به گزارش پایگاه خبری ربیع، صیانت از سلامت کارکنان در یک سازمان در برابر عوامل زیان آور محیط کار و عوارض ناشی از آسیب های شغلی ضرورتی انکارناپذیر است.

اجرای موثر برنامه های معاینات شغلی از جمله اقداماتی است که سازمانهای پویا در راستای ارتقاء سطح سلامت کارکنان خود در برنامه ریزیهای مدیریتی مد نظر قرار می دهند. این مهم در مدیریت درمان تامین اجتماعی استان سمنان نیز سالهاست که در حال اجرا می باشد.

رئیس درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار با تاکید بر اهمیت انجام معاینات دوره ای گفت : مهمترین سرمایه هر سازمان نیروی انسانی آن است و سازمان تامین اجتماعی بعنوان یک سازمان پیشرو و پویا، نه تنها از این امر مستثنی نیست بلکه از سالها قبل اقدامات اساسی و موثری در این زمینه انجام داده است که اقدامات اصلاحی در زمینه بهبود شرایط ایستگاه های کار پرسنل و انجام معاینات دوره ای کارکنان از اهم این اقدامات می باشد.

علیرضا رمضانپور افزود : در سازمان تامین اجتماعی همانطور که درمورد تجهیزات مورد استفاده اقدامات پیشگیرانه، پیش بینانه، کالیبراسیون و …. برای جلوگیری از بروز اشکال در روند عملکرد آنها در نظر گرفته شده است، برای کارآمدی کارکنان و پیشگیری از فرسودگی جسمی آنان و یا حفظ سلامت آنها نیز برنامه ریزی و اقدامات خاصی شده است که انجام معاینات دوره ای کارکنان از اهم آنهاست.

وی با بیان اینکه این معاینات برای کلیه کارکنان شاغل در سازمان در بخشهای بیمه ای و درمان ، بصورت سالیانه انجام میشود تشریح کرد :در صورت تشخیص پزشک معاین به بررسی وضعیت سلامت هرکدام از پرسنل در بازه زمانی زودتر از یکسال ، تکرار این معاینات و یا ارجاع به کمیسیون پزشکی مربوطه برای تغییر نوع شغل یا تقلیل ساعت کار نیز صورت می گیرد.

رمضانپور ادامه داد : درمورد کارکنان شاغل در بخشهایی مثل رادیولوژی نیز بصورت موردی آزمایشات یا معاینات با بازه زمانی کمتر از یکسال نیز صورت میگیرد که در اجرایی شدن این برنامه رابطین بهداشت و ایمنی و بهداشت حرفه ای مراکز درمانی استان نیز سهم بسزایی دارند که در اینجا از تلاش همه این همکاران ارجمند تشکر نمایم.

رئیس درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار اظهار داشت : نظارت کارشناس متخصص بهداشت حرفه ای مستقر در مدیریت درمان استان بر پرونده پزشکی تکمیل شده توسط پزشک معاینات دوره ای اقدامی کنترلی برای جلوگیری از بروز و یا تشدید عوارض بیماری پرسنل و پیگیری درمان آنان میباشد که این فرایند کنترلی در درازمدت تاثیر مستقیم بر سلامت کارکنان و بهبود عملکرد کلی سازمان داشته است و نتایج معاینات دوره ای کارکنان بصورت کامل و دقیق تحلیل و بررسی شده و آمار مربوطه برای کاهش بیماریهای شغلی و غیر شغلی آنان استخراج می گردد.

علیرضا رمضانپور در خصوص عوامل موثر بر ارتقا سلامت کارکنان موثر گفت: سلامت هر فرد متاثراز شرایط جسمی و روحی اوست. وضعیت جسمی پرسنل سازمان( با توجه به اینکه در سالیان اخیر اغلب مشاغل بصورت ایستگاه کار با کامپیوتر میباشد) نیاز به رعایت اصول ارگونومی و انجام اقدامات اصلاحی دارد که در حال حاضر به بهترین وجه درحال انجام است.

اما شرایط روحی افراد در محل کار و همینطور زندگی شخصی تاثیر مستقیم در کاهش یا افزایش علائم جسمی آنان دارد. یکی از مواردی که جای خالی آن در سازمان پویا و پیشرو تامین اجتماعی احساس میشود وجود روانشناس یا مشاور در زمینه مشکلات روحی پرسنل میباشد که امید است اقداماتی در این زمینه هم صورت گیرد.