فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بسیاری با این استدلال که در شیر از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود و یا اینکه اصطلاحاً طبع سردی دارد، اعتقاد دارند که شیر سرطان زااست. در فرآوری استاندارد شیر از پروتکل‌های پاستوریزه کردن و استریلیزه کردن استفاده می‌شود که با فرایندهای حرارتی تحت فشار مشخص، بار میکروبی شیر کاهش می‌یابد تا ماندگاری بیشتری پیدا کند، بنابراین این ادعا از اساس اشتباه است.

گلبن سهراب در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع اظهار کرد: برخی بر این باورند که شیرهای طعم دار جایگزین مناسبی برای شیر هستند، اما شیرهای طعم دار که به شیوه صنعتی تولید می‌شوند، معمولاً حاوی شکرافزوده و اسانس هستند. بنابراین کالری بیشتری دارند؛ همچنین طعم‌های افزوده شده، ارزش غذایی به شیر اضافه نمی‌کنند.

وی افزود: بعضی مواد افزوده شده به شیر مانند کاکائو، به‌دلیل اضافه کردن اسیدهای آلی به شیر مثل اگزالات، جذب کلسیم آن را کاهش می‌دهند. برخی از والدین برای ترغیب فرزندان خود به مصرف لبنیات، به‌جای شیر شیرهای طعم دار را در اختیار آنها قرار می‌دهند به این افراد توصیه می‌شود که شیر را در منزل طعم دار کنند. برای مثال به‌جای تهیه شیر موزهای صنعتی، که طعم موز را با اسانس به شیر اضافه می‌کنند، شیر موز را در منزل آماده کنند و حتی المقدور به آن شکر اضافه نکنند.

شیر سرطان زا است؟!

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بسیاری با این استدلال که در شیر از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود و یا اینکه اصطلاحاً طبع سردی دارد، اعتقاد دارند که شیر سرطان زااست، در فرآوری استاندارد شیر، از پروتکل‌های پاستوریزه کردن و استریلیزه کردن استفاده می‌شود که با فرایندهای حرارتی تحت فشار مشخص، بار میکروبی شیر کاهش می‌یابد تا ماندگاری بیشتری پیدا کند، بنابراین این ادعا از اساس اشتباه است.

وی ادامه داد: مطالعات در این زمینه نشان می‌دهند که دریافت کلسیم از رژیم غذایی، خطر بروز سرطان کولورکتال را کاهش می‌دهد، در خصوص چربی حیوانی لبنیات که حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس است، متخصصان تغذیه بر رعایت تعادل در مصرف لبنیات، همچنین استفاده از لبنیات کم چرب تاکید دارند و دریافت بیش از حد تمام ماده غذایی (حتی آب) می‌تواند مخاطراتی داشته باشد. بنابراین به عنوان جمع بندی، مصرف متعادل لبنیات، خصوصاً انواع کم‌چرب، به هیچ عنوان نمی‌تواند خطر بروز سرطان را افزایش دهد.

سهراب با بیان اینکه شیرهای استریلیزه یا مدت دار حاوی مواد نگهدارنده هستند، تصریح کرد: دما، زمان و فشار به نحوی تنظیم می‌شود که در فرآیند پاستوریزه کردن، فقط باکتری‌های پاتوژن و بیماری زا و در استریلیزه کردن، تمام میکروب‌های مفید و مضر از بین می‌روند. این تفاوت تفاوت فرایند پاستوریزه کردن و استریلیزه کردن است. در واقع شیرهای استریلیزه شده، هیچ میکروبی ندارند، بنابراین می‌توانند مدت بسیار طولانی نگهداری شوند. برخلاف شیرهای پاستوریزه شده که بار میکروبی آنها کاهش یافته است. حتی اگر این شیرها ترش شوند، به‌دلیل اینکه باکترهای پاتوژن در آنها فعال نیستند، مخاطره‌ای ایجاد نخواهند کرد، بنابراین تاکید می‌کنیم که در فرایند تهیه شیر، از مواد افزودنی برای افزایش ماندگاری آن استفاده نمی‌شود.

متخصص بالینی تغذیه با اشاره به میزان مصرف لبنیات در طول روز اظهار کرد: افراد به‌طور کلی باید دیدگاه جامعی به رژیم غذایی داشته باشند و با مشاوره متخصص تغذیه، مناسب‌ترین رژیم غذایی را برای خود و خانواده اجرا کنند اما حداقل مقدار لبنیات برای سنین بعد از دو سالگی، ۲ واحد است که باید از انواع مختلف لبنیات تأمین شود، ممکن است یک لیوان شیر کم چرب، فقط ۳۰ تا ۴۰ کالری کمتر از یک لیوان شیر پرچرب انرژی دارد، اما در بلند مدت، همین مقدار به ظاهر ناچیز، به مقدار بزرگی تبدیل می‌شود و قطعاً بر روی سلامتی ما اثر گذار است.

فاطمه براتی