به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، محمود رهبران ـ یکی از این اساتید خوشنویسی ـ در رابطه با آخرین اثر فاخر خوشنویس‌شده‌ی دکتر اسلامی ندوشن و انگیزه نگارش آن، می‌گوید: نوشتن نامه تا چند سال پیش جزو سنت‌هایی بود که افراد در هر نقطه شهر یا کشور با آن از حال و احوال یکدیگر مطلع می‌شدند؛ رسمی که طی سال‌ها انسان به آن عادت کرده بود اما با بروز و ظهور فناوری‌های نوین، در زندگی انسان تغییراتی حاصل شد که از آن جمله کمرنگ شدن نگارش نامه بود.

وی ادامه می‌دهد: اکنون با پیشرفت تکنولوژی، فاصله‌ها بسیار کم شده تا جایی که افراد هر زمان اراده کنند از یک سوی دنیا با دوستان و بستگان خود در سویی دیگر جهان، به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند.

به گفته‌ این خوشنویس یزدی، در این میان نامه‌نگاری‌ها نیز محدود شده و ارتباطات بیشتر از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی میسر است ولی در عین حال، افراد در گذشته تا می‌خواستند، می‌نوشتند و محدودیتی برای صحبت با کسی در نامه نداشتند، ضمن این که این نامه کاغذی تا مدت‌ها به عنوان یادگاری نگهداری می‌شد.

رهبران اظهار می‌کند: یکی از مزایای نامه نوشتن، ماندگاری متنی بود که نوشته می‌شد؛ گاه محتوای این نامه‌ها عاشقانه و گاه پندآموز بود، گاه در این نامه‌های به مسایلی اشاره می‌شد که می‌توانست برای نسل آینده درس و آموزش به همراه داشته باشد و باعث کسب تجربه برای آنها شود.

وی از جمله این نامه‌های ماندگار به نامه امام حسین‌(ع) به مردم بصره، نامه «ملک الشعرای بهار» به همسرش و نامه دکتر «علی شریعتی» به پسرش اشاره و اضافه می‌کند: هر چه بود و هست نامه خواهد ماند زیرا انسان هیچ زمان از نوشتن آن دست برنمی‌دارد.

رهبران در مورد آخرین اثر مکتوب دکتر اسلامی بیان می‌کند: به تازگی نامه‌ای از دکتر اسلامی ندوشن به فرزندانش به دست آمد که البته خطاب به همه فرزندان ایران است؛ لذا به منظور رساندن آن به دست این نسل و کم شدن فاصله میان نسل‌ها، اقدام به خوشنویسی آن کردیم تا این نامه که سراسر حکمت و آموزه های اخلاقی، دغدغه‌های هویتی، عشق به وطن و انسان‌هاست، به دست نسل حائل امروز برسد و در تاریخ هم به یادگار بماند.

وی یادآور می‌شود، در این کتاب چهار یادداشت از استادان بزرگ ادب و هنر  یعنی دکتر «اصغر دادبه»، دکتر «محمدجعفر یاحقی» و «میرجلال الدین کزازی» و «فریدون مجلسی» به خط استاد «امیرخانی» نیز افزوده شده و اشعاری از دکتر اسلامی نیز با مضامین نزدیک به محتوای‌ نامه در قالب تابلوهای نفیسی از خوشنویسی و تذهیب زینت‌بخش آن شده است.

این خوشنویس یزدی که خود نیز از نگارندگان این کتاب به خط خوش نستعلیق است، در پایان خاطرنشان می‌کند: این کتاب در ۱۹ دی ماه در شب فرهنگی یزد که به تجلیل دکتر اسلامی اختصاص یافته، رونمایی می‌شود و اول بهمن نیز در تهران طی مراسمی با حضور بزرگان ادب و هنر رونمایی و معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/