نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نخستین گروه از آزادگان سرافراز در ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۶۹ قدم به میهن اسلامی گذاشتند و بر خاک آن بوسه زدند.

در این روز تیتر همه روزنامه‌ها به نام این عزیزان نگارش شده بود و سرتاسر کشورمان را شور و شعفی وصف ناپذیر فرا گرفته بود.

ایران اسلامی پس از چند سال چشمش به جمال آزاد مردانی روشن شد که با ایثار و شهامت اسارت را به زانو درآوردند و نام غیرت و شهامت ایرانی را در جهان به یادگار گذاشتند و خاطره این روز برای همیشه در تاریخ کشور به ثبت رسیده است.

آزادگان نماد واقعی وطن پرستی و از خودگذشتگی بودند که در بند اسارت زیر شدیدترین شکنجه‌های دشمن بعثی تا پای جان برای حفظ اعتقادات خود ایستادند.

آن‌ها انسان‌های نیکو سرشت و با ایمانی بودند که با صبر و استقامت جهانیان را مبهوت رشادت‌های خود کردند و سال‌هایی از عمر خود را آن هم با طعم تلخ اسارت و شکنجه سپری کردند و سرافرازانه به آغوش وطن بازگشتند.

آزادگان توانستند از ارزش‌های انقلاب اسلامی پاسداری کنند و ما باید بیشتر قدردان این سرمایه‌های ارزشمند باشیم و خود را مدیون رشادت‌های آن‌ها بدانیم.

چه خوب است در این روز از سید آزادگان مرحوم سید علی اکبر ابوترابی یاد کنیم. آزاده‌ای که خود جلوه ای از انسانیت ، تقوا و بسیاری از فضایل اخلاقی دیگر بود. این آزاده بزرگوار همچون ستاره‌ای در میان اسرای دیگر می‌درخشید و با ویژگی‌های اخلاقی خویش همه را مجذوب خود می‌کرد.

او با روحیه مقاومت و ایمان راسخی که در وجودش داشت باعث شد تا روحیه اسرای ایرانی رنگ نبازد و تحمل درد اسارت برایشان آسان شود.

اخلاق و مقاومت مرحوم ابوترابی حتی سبب تحول در سربازان عراقی می‌شد و با بردباری در قلب آن‌ها نفوذ می‌کرد.

سید علی اکبر ابوترابی به هر اردوگاهی که می‌رفت با اخلاق و هدایت‌های خود اسرا را زیر یک چتر جمع می‌کرد.

درس‌هایی که ما از منش و خوی آزادگان می‌توانیم بیاموزیم و در متن زندگی به کار ببریم صبر، استقامت، ایثار و پایبندی به اعتقادات است و آنچه که تاکنون به طور کامل به آن پرداخته نشده بیان خاطرات رنج های این غیورمردان است که در دل خود ناگفته‌های بسیاری دارد و می‌تواند به صورت انتشار کتاب در تقویت روحیه و ایمان افراد جامعه نقش به سزایی داشته باشد و تحمل در برابر سخت‌ترین شرایط زندگی را آسان کند.

نجمه کریمیان