به گزارش پایگاه خبری “ربیع” آیین اختتامیه نوزدهمین مسابقات ملی مهارت به صورت ویدئو کنفرانس با حضور علیرضا جعفری معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور ، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی ، آرش اخوان طبسی مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان ، طباطبایی امام جمعه فولادشهر ، ایزدی شهردار ، شیروانی مدیرعامل ، اعضای شورای اسلامی و جمعی از مدیران و مسئولان استانی و منطقه ای در سینما فرهنگ فولادشهر برگزار شد.

علیرضا جعفری در مراسم اختتامیه نوزدهمین مسابقات ملی مهارت طی سخنانی از طریق ویدئو کنفرانس بیان داشت: هویت بخشی به فضاهای شهری و ایحاد حس تعلق به محل تولد ، افزایش شاخصه های توسعه یافتگی در شهرها را به دنبال دارد. محیط و فضاهای شهری مستلزم پویایی و نشاط اجتماعی می باشد که این مهم با ایجاد شرایط مطلوب برای شهروندان حاصل می شود آنچه ما به عنوان زیست اسلامی برای محیط شهری به دنبال آن هستیم یک فضای هم افزایی برای فعالیت اجتماعی می باشد.

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در تمام سیاست های ابلاغی به حوزه محیط شهری اسلامی ایرانی تاکید دارند شهری که هویت اجتماعی ، فرهنگی ، مکتبی و آرمانی نداشته باشد شهر مطلوب و مدنظر ما نیست. برای رسیدن به شهر آرمانی باید شهروندانی تمدن پذیر با برنامه های اصولی ، حرفه ای و معطوف به نیازها و مطالبات جوانان آینده داشته باشیم.

معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور در ادامه افزود: اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی کشور دارای مبانی بسیار بالا در حوزه معماری شهری می باشد. رویکرد آموزشی سازمان فنی حرفه ای استان اصفهان در راستای این رویدادها با شناسایی استعدادها ، مهارتها و همچنین توانمندسازی جوانان فرصتی برای رشد اجتماعی فراهم آورد.

جعفری عملکرد مسئولان فولادشهر را مثبت ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: اولویت مسئولان باید هویت بخشی و بالا بردن امید به زندگی در منطقه باشد و با مهارت افزایی ، توانمند سازی فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی ( کارآفرینی و اشتغال) زیستگاه مناسب و مطلوب جوانان را فراهم نمایند. با توجه به نگاهی که مسئولان منطقه و فولادشهر دارند امیدوار هستیم شاهد اقدامات موثری در این حوزه باشیم.

وی تصریح کرد: شهر خلاق و بانشاط شهری ست که دوستدار کودک، جوان و سالمند باشد. امروزه شهرها داری فرصت ها و ظرفیت های بالایی هستند که در صورت غفلت ، دچار ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی خواهند شد. در مسیر توسعه و رشد کشور برای فرهنگ سازی و بالندگی در فضای شهری و مقابله و مصونیت از مشکلاتی که بعضا گزارش شده ، باید به مسائل فرهنگی ، اجتماعی و هویت بخشی توجه ویژه شود.

جعفری در پایان از کسانی که در فرایند مسابقات ملی مهارت مشارکت داشتند تقدیر نمود و یادآور شد: برنامه های آموزشی و مهارتی فنی حرفه ای ،جوانان را برای پذیرفتن نقشهای بین المللی و فراجغرافیایی توانمند می سازد و ما به عنوان متولیان خدمتگزار در شهرهای جدید ، آمادگی همکاری برای رسیدن به شهری با تمدن ایرانی اسلامی مدنظر مقام معظم رهبری را داریم.

مهدی جمالی نژاد در این آیین از طریق ویدئو کنفرانس عنوان کرد: عدم اشتغال و مهارت جوانان زمینه ساز بسیاری از آسیب های اجتماعی و اقتصادی می باشد حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، مهاجرت از روستا به شهر و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگتر به دلیل عدم آشنایی با فنون می باشد.

وی اظهار داشت: از ۹۲ هزار سکونتگاه روستایی موجود ، ۳۰ هزار روستای دارای زیرساخت به دلیل نبود درآمد پایدار از سکنه خالی شده اند. احیاء مهارت های سنتی و قدیمی فراموش شده ، شناسایی هنرها ، صنایع دستی و افراد ماهر در زمینه های مختلف ، تکثیر مهارت ها برای تقویت سرمایه های انسانی در شهرها و روستاها بسیار حائز اهمیت می باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی در ادامه افزود: با توجه به ورود کشورهای مدرن به اقتصاد دیجیتال ، می توان در کنار آموزش مهارت های نوین با حفظ و تقویت دانش بومی در روستاها و شهرها ، تعادل را در مناطق بوجود آورد. در بستر مسابقات و با رقابت سازنده در افراد ماهر و تبادل تجربیات ، اشتغال و درآمد پایدار در شهرها و روستاها ایجاد کرد و از مهاجرت جلوگیری نمود.

شایان ذکر است ۳۲ رقابت کننده از ۱۲ استان کشور در دو رشته ، ۱۶ نفر در قالب ۸ تیم در رشته طراحی فضای سبز در محل پارک پرنیان و ۱۱ نفر در رشته گل آرایی در محل فرهنگسرای غدیر از ۱۲ الی ۱۵ اسفند ماه سال جاری به میزبانی فولادشهر به رقابت پرداختند.
برندگان رشته گل آرایی:
مدال طلا: سمانه ضیایی از اصفهان

مدال نقره: مهدیس حسین پور از آذربایجان شرقی

مدال برنز:
۱-امید بلوچ حسین زایی از خراسان رضوی
۲-محمد پرهیزکار از همدان

دیپلم افتخار:
۱-راضیه جمشیدی از قم
۲-محمدرضا برهانی از اصفهان

برندگان رشته طراحی فضای سبز:

مدال طلا:
۱-مهراب صدیق و پوریا باقری از گیلان

۲-عارف براتی و مهلا کمالی از اصفهان

مدال برنز:
ابوالفضل نجفی و رضا حسین خانی شاد از قم

دیپلم افتخار:
امیررضا دوست محمدی و محمدرضا صیادی از ایلام

در پایان مراسم از داوران با اهدای لوح تقدیر شد.