زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، درجشن خودکفایی ۸۶۳۰ مددجوی کمیته امداد استان که با طرح های اشتغال محور از دریافت مستمری ازاین نهاد حمایتی بی نیاز شده اند ازمدیر عامل شرکت توزیع برق اصفهان ومدیر دفتر بازار برق و تولید پراکنده این شرکت به عنوان نهاد حامی نصب پنل های خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد با اهدا لوح تقدیر و تندیس تجلیل وقدر دانی به عمل آمد.

مدیر دفتر بازار برق و تولید پراکنده شرکت توزیع برق اصفهان ؛در حاشیه برگزاری این جلسه درباره محور طرح های دفتر بازار برق اصفهان برای اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد به خبرنگار ربیع توضیح داد: از سال ۱۴۰۰تاکنون بخشی از تسهیلات اشتغال نهادهای حمایتی و بسیج به توسعه برق خورشیدی اختصاص یافت که احداث نیروگاه خورشیدی خانگی به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای بسیاری از مددجویا ن شناسایی می شود و برای بسیاری از مدد جویان کمیته امداد توصیه می شود .

سارا صالحی در گفتگو با ربیع ادامه داد:در سال ۱۴۰۰فعالیت در راستای نصب پنل های خورشیدی برای مددجویان ضعیف تر بود اما در سال ۱۴۰۱متولی این طرح دراستان اصفهان بسیج سازندگی بود و عمده تسهیلات اشتغال از کانال بسیج سازندگی به خانوارها و اقشار کم درآمد اختصاص پیدا کرد.

##نصب ۱۶۰واحد پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد در اصفهان

وی تاکید کرد:در سال قبل ظرفیتی که به استان و بعد شهرستان اصفهان اختصاص پیدا کرد ۱۶۰واحد ۵کیلو واتی برای خانوارهای شرق اصفهان بود که تعدادی ازاین پنل ها در داخل شهر اصفهان هم نصب شد که تقریبا ۸۰۰کیلو وات سامانه برق خورشیدی برای مددجویان امداد نصب گردید.

صالحی افزود:این ۱۶۰واحد پنل در حال حاضربه بهره برداری رسیده و مالکان کسب درآمد می کنند.

مدیر دفتر بازار برق و تولید پراکنده شرکت توزیع برق اصفهان گفت:در مرحله سوم درآمدها هر دو ماه یکبار به خانوارها پرداخت میشود و قراردادهای خرید تضمینی هم بلند مدت و ۲۰ساله است ،دراین قرارداد درآمدها افزایشی است که با توجه به ضریب تعدیل در هر ۲ماه این درآمد افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه ضریب تعدیل منتج از نرخ ارز و نرخ تورم است ادامه داد:ضریب تعدیل یک ضریب افزایشی از نرخ پایه است .

صالحی بیان داشت: نرخ خرید های تضمینی حمایتی ۲۲۰۰تومان به ازای هر کیلو وات ساعت تولید انرژی است، که این ۲۲۰۰تومان در هر دوره بعد از محاسبه در ضریب تعدیل،ضرب شده و پرداخت می گردد.

وی افزود: برای ۱۶۰ واحد پنل خورشیدی که طبق قوانین سال ۱۴۰۱ نصب شد در طول ۲۰سال از دوره بهره برداری با توجه به شرایط اقتصادی جامعه درآمدهای مشترک سالانه افزایش پیدا می کند.

مدیر دفتر بازار برق و تولید پراکنده شرکت توزیع برق اصفهان ادامه داد:عدد تسهیلات پرداختی توسط مددجویان هر دو ماه یکبار۲ میلیون ۸۰۰هزار تومان است ودرآمد متوسط برای خانوار نزدیک به ۵میلیون تومان است.

##کسب درآمد از محل پنل های خورشیدی

صالحی افزود:خانواده هایی که از سامانه برق خورشیدی استفاده می کنند ؛مشمول طرح حمایتی شده وعلاوه بر اینکه اقساط را پرداخت می کند یک مانده حساب خوبی از محل درآمد نیروگاهی کسب می کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال تمرکز تسهیلات انرژی خورشیدی از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره)دنبال میشود گفت: امسال ۳۰۰خانوار جزو ظرفیت های کمیته امداد برای شهرستان اصفهان و شهرستان های شرق اصفهان تخصیص برای نصب این پنل ها هستند،که برای این تعداد واحد خورشیدی معرفی مدد جویان کمیته امداد انجام شده است و همچنین بازدید های میدانی صورت گرفته است .

مدیر دفتر بازار برق و تولید پراکنده شرکت توزیع برق اصفهان بیان داشت:از این ۳۰۰واحد ۲۵۰واحد تایید و به بانک عامل معرفی شده اند پیمانکار در این زمینه مشخص شده است و حتی اجناس این پروژه برای پیمانکار تامین گردیده ،منتظر هستیم تا بانک با نهایی کردن تسهیلات و واریز وجه پیمانکار را وارد نصب تجهیزات کنیم.
وی در رابطه با درگیری سازمان های مرتبط با این طرح اشتغالزا گفت:شرکت توزیع برق اصفهان به عنوان ناظر طرح ،کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) به عنوان واحد متولی شناسایی خانوارها و مددجویان و بانک ها به عنوان پرداخت کننده تسهیلات دراین طرح همکاری دارند.

زهرا نصیری