زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آزادراه اصفهان- شیراز طولانی‌ترین آزادراه کشور است که از اواخر سال ۱۳۹۱ تاکنون برای این طرح ۷۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده اما ارزش روز این پروژه هم اکنون بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است.طولانی ترین آزادراه کشورقرار است  در اواسط مهرماه یعنی ۱۹ مهرماه با حضور رئیس جمهور افتتاح شود، رئیس جمهور این هفته ابتدا به حرم شاهچراغ می رود و سپس برای افتتاح این آزاد راه و بررسی و بازدید از برخی پروژه ها به شیراز سفر یکروزه دارد. مسیر اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر است که با احداث آزاد راه این مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده و به کاهش سالانه ۱۳۰ میلیون لیتر سوخت منجر خواهد شد.

اما عبور آزادراه اصفهان – شیراز که بخشی از آن (کنار گذر شرق اصفهان) از پارک ملی حیات وحش کلاه قاضی عبور می کند  دغدغه هایی را برای فعالان محیط زیست ازسال های قبل ایجاد کرده بود که هر یک از مسئولان مرتبط با این موضوع از جمله راه و شهرسازی، سازمان همیاری ها،سازمان محیط زیست به انواع مختلفی به این سوال رسانه ها پاسخ می گفتند. در این میان اما پاسخ مجری طرحهای آزادراههای مرکز و جنوب کشور قدری متفاوت تر از دیگر پاسخ ها بود.

تهیه پیوست زیست‌محیطی برای کنارگذر شرق اصفهان

علیرضا صلواتی در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن درباره رعایت مسائل زیست محیطی و حفظ حریم  پارک ملی کلاه قاضی در عبور بخشی از آزاد راه اصفهان – شیراز یا کنار گذر شرق گفت: به دنبال آن بودیم که مسیر کنارگذر به محیط زیست آسیبی وارد نکند، از طرفی از منظر پدافند غیرعامل نیازمند راه‌اندازی این مسیر هستیم، یک پیوست زیست محیطی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان برای کنار گذر شرق اصفهان تهیه شده است که اقداماتی نظیر زیرگذر حیات وحش، دوربین گذاری و فنس کشی انجام شود. این طرح به شورای عالی محیط ‌زیست ارائه شده و برای این پروژه تصمیم گیری خواهد شد.

وی به کیمیای وطن توضیح داد: در صورت تأیید گزینه تونل ترانشه ؛ اگر چه با اجرای طرح زیست محیطی بار مالی هزار میلیارد تومانی به پروژه اضافه خواهد شد اما با تمهیدات در نظر گرفته شده این مسیر اولین آزادراه زیست‌محیطی کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: بنا بر این است که سه کیلومتر پروژه در کلاه قاضی بصورت ترانشه محصور و یک کیلومتر بصورت تونل باشد و مابقی حفاظت شود تا حیات وحش دوربین فنس انجام شود نهایتاً بنا بر این شده گزینه تونل باشد که حیات وحش آسیب نبینند.

مجری کل امور زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: باید توجه داشت مسیر آزادراه اصفهان شیراز شمالی جنوبی است و کلاه قاضی شرقی غربی است و از طرفی مسیر اصفهان به جنوب کشور به لحاظ پدافندی مشکل دارد و همین امر احداث کنار گذر را ضروری می‌سازد و البته از سوی دیگر دغدغه داریم که به آسیب وارد نشود.

تمرکز ما برراه اندازی  قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران است

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان و آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور درباره مشکلاتی که در مسیر آزاده راه اصفهان- قم- تهران وجود دارد درباره آسفالت و یا چند بانده کردن این آزاد راه به ربیع پاسخ داد: ثابت ماندن عوارض آزاد راه کاشان- اصفهان در طول سال‌ها منجر شده که بازسازی آن به خوبی انجام نشود، به دنبال آن هستیم که همزمان با ایمنی، تا سال آینده لکه‌گیری آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز این مسیر انجام شود.

وی ادامه داد: تمرکز ما بر این است که قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران راه‌اندازی شود و به دنبال راه‌اندازی مسیر جدید در محور اصفهان- تهران نیستیم. پیش بینی شده ۳۵ درصد مسافران اصفهان تهران به سیستم ریلی جذب خواهند شد، البته مطالعاتی برای یک مسیر جدید از اصفهان مستقیماً به تهران انجام شده است که مسیر را ۵۰ دقیقه کوتاه‌تر خواهد کرد.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان و آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: آزادراهی از مسیر نطنز، نائین، یزد، مهریز، انار، سیرجان، بندرعباس نیز طراحی شده است و پس از آن به دنبال طراحی کریدورهای ترانزیتی هستیم.

صلواتی افزود: البته با ورود دادستان اصفهان و پیگیری نمایندگان مجلس امید است مسئله کیفیت آسفالت  مسیراصفهان- کاشان در دستور کار قرار گیرد و روکش کل آزادراه همزمان با ایمنی روکش آسفالت اصفهان- کاشان برطرف شود.

وی درباره رفع نقاط حادثه خیز در آزاد راه ها  به کیمیای وطن گفت: دوبانده کردن مسیر دهاقان به درود و محور سمیرم به یاسوج، تقاطع قمصر و انرژی هسته‌ای در مسیر آزادراه اصفهان کاشان و محور نائین به جندق که راه اصلی را به بزرگراه تبدیل می‌کند از جمله اقداماتی است که شرکت ساخت برای رفع نقاط حادثه خیز در حال انجام آن است.

زیرسازی۱۵۰ کیلومتر از مسیر مگاپروژه قطار تندرو اصفهان-قم-تهران  

صلواتی همچنین درباره آخرین وضعیت مگاپروژه قطار تندرو اصفهان- قم- تهران گفت: برای اجرای این پروژه از ۲ سال و نیم گذشته پیگیلیهای لازم انجام شده و تاکنون بیش از هزار ساعت جلسه کارشناسی با مسئولین برگزار شده است و مصوبه شورای اقتصاد برای این پروژه اخذ شده است.

مجری قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران با بیان اینکه اجرا و بهره برداری از این پروژه نقطه عطفی در توسعه کشور و اصفهان خواهد بود، گفت: پیمانکاران چینی در این پروژه بسیار همراهی کردند و قرار است این پروژه در مسیر اصفهان- قم- تهران اجرا و با نظر وزیر راه و شهرسازی به سمت مشهد و در آینده به سمت استان فارس توسعه یابد.  طی یکی- دو ماه آینده خبرهای خوبی در خصوص این پروژه برای مردم خواهیم داشت و امیدوارم تا پایان این دولت این پروژه راه‌اندازی شود.

برطرف شدن۸۵ درصد معارضان ملی و تاسیساتی قطار تندرو اصفهان – قم – تهران

مجری کل طرح‌های امور زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۸۵ درصد معارضان ملی و تاسیساتی این پروژه برطرف و احداث پل‌ها شروع شده است، گفت: ساخت یکی از دو تونل در مسیر اتمام یافته و عملیات احداث تونل دوم در حال اجرا است.

صلواتی با بیان اینکه مشکل ۴۲۰ آب‌رو سطحی رفع و طراحی کل مسیر انجام شد است، اظهار کرد: اگر پروژه قطار تندوری اصفهان- قم انجام شود بقیه مسیرها بوسیله دانش بومی سازی شده در کشور انجام خواهیم داد که هشت استان کشور را متصل خواهد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی انجام شده میزان تردد جاده‌ای بین اصفهان- تهران طی ۲۰ سال گذشته یک درصد رشد داشته است و ترافیک غیر شهری بین اصفهان- تهران سالانه ۵.۷ درصد و بین اصفهان – قم ۳.۵ درصد بوده است که در صورت ادامه این روند تا حدود ۱۰ سال آینده باید آزادراهی در این‌مسیر احداث شود ضمن اینکه تا سه سال آینده باید آزادراهی فعلی را تعریض کنیم.

زهرا نصیری