به گزارش پایگاه خبری ربیع، مهدی کلانترزاده همزمان با روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با حضور در برنامه “صبحانه” شبکه نور، به تاریخ تشکیل شهرداری‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری‌ها از ابتدا به‌عنوان یک‌نهاد خدمت رسان و به نام بلدیه آغاز به کارکرده و در شهر قم بیش از ۹۰ سال قدمت دارد.

وی به گستره فعالیت‌ها و خدمات شهرداری‌ها پرداخت و افزود: برای شهرداری‌ها در کلان‌شهرها ۳۷۲ خدمت تعریف‌شده که شهرداری قم با ۶ معاونت و ۱۵ سازمان به مردم خدمات‌رسانی کرده و شهروندان را از بدو تولد تا هنگام فوت تحت پوشش قرار داده است.

افتتاح ۷۲ پروژه در چهارشنبه‌های ” قم در مسیر تحول”

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در ادامه به افتتاح پروژه‌های چهارشنبه‌ها و طرح “قم در مسیر تحول” اشاره کرد و گفت: در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان ۱۰ چهارشنبه با نام “قم در مسیر تحول” در حال برگزاری بوده که ۷۲ پروژه بااعتباری بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد ریال افتتاح و کلنگ زنی می‌شود.

وی با تأکید بر رفع دغدغه مقام معظم رهبری برای جبران عقب‌افتادگی‌های تاریخی شهر قم ابراز کرد: پروژه‌ها طبق برنامه‌ریزی‌ها و باهدف امیدآفرینی افتتاح‌شده و در ۵ چهارشنبه باقی‌مانده پروژه‌هایی مانند تقاطع فردوسی، تقاطع خیابان روحانی و خیابان برقعی و شهربازی بوستان غدیر افتتاح‌شده و ۳۵ دستگاه اتوبوس جدید نیز به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود.

کلانترزاده پروژه‌های چهارشنبه هفته جاری را نیز نام برد و تصریح کرد: با توجه به قدمت هفت‌هزارساله شهر قم، توجه به احیایی بافت فرسوده یکی از اولویت‌های شهرداری قم بوده و این هفته بازار کهنه و بخشی از محور فرهنگی یعنی از محور عشق علی تا لب چال افتتاح و مرمت بازار کفاشان کلنگ زنی می‌شود.

وی به حادثه پارک بازی بوستان علوی اشاره کرد و افزود: افتتاح پارک بازی بوستان علوی طبق جدول زمان‌بندی انجام‌شده و نظارت‌های لازم انجام و استاندارد برای تمامی مجموعه بازی گرفته‌شده و هیچ شتاب‌زدگی در افتتاح پروژه نبوده و حادثه بر اساس بی‌احتیاطی اتفاق افتاده است.

حفظ کرامت انسانی مهم‌ترین دغدغه مجموعه شهرداری قم است

وی دغدغه‌های شهردار قم و مجموع شهرداری برای حفظ کرامت انسانی را موردتوجه قرارداد و گفت: این چند هفته اخیر اتفاقات پیش‌آمده به‌خصوص برخورد مأموران سد معبر با دست‌فروشان که خاطر شهروندان را مکدر کرده مورد پیگیری جدی شهردار بوده و  سه مأمور اخراج شدند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم، با یادآوری مشکلات شهروندان در ابتدای دهه ۹۰ با دست‌فروشان مرکز شهر تصریح کرد: امروز شهر قم به‌خصوص اطراف حرم ازنظر نظم و عدم حضور دست‌فروشان شرایط مطلوبی دارد.

وی ادامه داد: باید بدانیم دست‌فروشی و ایجاد سد معبر طبق قانون جرم بوده و شهرداری طبق پیوست قضایی اعمال قانون می‌کند. فعالان نیز می‌توانند با حضور در روز بازارها عزتمندانه و طبق قوانین کارکرده و امرارمعاش کنند.

توسعه حمل نقل پاک و لزوم فرهنگ‌سازی استفاده دوچرخه در سفرهای درون‌شهری

کلانترزاده همچنین به لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و یادآور شد: دو سازمان تخصصی اتوبوسرانی و تاکسیرانی به شهروندان خدمات‌رسانی کرده و امیدواریم به‌زودی داشتن کارت شهروندی و استفاده از حمل‌ونقل عمومی به فرهنگ همه شهروندان تبدیل شود.

وی به استفاده از دوچرخه و ایجاد زیرساخت‌های لازم را برای توسعه حمل‌ونقل پاک نیز توجه کرد و اظهار داشت: اجرای سه‌شنبه‌های بدون خودرو با حضور شهردار و مدیران شهری و استانی، طراحی و اجرای مسیرهای دوچرخه‌سواری در سطح شهر و افتتاح پیست‌های دوچرخه‌سواری در همه مناطق از برنامه‌های مهم شهرداری برای توسعه حمل‌ونقل پاک و فرهنگ‌سازی در این حوزه است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم ایجاد فرصت دوچرخه‌سواری برای بانوان را نیز مطرح و تأکید کرد: برای حفظ عدالت، بانوان نیز در بوستان‌های اختصاصی امکان دوچرخه‌سواری داشته و امیدواریم مورد استقبال بانوان شهر قرار گیرد.