اصفهان » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1032747
شنبه - 6 آبان 1402 - 10:53

آفت راحت طلبی در بچه‌ها

امروزه به دلیل سهولت دسترسی به امکانات راحت طلبی در بین مردم شیوع پیدا کرده و بسیاری به آفت راحت طلبی مبتلا شده‌اند و اطلاع ندارند این آفت چه آسیب‌هایی در روح و روان و زندگی فردی و اجتماعی آنها دارد.

آفت راحت طلبی در بچه‌ها

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه به دلیل سهولت دسترسی به امکانات راحت طلبی در بین مردم شیوع پیدا کرده و بسیاری به آفت راحت طلبی مبتلا شده‌اند و اطلاع ندارند این آفت چه آسیب‌هایی در روح و روان و زندگی فردی و اجتماعی آنها دارد.

در واقع تحمل سختی‌ها دیگر معنایی ندارد و همه انتظار دارند همه چیز را به راحتی بدست آورند و تمام امکانات برایشان فراهم باشد، این در حالی است که در گذشته مردم طعم سختی را بیشتر می‌چشیدند و با تمام وجود برای بدست آوردن ابتدائیات زندگی تلاش می‌کردند به همین دلیل افراد نسبت به اوضاع کنونی مسئولیت پذیرتر بودند و قدر داشته‌های خود را می‌دانستند. از طرفی متاسفانه آفت راحت طلبی نه تنها در والدین بلکه به فرزندان نیز منتقل شده است. البته باید این واقعیت را بپذیریم طیفی از راحت طلبی را در درجات کم و زیاد در وجود تک تک افراد هست. علائمی که به ما نشان می‌دهد دچار این آفت شده‌ایم عبارتند از دلیل تراشی، توجیه، بهانه آوردن، تأخیر انداختن و…است همچنین یکی از مصادیق راحت طلبی در افراد تمایل زیاد به کارهای پشت میز نشینی است.

از طرفی در دین اسلام به راحت طلبی اشاره ودرباره  آن نهی شده است. زیرا راحت طلبی دین داری را نیز نشانه می‌گیرد و سریع انسان را به آن عادت می‌دهد.

حال هدف ما از این نوشتار پرداختن به آفت راحت طلبی در بچه‌هاست که می‌تواند تبعات غیر قابل جبرانی را در آینده او بوجود آورد و زندگی شخصی و اجتماعی او را تحت شعاع قرار دهد.

در ابتدا باید توجه داشت اکثر والدینی که سبک زندگی راحت طلبی را در فرزند خود تقویت می‌کنند والدین دهه پنجاهی و شصتی هستند که به دلیل عدم داشتن امکانات مناسب و سختی‌های موجود در آن دوران حالا به اصطلاح از آن طرف بوم افتاده‌اند و هرگونه امکانات را برای فرزند فراهم می‌کنند و این آفت را به جان و روحش می‌اندازند و گمان می کنند در حق فرزند خویش لطف می کنند.اما نمی داندد این محبت های افراطی آتش به جان فرزند می زند.

بنابراین لازم و ضروری است والدین میزان راحت طلبی فرزندان را تنظیم و در پی رفع آن باشند زیرا تغییر از سنین پایین رخ می دهد.همچنین  والدین فراموش نکنند به عنوان الگوی فرزندان باید خود نیز از راحت طلبی به دور باشند زیرا بچه‌ها آیینه رفتار والدین هستند.بر این اساس باید با راهکارهایی که اشاره می‌شود جلوی این آفت گرفته شود. بدین ترتیب والدین هیچگاه جلوی فعالیت‌های مورد علاقه فرزند را نگیرند بلکه او را تشویق کنند.

واگذاری مسئولیت نیز یکی از کارهای مؤثر در جلوگیری از این آفت است بر این اساس والدین نسبت به توانایی بچه‌ها مسئولیت‌هایی را به او واگذار کنند.ورزش نیز می تواند تا حدودی در رفع این مشکل کمک کند زیرا فعالیت های بدنی اراده فرد را برای انجام دیگر کارها تقویت می کند.

نجمه کریمیان