مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فردا هشتم ربیع الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری و آغاز امامت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. شهادت امام عسگری را به فرزند عزیزشان امام مهدی(عج) تسلیت عرض می کنیم و آغاز ولایت و امامت قائم آل محمد(ص) را گرای می داریم. این روز عید شیعه، بلکه عید مستضعفان و اولین روز امامت و خلافت آخرین خلیفه و حجت بر حق و منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم (ع) در سال ۲۶۰ ه.ق ، است.هرچند آن حضرت به حکمت الهی از دیده ها پنهان اند و توفیق رویت چهره ی دلربای ایشان از جامعه ی بشری سلب گشته است، اما اعتقاد به حضور آن بزرگوار در میان مردم و تاثیر گذاری ایشان در نظام آفرینش و اداره ی عالم هستی از مهمترین باورهای شیعی است و وجود باهرالنور آن امام همام را به خورشید پس ابر تشبیه نموده اند که اگر چه قابل رویت نیست ، ولی گرمابخشی و دیگر خواص آن پابرجاست. سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) را باید غدیرخم دیگری دانست.آری، سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج) در حقیقت امتداد غدیر و بلکه غدیرخم دیگری است در این روز باید با امام زمان (عج) براساس مفاد دعاها به ویژه دعای «عهد» پیمانی دوباره بست. معرفت، محبت، ولایت و اطاعت، برخی از اصول این پیمان نسبت به امام زمان (عج) است. ولایت امام زمان (عج) به عنوان سرپرستی و حاکمیت ایشان بر افراد جامعه است و این ولایت رکن و اساس دین و همچنین راهنمای مسلمانان است. عهد و اطاعت، تجلی و نمود محبت است و زمینه ساز ظهور ایشان، بسط عدالت و فرهنگ عدل پذیری در جامعه و نهادینه کردن آن است.

براساس تعالیم اسلامی یکی از وظایف مهم هر مسلمان، انتظار ظهور حضرت قائم (عج) است انتظار تحقق وعده الهی برای حاکمیت صالحان، وظیفه مسلمانان است.امام صادق (ع) فرمودند: «هر فردی که دوست دارد از یاران حضرت قائم (عج) باشد باید منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند، این فرد چنان چه بمیرد و بعد از مردنش قائم (عج) بپاخیزد، پاداش او همچون پاداش فردی است که آن حضرت را درک کرده است. پس کوشش کنید و در انتظار بمانید و…» برای منتظران زمان غیبت، همین پاداش بس که نام آن ها در زمره یاران امام عصر(عج) و از جمله افرادی ثبت می شود که آن حضرت را به هنگام ظهور همراهی می کنند.به یقین امام ظهوری همراه با برقراری عدالت دارند چنانچه نبی مکرم اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در بیان چگونگی پایان عمر دنیا, چنین می‌فرماید: «اگر از دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد, خداوند آن روز را چنان طولانی می‌کند تا مردی از اهل بیت مرا که همنام من است, بفرستد و زمین را همانگونه که پر از ظلم و ستم شده,  مملو از قسط و عدل نماید». از ویژگی های منحصر به فرد دوران حکومت امام مهدی(علیه السلام) که در احادیث و روایات معصومین (علیهم السلام) فراوان ذکر شده و مورد تأکید و توجه قرار گرفته است، استقرار عدالت اجتماعی در تمام زوایای زندگی جامعه بشری از جمله عدالت در تقسیم بیت المال و توزیع ثروت های ملی و مردمی؛ می باشد. در پرتو اصل محبوب عدالت اجتماعی است که نابسامانی های سیاسی، ستم اجتماعی و ظلم اقتصادی که زائیده نظام ظالمانه تبعیض، ستم و بی عدالتی است، سامان می‌یابد.

فراهم آوردن رفاه و آسایش و ایجاد شرایطی که در آن، آحاد جامعه جهانی، کتاب زندگی داشته و اضطراب و نگرانی از این ناحیه احساس نکنند، در سرلوحه برنامه های کاری حکومت حضرت مهدی(علیه السلام) قراردارد. حضرت با توزیع عادلانه بیت المال و درآمدها و نظارت دقیق به دستگاه های اجرایی و اقتصادی حکومت، زمینه لازم، برای رفاه و آسایش همگانی را فراهم خواهند کرد. به گونه ای که ساکنان آسمان ها و زمین، از شرایط به وجود آمده، راضی و خشنود خواهند شد.

از مجموع آیات و روایات در خصوص عصر ظهور به این باور و استنباط می رسیم که با حاکمیت نظام عدالت گستر آن حضرت و نزول برکات آسمان ها و زمین و نظارت دقیق بر امور اقتصادی، معضل بزرگ فقر و محرومیت که موثرترین عامل در بروز ناهنجاری اجتماعی، به حساب می آید، از جامعه بشری برچیده خواهد شد. و با ایجاد رفاه و آسایش موعود، پدیده های دزدی، تجاوز، بی عفتی، رشوه و اختلاس که مولود نامیمون فقر و تهیدستی است، از بین رفته، ترس، نگرانی، اضطراب و ناامنی، جایش را به محیط صلح، صفا صمیمیت و امنیت خواهد داد.

و اکنون نیز امام علیه السلام توجه کامل به پیروان خود دارند چنانچه فرمودند:إنّا غَیْر مهْملینَ لمراعاتکمْ،وَ لا ناسینَ لذکْرکمْ،وَ لَوْ لا ذلکَ لَنَزَلَ بکم اللاَّْوا، وَ اصْطَلَمَکم الاَْعْداء.فَاتَّقوا اللّهَ جَلَّ جَلاله وَ ظاهرونا.ما در رعایت حال شما کوتاهى نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم،که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روى می آورد و دشمنان، شما را ریشه کن می کردند. از خدا بترسید و ما را پشتیبانى کنید.

مظفر حاجیان