زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در بخش تجهیزات در شرکت انتقال گاز مشکلاتی وجود دارد که تفاوت کار را با شرکت ملی گاز نشان می دهد، در بحث مکانیزاسیون به دلیل بهره گیری از توانمندی کارشناسان این بخش سال هاست که اقدامات به صورت داخلی انجام میشود و شرکت ملی گاز بخشی از فرایندهای برون سپاری خود که رضایت بخش نبوده است راازشرکت انتقال گاز دریافت می کند.

رییس ارزیابی فنی سیستم های مخابراتی شرکت انتقال گاز ایران در گفتگو با ربیع گفت: کار دربخش مخابرات شرکت انتقال گاز ایران با سایر بخش ها در شرکت گاز متفاوت است و همه افراد دارای تحصیلات مرتبط با این رشته هستند .

سید محمد علی بهشتی،با اشاره به اینکه در بخش مخابرات و آی تی تقاضا برای حضورنیروهای بیشتری به سبب تخصصی نیاز است افزود: علاقمندی دررشته مخابرات سبب ماندگاری بیشتر نیروها در بخش آی تی شرکت انتقال گاز شده است.

وی افزود:در واحد ارزیابی فنی سیستم های مخابراتی دو کار اساسی انجام می شود که اولین آن طبق شرح وظایف ارزیابی سیستم های مخابراتی وعلت یابی است.

وی تاکید کرد:شرکت مخابرات متولی برقراری تمام ارتباطات در سطح کل مناطق ،گازهای استانها و پالایشگاه هاست و شرکت های تابعه مانند شرکت ملی گاز ایران برقراری ارتباطاتش با بخش مخابرات است .لذا اهمیت این بخش تا آنجاست که اگر ارتباطی در یکی ازاین شرکت ها و بخش ها قطع شود فرایند بسیار سخت خواهد بود چرا که اگر ارتباطی در یکی از مناطق قطع شود نه تنها قطعی در منطقه اتفاق می افتد بلکه کل گاز استان مورد نظر،مناطق پایین دست و پالایشگاه ها نیز قطع خواهند شد.

رییس بخش ارزیابی فنی شرکت انتقال گازایران با اشاره به اینکه در صورت بروز مشکل در بخش های مخابراتی سریعا واحد عملیات به محل اعزام میشود تا رفع مشکل نماید گفت:نقش واحد ارزیابی فنی پیشگیری از بروز قطعی هاست تا سیستم های مخابراتی ،فیبر نوری و مایکروویو،بی سیم ها،تله متری و فناوری اطلاعات به خوبی و درستی فعالیت نماید .به عنوان مثال فرایند کار معاینات دوره ای کارکنان ؛معاینات دوره ای سیستم های مخابراتی به عهده واحد ارزیابی فنی در شرکت انتقال گازایران است .

بهشتی،با اشاره به اینکه سالیانه مناطق عملیاتی شرکت انتقال گازایران موردبازرسی کارشناسان واحد ارزیابی قرار می گیرد افزود:این بخش مشکلات را مورد بررسی قرار داده و اگر قطعی هایی مطرح باشد آنالیز شده و اگر در جایی میزان خرابی بالایی باشد و مشکلات فنی بررسی و رفع می شود .

وی تاکید کرد: ازدیگر فعالیت های واحد ارزیابی فنی انجام اموری است که جزو شرح وظایف این واحد نیست اما از سال ۱۳۹۷ این وظیفه به ما محول شد و آن کار توسعه سامانه های نرم افزاری و مکانیزاسیون های فرایند در شرکت انتقال گاز است .

وی ادامه داد:با توجه به اینکه همه شرکت ها در حال حرکت به سمت مکانیزه شدن و سامانه ای شدن هستند لذا واحدی که این وظیفه را عهده دار شد بخش ارزیابی فنی است .

****بررسی امور مکانیزاسیون در بخش ارزیابی فنی

این کارشناس حوزه آی تی تصریح کرد:کلیه امور مکانیزاسیون واحدهای شرکت انتقال گاز در بخش ارزیابی فنی انجام میشود؛در این رابطه فرایندهای اولویت دار مشخص و به ما ابلاغ میشود که این کار با کمک یک تیم بزرگ کارشناسی از جمله کارشناسان فنی مستقر درمناطق اجرایی می شود ،که همه این اقدامات در کنار شرح وظیفه اصلی این واحد انجام میشود.

وی ادامه داد:حداقل سالی یکبار از مناطق تحت نظارت در همه مناطق بازدید عملیاتی انجام می شود و ماهیانه گزارش های سامانه ای از مناطق دریافت می کنیم .

کارشناس حوزه آی تی گفت:اگر اتفاقات خاص وموردی در منطقه ای رخ دهد و منجر به خرابی مستمر در منطقه شود سریعا ورود کرده تا ببینیم مشکل از کجاست.

بهشتی ادامه داد:در قسمت ارزیابی ۴ نفرکارشناس دراین حوزه فعالیت می کنند که البته با همکاری کارشناسان مناطق برنامه ها انجام میشود .

رئیس واحد ارزیابی فنی شرکت انتقال گاز ایران تاکید کرد:بحث ارزیابی در هریک از بخش ها بسته به نوع مامو ریت ها پیگیری میشود ؛ایرادات به واحد ها اعلام میشود تا در مورد رفع خرابی ها اقدام شود .برخی ازاین موارد که ساده است توسط معاونت عملیات برطرف میشود و برخی که تخصصی است ونیاز به تغییر سیستمی وجود دارد معاونت مهندسی وارد شده و طرح جدید تعریف کرده تا ایراد کلان برطرف شود.

وی در رابطه با مشکل اساسی که در بخش ارزیابی فنی شرکت انتقال گاز وجود دارد بیان داشت:در سیستم های ای سی تی (ارتباطات و فناوری اطلاعات ) توسعه سریع در حال انجام است اما متاسفانه ما نمی توانیم این توسعه را در بخش های ارزیابی حاکم کنیم.

*** باید با تکنولوژی در راستای اهداف سازمان حرکت کنیم

وی ادامه داد:معتقدم باید با تکنولوژی در راستای اهداف سازمان حرکت کنیم در این زمینه ما خیلی کند و عقب هستیم؛لذا کمبود بودجه و تغییر قیمت ها عاملان اصلی این کندی به شمار میروند.

وی چالش عمده دیگر در این بخش را عدم به کار گیری نیروهای توانمند در بخش مکانیزاسیون و ارزیابی فنی عنوان کرد و افزود:متاسفانه واحد آی سی تی به خوبی شناخته شده نیست و این واحد به دلیل آن که بیشتر فعالیت هایش در پشت صحنه است مورد توجه قرار نگرفته است .

بهشتی با اشاره به اینکه چالش کمبود نیرو در این بخش نیز مورد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد افزود: توزیع نامتوازن نیرو در دیگر بخش ها باعث شده که بخش های کلیدی با کمبود نیروی انسانی رو به رو باشند .

وی تصریح کرد: متاسفانه از تخصص نیروهای بخش آی سی تی به خوبی استفاده نمیشود در حالی که بسیاری از شرکت های خصوصی به دنبال جذب این افراد هستند.

وی گفت:بسیاری از نیروها با تخصص و علاقمندی در جایگاه خود نیستند و این امر مستلزم بازنگری در چینش نیروهاست.

این مقام مسئول افزود:در حوزه تخصیص منابع برای انجام طرح ها دیدگاه اشتباهی حاکم است و آن برون سپاری طرح های بزرگ است .در این رابطه باید بگویم که در حوزه آی سی تی ما کارشناسان متخصصی داریم که می توانند اقدامات کلان انجام دهند و حتی استراتژی سازمانی تعریف کنند و لذا اقدامات جزیی را برون سپاری کنیم ؛اما متاسفانه اکنون این مسله برعکس انجام شده و از توانمندی افراد متخصص لستفاده نمیشود.

بهشتی گفت:مشکل دیگر این است که مناطق آینده نگری برای توسعه آی سی تی ندارند وتنها اقدامات در سطح حل و فصل مشکلات موجود خلاصه میشود.

رییس ارزیابی فنی سیستم های مخابراتی شرکت انتقال گاز ایران چابک نبودن سازمانی را مورد اشاره قرار داد و گفت:شرکت انتقال گاز در حاشیه قرار دارد چرا که ارتباط زیادی با مشتریان ندارد اما امورات زیرساختی زیادی را در فرایندهای خود طی می کند.