مختلف با دستورکار مشخص و هدفمند برای بررسی کارشناسی و آماده کردن موضوع برای طرح و دریافت مصوبات لازم در کمیسیون مربوطه و مجمع شهرداران کلانشهرها عنوان کرد و گفت: تدوین ضوابط و قوانین خاص برای ضمیمه کردن به قراردادهای شهری باتوجه به تنوع کار و اختلاف شرایط متناسب هر شهر پیشنهاد چهارم است.
وی ادامه داد: پنجمین پیشنهاد ایجاد پرتال یا کانال اطلاع رسانی مشترک برای تبادل اطلاعات بین کلانشهرها است که جزء مصوبات قبلی بوده، اما اجرا نشده است.