فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، متخصص حشره‌شناسی گفت: پشه آئدس ناقل بیماری‌های ویروسی به نام تب دنگ، چیکونگونیا و زیکا است. به واسطه عوارض سخت و دردناک ناشی از این بیماری‌ها مانند درد شدید استخوان و مفاصل در بیماری تب دنگی و تولد نوزادان میکروسفال در اثر ابتلای مادران باردار به ویروس زیکا، افزایش و تکثیر این پشه صدمه‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

عاطفه خازنی در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع اظهار کرد: پراکندگی جغرافیایی پشه آئدس در ابتدا محدود به قسمت‌هایی از آفریقا و آمریکای جنوبی بوده است و به علت توانایی بالا در سازگاری با محل زندگی انسان، گسترش این نوع از پشه افزایش یافته است به صورتی که کل اروپا و قسمت‌هایی از آسیا را تا به امروز فرا گرفته است.

وی افزود: پشه آئدس ناقل بیماری‌های ویروسی به نام تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا است. به واسطه عوارض سخت و دردناک ناشی از این بیماری‌ها مانند درد شدید استخوان و مفاصل در بیماری تب دنگی و تولد نوزادان میکروسفال در اثر ابتلای مادران باردار به ویروس زیکا، افزایش و تکثیر این پشه صدمه‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

متخصص حشره‌شناسی گفت: در دهه گذشته مراقبت‌های حشره‌شناسی با راهنمایی و حمایت‌های مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت بود، این مراقبت‌ها در سال ۱۳۹۸ منجر به کشف و شناسایی اولین موارد وارده پشه آئدس در مرزهای جنوبی کشور شد.

وی ادامه داد: نخستین موارد وارده آئدس اجیپتی در استان هرمزگان از سوی دانشگاه علوم پزشکی این استان شناسایی و گزارش شد.

خازنی خاطرنشان کرد: سپس به دنبال شکایات مردمی از گزش‌های نوع جدیدی از پشه آئدس و مراقبت‌های حشره‌شناسی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آئدس آلبوپیکتوس در استان‌های گیلان و مازندران شناسایی شد.

متخصص حشره‌شناسی اضافه کرد: با توجه به قدرت سازگاری این پشه و توانایی انتقال توسط شبکه‌های حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی، امکان جابه‌جایی این پشه به تمام نقاط کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: رفتار و شرایط زندگی این پشه با ناقلان سالک و مالاریا متفاوت است، بنابراین نحوه کنترل و مبارزه با این پشه در مقایسه با سایر ناقلان شناخته‌شده تفاوت دارد. برای مثال این پشه تمایل به گزش در طول ساعات روز را دارد که روش‌های اجتناب از گزش مثل استفاده از پشه‌بند یا دورکننده در ساعات غروب و شب را ناممکن می‌سازد.

خازنی با اشاره به راه‌های کنترل و پیشگیری در برابر این پشه افزود: اولین و مهم‌ترین راه، بهسازی محیط است؛ لذا از بین بردن محل‌های تخم‌گذاری پشه از ضروری‌ترین راه‌های کنترل است. حذف آب‌های راکد باقی‌مانده در ظروف زیر گلدان‌ها و شستشوی منظم آنها با اسکاچ و حذف سایر محل‌های نگهداری آب راکد در نزدیکی اماکن انسانی در پیشگیری و کنترل این حشره بسیار مؤثر است که همکاری و توجه تمام شهروندان را می‌طلبد.

فاطمه براتی