به گزارش پایگاه خبری ربیع، نفیسه الله دادی/ ترامپ تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برای «آخرین بار» تمدید کرد. لفظ «آخرین بار»، جنبه تهدیدآمیزی را القا می‌کند. تهدید از سوی دیوانه‌ترین رئیس‌جمهور جهان چندش‌آور است.
همزمان با اعلام این خبر وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۴ فرد و نهاد ایرانی را به دلیل «نقض حقوق بشر» و «حمایت از برنامه تسلیحاتی» این کشور تحریم کرد که ازجمله این افراد رئیس قوه قضائیه است. همه اینها نشان از خصومت تمام‌نشدنی آمریکا با ایران دارد.
در کنار تحریم‌ها و ادبیات گستاخانه ترامپ، باید به ۴ شرط ترامپ برای حفظ برجام نیز اشاره کرد:
۱- باید از ایران خواست اجازه بازرسی فوری از همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.
در پاسخ باید گفت مگر ایران طی این چند دوره بازرسی مانع از بازرسی و راستی‌سنجی شده است؟
۲- ایران تضمین کند که هرگز حتی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک نخواهد شد.
رهبر معظم انقلاب بارها خاطرنشان کردند که ایران به دنبال تسلیحات اتمی نیست؛ اما تضمین مدنظر ترامپ چیست؟ در سابقه تاریخی ایران اسلامی تجاوز و جنگ‌افروزی دیده نمی‌شود که بخواهند نگران تسلیحات اتمی باشند؛ اما در دفاع از وطن از تمام توان خود مایه خواهد گذاشت.
۳- مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند.
در این گزاره عقده‌ای‌بودن ترامپ نمود دارد؛ زیرا از نام اوباما در این تعهد بیزار است. منافع ملی هر کشوری حرف نخست را می‌زند؛ بنابراین با ارزیابی منافع ملی این گزاره را نمی‌پذیرد.
۴- باید صریحا موشک‌های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته‌ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم‌های شدید قرار دهد.
ایران درباره مسائل موشکی هرگز مذاکره نخواهد کرد. این پاسخ محکم مسئولان ایرانی است که بارها تکرار شده است.
طرح ۴ شرط از سوی ترامپ گزاف به نظر می‌رسد؛ زیرا از قبل پاسخ داده شده بود.