به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: کمیسیون فرهنگی شورای شهر، به پیشنهاد ایرج راد و خانه‌تئاتر مبنی بر نام‌گذاری خیابان محل سکونت خانواده مشایخی به نام این هنرمند عمل خواهد کرد و در آینده‌ای نزدیک «خیابان ج» به «خیابان جمشید مشایخی» تغییر خواهد یافت.

وی همچنین افزود: این حرکت در همین‌جا متوقف نخواهد شد و بنا داریم تا پنج خیابان را به نام پنج بازیگر محوری داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمد‌علی کشاورز و علی نصیریان مزین کنیم.

حق شناس در پایان گفت: براساس الویت‌های همکاری مابین هنرمندان و شهرداری، جشن هفته تئاتر با همکاری این کمیسیون و خانه‌تئاتر برگزار خواهد شد.

*فهرست داوران و دبیر شورای پژوهش جشن هفته تئاتر

محمودرضا رحیمی، دبیر شانزدهمین بزرگداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی، فهرست داوران و دبیر شورای پژوهش جشن هفته تئاتر را اعلام کرد. قطب الدین صادقی، شهرام زرگر، محمد حسین ناصربخت و رحمت امینی داوران این بخش از جشن هستند.

محمودرضا رحیمی همینطور بهروز بختیاری را به عنوان دبیر علمی و مجید کریمی را به عنوان مسئول بخش پژوهش جشن تعیین کرد.  دبیر این جشن اعلام کرد تاکنون بیست و پنج عنوان چکیده مقاله به ستاد رسیده است که با توجه به فرصت اندک اعلام شده، از مقالات آماده محسوب می‌شوند.

فهرست مقالات پذیرفته شده به زودی از طرف ستاد برگزاری اعلام خواهد شد. گفتنی است شانزدهمین دوره جشنهای خانه تئاتر، ویژه هفته گرامیداشت روز جهانی و روز ملی تئاتر به همت خانه تئاتر از ۷ تا ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار خواهد شد.

*U-turn2 مجدد به صحنه می‌آید

نمایش «U-Turn2» با طراحی و نویسندگی داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان و کارگردانی داریوش نصیری در بخش آثار منتخب هفته هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری از امروز چهارشنبه، ۲۱ فروردین تا ۲۶ فروردین ساعت ۱۸:۳۰ در محوطه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

درباره مضمون نمایش بازگشت ۲ آمده است: نمایش U-Turn2  با اشاره به آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره(بلندترین آیه قرآن کریم)، آیات ۹۹ و ۱۰۰ سوره مبارکه مومنون، سوره مبارکه حمد، سخنان حضرت امام خمینی(ره)، اصل پنجم قانون اساسی و “شعر انسانم آرزوست از مولانا” نوشته شده است».

نصیری دراین باره گفت: این نمایش در خصوص قانون‌مداری، رعایت نکردن قوانین الهی و انسانی توسط گنهکاران، فرصت یکباره انسان برای زندگی، لزوم حرکت انسان در صراط المستقیم، حق الناس و ولایت فقیه است. این نمایش پس از چند اپیزود به نقطه عطف این اثر یعنی سال ۱۳۵۷ می‌رسد و سپس با چند مقطع زمانی از جمله پیروزی انقلاب اسلامی،دفاع مقدس، ایستادگی مردم ایران، به پایان می‌رسد.

داریوش نصیری، علی سوهانی، حشمت الله زارع، سیدرضا حسینی، اسفندیار میمند، محمد علی محبوبی، محمد موذنی، آرسین احمدی، حسین خانزاده، محمد حسین نوائ، علیرضا حسن زاده محبی، امیر حسین صدیقی، علی شورآبی، علی مشایخی، فراز حامی، پویا جلالی، مهدی مهدی فر، محمد حسن عدلی، سهیل توکلی، پوریا علیمحمدی، محمد مهدی جورابلو، مرتضی صباحی، معصومه محمدی، زینب زارع، سحر میراضی، مائده خداخواه، فاطمه سلیمی، هدیه میرزا آقایی و کوروش نصیری در این نمایش ایفای نقش خواهند کرد.

نمایشU-Turn2 با مشارکت معنوی مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری و ناحیه مقاومت بسیج ابوذر تهیه وتولیدشده است و از امروز چهارشنبه ۲۱ فروردین لغایت دوشنبه ۲۶ فروردین ماه ساعت ۱۸.۳۰ در محوطه تئاترشهر به روی صحنه می رود. این نمایش،کاری از گروه هنری تئاتر «دارهام» و مدت‌زمان آن چهل دقیقه است. این نمایش در محوطه دانشگاه تهران، بخش چهل سالگی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر  و در راهپیمایی پر شور ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در میان استقبال پرشور مردم اجرا گردید.

*انتشار سه نمایشنامه از یک نویسنده به صورت همزمان

سه نمایشنامه از احسان حاجی‌پور به‌ صورت همزمان منتشر شد. «معاشر»، «۳۰ دی ۹۵» و «گزارش یک مهمانی» نام نمایشنامه‌هایی به قلم احسان حاجی‌پور، نویسنده و کارگردان تئاتر است که در قالب ۳ کتاب مجزا از سوی انتشارات آرادمان منتشر شده‌اند.

حاجی‌پور هر سه این نمایشنامه‌ها را پیش‌تر به صحنه برده است. آخرین آنها نمایش «۳۰ دی ۹۵» بود که بهمن و اسفندماه سال گذشته در تهران روی صحنه رفت. سام درخشانی، بازیگر سینما و تلویزیون در این نمایش، نخستین تجربه تئاتری خود را در مقام بازیگر تجربه کرد. متین ستوده، سمیرا حسن‌پور، محمدرضا سامیان و جوانه دلشاد از دیگر بازیگران این نمایش بودند که قرار است در سال ۹۸ نیز در شهرهای دیگری به صحنه رود.

«متل‌نامه» و «دیوان تئاترال» از دیگر نمایش‌های اجرا شده حاجی‌پور هستند. نمایشنامه «معاشر» در ۱۰۱ صفحه، نمایشنامه «گزارش یک مهمانی» در ۵۵ صفحه و نمایشنامه «۳۰ دی ۹۵» نیز در ۵۲ صفحه همگی با شمارگان ۵۰۰ نسخه و به‌ترتیب به‌بهای ۱۰، ۱۵ و ۱۰ هزارتومان توسط نشر آرادمان به بازار نشر کشور عرضه شده‌اند.

انتهای پیام/