به گزارش پایگاه خبری ربیع، اعظم فرقانی متولد ۱۳۴۴ اصفهان و دارای تحصیلات دیپلم است. ایشان همسر استاد کیقباد بذرافشان می باشد و حدود ۲۰ سال است که در زمینه هنر مشبک فلز فعالیت می کند و آشنایی او با این هنر بعد از ازدواج با استاد بذرافشان بوده است. او می گوید: قبل از ازدواج هیچ گونه کار هنری انجام نداده بودم و در آن سالها علاقه زیادی به ادامه تحصیل داشتم اما به دلیل ازدواج، فرزندانم و کار هنریم نتوانستم ادامه تحصیل بدهم اما خوشحالم که در طول این سالها مثمرثمر بودم و کارهای هنری انجام دادم. مشوق اصلی من در طول این سالها همسرم بودند. ایشان همراه با استاد بذرافشان در طول این سالها فعالیتها و در نمایشگاههای متعددی شرکت نموده است. ایشان موفق به کسب رتبه اول در سال ۸۵ در نمایشگاه بانوان مسلمان شهر زنجان و کسب رتبه سوم در جشنواره رضوی سال ۸۸ گردیده است.

 

چگونه به این هنر علاقمند شدید؟ چند سال است در این هنر فعالیت می کنید؟

در ابتدا علاقه ای نداشتم و بیشتر به ادامه تحصیل و به فعالیت و کار بیرون از منزل علاقمند بودم. اما پس از ازدواج با دیدن کارهای هنری همسرم کم کم علاقمند شدم. در ابتدا برایم سخت بود اما با پیشنهاد همسرم فعالیتم را در این زمینه شروع کردم. اوایل بر روی آهن کار می کردیم و کار سختی بود و کار ظریفی برای یک خانم نبود. در آن موقع چند ساعت کار می کردم و پس از خلق یک اثر هنری خیلی خوشحال می شدم. در کنار کار خانه، بچه داری و رسیدگی به امورات زندگیم کار هنری را هم ادامه دادم و تقریباً روزی ۹ ساعت کار مفید انجام می دادم از زمانی که پشت میز نشسته و دست به اره می شدم تا پایان کار حتی استراحت کوتاهی هم نمی کردم و بسیار به این هنر علاقمند شده بودم و خیلی خوشحالم که سالهای عمرم به بطالت نگذشته و آثاری به کمک همسرم تولید کردیم.

از سال ۷۶ فعالیتم را در هنر مشبک فلز شروع کردم. این هنر در آن سالها رو به زوال بود و تنها آثار یکنواخت و تکراری روی یکسری علامتهای قدیمی انجام می شد. اما به جرات می توان بگویم که همسرم پس از سالها فعالیت این هنر را متنوع و کاربردی کردند. پس از آن افراد بسیاری به این هنر روی آوردند بخصوص زمانی که من فعالیتم را شروع کردم زیرا برای خیلی از افراد باور اینکه یک خانم بتواند روی فلز کار کند سخت بود. همین امر باعث فعالیت بسیاری از آقایان و بانوان در این هنر شد. اما در طول این سالها کسی را ندیدم که به طور پیوسته همانند خودم در این هنر فعالیت کند. معمولاً بانوان پس از مدتی فعالیت در این هنر به دلیل سختی کار و اینکه دست خانمها آسیب پذیر است کار را رها می کنند. من به دلیل اینکه همسرم کنارم بود و شاید فضای مناسبی برایم مهیا بود به طور مستمر در این هنر فعالیت کردم و استادم همسرم بودند.

 

فعالیتهای خود را در زمینه هنر مشبک فلز بفرمایید؟

کلاسهای آموزش دائم نداشته ام اما افرادی نزد من آموزش دیده اند.  اکثر کارهایی که قالب آن برای دست خانمها اندازه باشد و بتوانم کار کنم و سایزهای نسبتاً کوچک را خودم انجام می دهم. در بیشتر آثار نیز همراه با استاد بذرافشان فعالیت داشته ام.

 

نمایشگاه هایی که شرکت کرده اید (داخلی و خارجی) را نام ببرید؟

نمایشگاههای خارج از کشور را به خاطر وضعیت فرزندانم و کارهای خانه شرکت نکردم. اما در بیشتر نمایشگاههای داخلی به همراه همسرم استاد بذرافشان حضوری فعال داشته ام.

در بیشتر نمایشگاهها به جهت خاص بودن آثار مشبک فلز لوح تقدیر را دریافت کرده ایم و من موفق به کسب رتبه اول در سال ۸۵ در نمایشگاه بانوان مسلمان شهر زنجان و کسب رتبه سوم در جشنواره رضوی سال ۸۸ گردیدم.

 

آیا در اصفهان زوج هنرمندی را می شناسید که همانند شما و استاد هنر مشبک را انجام دهند؟

در اصفهان نمی شناسم. اما در تهران زوج هنرمندی فعالیت می کنند که سبک آنها بسیار متفاوت است.

 

اولین و شاخص ترین اثر خود را نام ببرید؟

همه آثار منحصر به فرد و شاخص است. اولین کاری که انجام دادم منقل کوچکی بود. همه کارها ارزشمند است و حس و حال خاصی برای هریک داشته ایم.

 

آیا در آثارتان سبک خاصی دارید؟

سبک خاصی نداریم. اما حال و هوای کارها، نوع ترکیب بندی، نوع ساخت و ساز و سلیقه کارها متمایز کننده کارهای ما از دیگران است و در حقیقت می توانم بگویم که اگر کار ما بین چند کار از هنرمندان دیگر قرار گیرد کاملاً مشخص است که کار من و همسرم است.

 

توصیه شما به علاقمندان و هنرجویان این هنر چیست؟

اگر علاقمند به این هنر یا هنر دیگری هستند حتما یاد بگیرند چون هنر حال و هوای خاصی دارد و انسان را از هر نظر راضی نگه می دارد. در هنگام فعالیت هنری فکر تنها متمرکز بر کار و هنر است و از زمان بهترین استفاده می شود. کاری که در یک اتاق در منزل می توان انجام داد هزینه و فضای زیادی نمی خواهد اگر علاقمند به این کار هستند ادامه دهند اما نه به خاطر پول. هنری که به خاطر پول انجام شود دیگر هنر نیست. نه اینکه مهم نیست زیرا هنرمندان از این طریق زندگی می کنند اما اثری که با عشق و معنویت خلق شود بی تردید، ماندگار است اینکه فکر کنند سریع کاری را انجام دهند تا به فروش برسد حس و حال خوبی به کار نمی دهد. صبر و عشق و پشتکار عوامل مهمی در پیشرفت هنر هستند.

 

چرا تلاش و پشتکاری که در شما و نسل شما وجود داشت در جوانان امروز دیده نمی شود؟

به نظر من بحث درآمد در این زمینه تاثیر مهمی دارد. تولید یک اثر زمان و حوصله زیادی می طلبد ولی جوانان امروز پس از انجام کار، سریع می خواهند به فروش برسد و بلافاصله به درآمد برسند و تحملشان خیلی کم است. شاید به خاطر دیجیتالی شدن و الکترونیکی شدن زندگی ترجیج می دهند کارهای کامپیوتری و پشت میز نشینی و کارهایی از این دست را انجام دهند.

 

مشکلاتی که در این هنر برای بانوان وجود دارد و راهکارهای مقابله با این مشکلات چیست؟

من شخصاً مشکلی را احساس نکردم چون همیشه بستر برایم فراهم بوده و کسی پشتیبانم بوده و کارهایم را با کمک ایشان انجام می دادم. برای بانوان در رشته مشبک فلز تهیه مصالح و مواد اولیه و فضایی که باید در اختیار داشته باشند بسیار مهم است و حمایتهایی نیاز دارند تا بتوانند آثاری را تولید کنند و در نهایت بتوانند آثارشان را به فروش برسانند. علاوه بر تهیه مواد اولیه، آثاری که تولید می کنند باید به فروش برسد تا خودشان دنبال فروش نباشند. زیرا یک هنرمند، فروشنده خوبی نیست و هنرمند باید تمام وقت و تلاشش را برای کارش صرف کند و ارگانهای دولتی می توانند در این زمینه کمک کنند و فضایی را برای فروش داخل و خارج از کشور فراهم کنند تا آثارشان به فروش برسد.

 

در دورانی که شما به هنر روی آوردید و حتی پیش از آن هنر ارج و قرب بیشتری داشت اما مدتهاست که از یک سو کمتر اثر شاخص هنری تولید می شود و از سوی دیگر به اثر فاخر اهمیت زیادی داده نمی شود از دیدگاه شما علت چیست؟

صددرصد چون من در زندگی هنری و با یک همسر هنرمند بوده ام این موضوع را کاملاً درک می کنم در گذشته بیشتر به هنر بها می دادند آثار فاخر بیشتر تولید می شد اما امروزه به دلیل وجود مشکلاتی در فروش آثار و عدم حمایتهای دولت به اثر فاخر اهمیتی داده نمی شود. حمایتی از آثار نمی شود و ما آثار زیادی تولید کرده ایم که متاسفانه اهمیتی نمی دهند نه تنها خود ما بلکه دیگر هنرمندان هم دچار این مشکل هستند. کارگاه و خانه هنرمندان یک موزه است. بسیاری از کشورها کار هنری انجام می دهند اما هیچ کدام حال و هوای کارها و هنر ایرانی را ندارند زیرا هنرمندان ایرانی با عشق کار می کنند. بسیاری در نیمه راه کار را رها می کنند و حتی برخی به علت اینکه نتوانسته اند کارهاشان را به فروش برسانند و بازار خوبی نداشته به سراغ شغلهای دیگر رفته اند. آنهایی هم که ماندند و کارهای خاصی هم انجام می دهند همه ناراحت هستند که چرا آثار آنها باید حبس باشد و به نمایش گذاشته نشود. این کار هم به طور شخصی امکانپذیر نیست و دولت باید حمایت کند و فضای بزرگ و خاصی را در اختیارشان بگذارد و آثارشان به نمایش گذاشته شود و توریست هایی که از کشورهای دیگر می آیند بتوانند بازدید کنند و در اصل معرفی هنر ما به کل دنیا باشد. درست است که اصفهان موزه است اما خانه هریک از هنرمندان ما یک موزه جداگانه است و دلیل مظلومیت هنر در این دوره را نمی توانم درک کنم.

 

یک هنرمند چگونه می تواند با اثر خود هویت ایرانی و اسلامی را به نمایش بگذارد؟

معمولاً هنرمند عشق، علاقه، فرهنگ، دین، مذهب و اعتقاداتش را در قالب هنر خود بیان می کند. آثار هر هنرمند از عمق وجودش و از عشق درونی اش نشات گرفته است.

ما تلفیقی از مذهب و فرهنگمان را در کارها ارائه می دهیم و در آثارمان از آیات قرآن و اشعار مولانا، حافظ و دیگر شاعران استفاده می کنیم در نتیجه این کار باعث معرفی اسلام و قرآن و همچنین شاعران به جهان می شود و این نشان دهنده هویت ایرانی و اسلامی ماست.

 

آیا آثار شما در زندگی امروز کاربرد دارد؟

بیشتر آثار ما کاربردی است و در زندگی امروزه کاربرد دارد. مانند جلد قرآن، رحل قرآن، گیره های استکان، جعبه، تابلوهای تزیینی، ظروف شکلات خوری و بسیاری آثار دیگر. پیشنهاد من این است که برای خرید هدایا برای همدیگر از آثار هنری استفاده کنیم و هر کس نسبت به توان خود از صنایع دستی برای هدیه استفاده کند تا هم هنر رونق بگیرد و هم تشویقی برای هنرمندان باشد.در ضمن یک اثر هنری اثری است که هیچگاه دور ریخته نمی شود و در بهترین جای منزل قرار می گیرد و از دیدن آن لذت می بریم و هم با گذشت زمان ارزش افزوده اثر هنری بیشتر می شود.

 

در مورد فعالیتهای خانوادگی خود در زمینه هنر مشبک توضیح دهید؟

ما یک خانواده هنری هستیم و با مشورت همدیگر سعی می کنیم کاری ایده آل تولید کنیم. همسرم کار ساخت و ساز و ترکیب بندی که کار سختی است را انجام می دهند. من برای همه کارها نظر می دهم اما سعی نکردم هیچگاه پیشتاز باشم و در کنار همسرم فعالیت می کنم و همیشه پشت ایشان بودم.

اکثر کارهای طراحی کامپیوتری و سنتی آثار را دخترم انجام می دهند. ایشان فارغ التحصیل دانشگاه هنر اصفهان در رشته نگارگری و کتابت است و با رشته های قلمزنی، طراحی، مشبک و طلاکوبی آشنایی دارد. ایشان به عنوان عضو موثر در این کار با ما همراه بوده و در بخش زیورآلات دستی کار می کند و برای خودش سبک و روش خاصی دارد.

 

انتهای پیام/